Actitud hacia la Homosexualidad (EAH-10) en el Alumnado Universitario
- Conde-Vélez, Sara
- Sala Millán, Francisco
- Delgado-García, Manuel
- Márquez Díaz, José Ramón
ISSN: 2254-3139
Year of publication: 2024
Volume: 13
Issue: 2
Pages: 77-94
Type: Article
More publications in: Revista internacional de educación para la justicia social (RIEJS)
Abstract
This work delves into the analysis of the attitudes of university students towards the homosexual community. The Scale of Attitude towards Homosexuality (EAH-10) has been used with the aim of studying the relationship between such attitude and some sociodemographic variables; some psychometric properties of the scale have also been analyzed. A survey-type investigation is exposed in which 693 students from the University of Huelva (Spain) have participated. The results show that the attitudes in which a greater rejection of homosexuality is intuited are those that correspond to the male gender, with those students who have religious beliefs, who define themselves as heterosexual and those who study in technical degrees. It has also been possible to verify that the scale improves considerably by removing some items (although the original structure of two factors is ratified: acceptance and rejection). In conclusion, it is noted that it is necessary to propose more inclusive educational actions to integrate training in equality and sexual diversity into university curricula.
Bibliographic References
- Ariza, S. (2018). Las plumas son para las gallinas: masculinidad, plumofobia y discreción entre hombres. Disparidades. Revista de Antropología, 73(2), 453-470. https://doi.org/10.3989/rdtp.2018.02.009
- Baena-Pérez, D., Calvente-Pérez, M. R. y Díaz-Sánchez, M. (2013). Homosexualidad, ¿Qué actitud tienen los universitarios al respecto? REIDOCREA, 2, 130-137. https://doi.org/10.30827/Digibug.27752
- Báez-Hernández, F., Zenteno-López, M., Nava-Navarro, V., Capilla-Corona, L. y Jiménez-Calixto, D. (2020). Relación entre actitud hacia la homosexualidad y características personales de estudiantes universitarios de enfermería. Revista Cubana de Enfermería, 36(3), 1-8. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192020000300007
- Barrientos-Delgado, J., Cárdenas-Castro, M. y Gómez-Ojeda, F. (2014). Características sociodemográficas, bienestar subjetivo y homofobia en una muestra de hombres gay en tres ciudades chilenas. Cad. Saude Publica, 30(6), 1259-1269. https://doi.org/10.1590/0102-311X00108413
- Betancor Rodríguez, V., Coello Martel, E., Quiles del Castillo, M. N., Rodríguez Pérez, A. y Rodríguez Torres, R. (2003). La medida de la homofobia manifiesta y sutil. Psicothema, 15(2), 197-204. https://www.psicothema.com/pdf/1045.pdf
- Brown, T. A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research. Guilford Press.
- Byrne, B. (2010). Structural equation modelling with AMOS. Taylor and Francis Group.
- Castro Reyes, S., López Sierra, T. y Riveros Munévar, F. (2020). Diseño y validación de una escala de actitudes hacia personas con orientación homosexual: estudio con estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana de Psicología, 13(2), 113-123. https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.13211
- Catalán Marshall, M. (2018). Docentes abriendo las puertas del clóset: Narrativas de resistencias y apropiaciones a la heteronormatividad en profesores homosexuales/lesbianas en escuelas públicas y privadas de Santiago de Chile. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 12(1), 57-78. https://doi.org/10.4067/S0718-73782018000100005
- Ferluga, L. (2019). Discriminación en el trabajo en razón de la orientación sexual en el ordenamiento italiano. FEMERIS: Revista Multidisciplinar de Estudios de Género, 4(2), 177-190. https://doi.org/10.20318/femeris.2019.4770
- Franco-Morales, F., Correa-Molina, E., Venet, M. y Perez-Bedoya, S. (2016). The relationship between attitudes towards and knowledge of sexual diversity. Cultura y Educación, 28(3), 500-538. https://doi.org/10.1080/11356405.2016.1196896
- García-Barba, M., Martínez-Gómez, N., Giménez-García, C., Nebot-García, J. E., Ballester-Arnal, R. y Ruiz-Palomino, E. (2019). Discriminación y actitudes hacia la diversidad afectivo-sexual: la experiencia de las mujeres. Dossiers Feministes, 25, 73-90. https://doi.org/10.6035/Dossiers.2019.25.6
- García-Sánchez, J. R., Gago-Valiente, F. J., López-López, M. J., Segura-Camacho, A., Saenz-de-la-Torre, L. C. y Moreno-Sánchez, E. (2024). Variables with a negative impact on the quality of life of gays and lesbians in Spain: evaluation of homophobic and lesbophobic indicators to guide youth education. Frontiers in Psychology, 15. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1323208
- Huarcaya-Victori, J., Sancho Dávila-Palacios, J. y de la Cruz-Oré, J. (2018). Relación entre la actitud hacia la homosexualidad y actitud religiosa en médicos de un hospital general. Anales de la Facultad de Medicina, 79(2), 138-143. https://doi.org/10.15381/anales.v79i2.14940
- Jaramillo-Jaramillo, J. y Restrepo-Pineda, J. E. (2019). Padres y madres homosexuales y bisexuales en Colombia. Experiencias de discriminación y estrategias de afrontamiento. Revista Española de Sociología, 28(1), 95-112. https://doi.org/10.22325/fes/res.2018.62
- Kline, P. (1999). The handbook of psychological testing. Routledge.
- Kline, R. (2010). Principles and practice of structural equation modelling. The Guilford Press.
- Lara-Garrido, A. S., Álvarez-Bernardo, G. y García-Berbén, A. B. (2023). Conocimientos hacia la homosexualidad y homonegatividad moderna en estudiantes de educación universitarios. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 12(2), 213-229. https://doi.org/10.15366/riejs2023.12.2.012
- Linares Torres, C. L. y Sologuren García, G. N. (2019). Actitudes homófobas de los estudiantes de la universidad nacional Jorge Basadre Grohmann, Tacna 2015. La Vida y La Historia, 6, 15-27. https://doi.org/10.33326/26176041.2017.6.401
- Luis-González, C. y Aguilera-Ávila, L. (2019). Múltiple discriminación: homosexualidad y vejez. Trabajo Social Global, 9(16), 225-247. https://doi.org/10.30827/tsg-gsw.v9i16.9322
- López Posadas, J. R., Salazar Mendoza, J., Castellanos Contreras, E., Onofre Santiago, M. A., Ortiz Vargas, I. y Conzatti Hernández, M. E. (2024). Actitudes hacia la diversidad de género y homofobia en estudiantes mexicanos de enfermería. Horizonte de Enfermería, 35(1), 80-94. https://doi.org/10.7764/Horiz_Enferm.35.1.80-94
- Maureira Cid, F., Escobar Ruiz, N., Flores Ferro, E., Bahamonde Acevedo, V., Hadweh Briceño, M. y Serey Araneda, D. (2022). Actitudes hacia la homosexualidad y personas trans en estudiantes de educación física de Chile. Retos, 43, 46-52. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.88969
- McDermott, R. C., Schwartz, J. P., Lindley, L. D. y Proietti, J. S. (2014). Exploring men’s homophobia: Associations with religious fundamentalism and gender role conflict domains. Psychology of Men & Masculinity, 15(2), 191-200. https://doi.org/10.1037/a0032788
- Moral, J. y Martínez, J. O. (2010). Validación de una escala de homofobia creada en México. Revista Latinoamericana de Medicina Conductual, 1(1), 99-108. https://www.redalyc.org/pdf/2830/283021975011.pdf
- Moral, J. y Martínez, J. O. (2011). Escala de actitud hacia la homosexualidad: propiedades psicométricas y aspectos diferenciales por sexos. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM, 21(1), 105-124. https://www.redalyc.org/pdf/654/65421407006.pdf
- Moral, J. y Ortega, M. E. (2008). Diferencias de género en significados, actitudes y conductas asociados a la sexualidad en estudiantes universitarios. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, 9(28), 97-119. https://www.redalyc.org/pdf/316/31602805.pdf
- Nie, F. y Price, A. (2021) Is safe space safe? Being gay and college faculty across religious moral communities. Journal of Beliefs & Values, 42(2), 205-222. https://doi.org/10.1080/13617672.2020.1816398
- Nieto-Gutierrez, W., Komori-Pariona, J. K., Sánchez, A. G., Centeno-Leguía, D., Arestegui-Sánchez, L., De La Torre-Rojas, K. M., Niño-Garcia, R., Mendoza-Aucaruri, L., Mejia, C. R. y Quiñones-Laveriano, D. M. (2019). Factores asociados a la homofobia en estudiantes de Medicina de once universidades peruanas. Revista Colombiana de Psiquiatría, 48(4), 208-214. https://doi.org/10.1016/j.rcp.2018.01.003
- Olveira-Araujo, R. (2022). La transexualidad en los cibermedios españoles. Presencia, preeminencia y temas (2000-2020). Profesional de la Información, 31(1), 1-20. https://doi.org/10.3145/epi.2022.ene.02
- Orcasita, L. T., Sevilla, T. M., Acevedo-Velasco, V. E., Montenegro, J. L., Tamayo, M. C. y Rueda-Toro, J. S. (2019). Apoyo social familiar para el bienestar de hijos gays e hijas lesbianas. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 18(2), 1-23. https://doi.org/10.11600/1692715x.18205
- Penna Tosso, M. (2015). Homofobia en las aulas universitarias. Un meta-análisis. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 13(1), 181-202. https://doi.org/10.4995/redu.2015.6445
- Reygan, F. y Moane, G. (2014) Religious homophobia: The experiences of a sample of lesbian, gay, bisexual and transgender (LGBT) people in Ireland. Culture and Religion, 15(3), 298-312. https://doi.org/10.1080/14755610.2014.942329
- Rincón Araque, M. A. (2020). Actitudes de homofobia en estudiantes de Psicología en Bogotá. Horizontes Pedagógicos, 22(1), 25-36. https://doi.org/10.33881/0123-8264.hop.22102
- Rivas, A. (2021). Matrimonio y orientación sexual: la fuerza expansiva del derecho a la no discriminación. Comentario de las sentencias Taddeucci y Coman. Lex Social: Revista De Derechos Sociales, 9(1), 136-161. https://doi.org/10.46661/lexsocial.3975
- Rodríguez-Castro, Y., Lameiras Fernández, M., Carrera Fernández, M. V. y Vallejo-Medina, P. (2013). Validación de la Escala Moderna de Homofobia en una muestra de adolescentes. Anales de Psicología, 29(2), 523–533. https://doi.org/10.6018/analesps.29.2.137931
- Rodríguez Otero, L. M., Mancinas Espinoza, S. E. y Carrera Aguilar, A. B. (2017). Percepción de la homofobia y lesbofobia por parte de una muestra de gays y lesbianas de la provincia de Ourense (España). Psicología y Salud, 27(1), 89-102. https://psicologiaysalud.uv.mx/index.php/psicysalud/article/view/2440/4295
- Romboli, S. (2020). La protección de las parejas homosexuales frente a la discriminación en la evolución de la jurisprudencia del tribunal europeo: pasado, presente y unas previsiones para el futuro. Anales de Derecho. https://doi.org/10.6018/analesderecho.453061
- Serey-Araneda, D., Del Arco-Bravo, I. y Zuñiga-Rocamora, P. (2023). Tendencias homofóbicas en estudiantes de educación infantil en Chile: un estudio cuantitativo transversal. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 26(3), 211-232. https://doi.org/10.6018/reifop.565691
- Toro-Alfonso, J. y Varas-Díaz, N. (2004). Los otros: prejuicio y distancia social hacia hombres gay y lesbianas en una muestra de estudiantes de nivel universitario. International Journal of Clinical and Health Psychology, 4(3), 537-551. https://www.redalyc.org/pdf/337/33740306.pdf
- Ubillos-Landa, S., Goiburu-Moreno, E., Puente-Martínez, A. y Pizarro-Ruiz, J. P. (2021). La influencia del sexismo en los programas de educación sexual: un estudio empírico. Revista de Psicodidáctica, 26(2), 123-131. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2021.01.001
- Varo Santos, M., Romera Félix, E. M. y García-Fernández, C. M. (2015). Actitudes homófobas de los jóvenes hacia gays y lesbianas. Apuntes de Psicología, 33(2), 67-76. https://doi.org/10.55414/c8twzg78
- Velázquez Moreno, A. e Ito Sugiyama, M. (2019). Minorías y estereotipos: los estudiantes homosexuales en el discurso de sus profesores. Revista de la Educación Superior, 48(190), 93-111. https://doi.org/10.36857/resu.2019.190.714
- Verdejo Muñoz, M. (2020). Conocimientos y actitudes de estudiantes universitarios hacia la diversidad de género y la diversidad sexual en un contexto multicultural. MODULEMA. Revista científica sobre Diversidad Cultural, 4, 42-65. https://doi.org/10.30827/modulema.v4i0.15866