P. G. Patmore’s view of Romanticism through the parody of literary reviews in Rejected Articles (1826)

  1. María Rocío Ramos Ramos 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
Erebea: Revista de Humanidades y Ciencias Sociales
  1. Rey Castelao, Ofelia (coord.)
  2. Sixto Barcia, Ana María (coord.)

ISSN: 0214-0691 2530-8254

Year of publication: 2022

Issue Title: Mujeres en conflicto, mujeres ante la justicia (siglos XV-XIX)

Volume: 12

Volume: 2

Pages: 387-404

Type: Article

More publications in: Erebea: Revista de Humanidades y Ciencias Sociales

Abstract

Este estudio ofrece la visión del ensayista Peter George Patmore sobre el Romanticismo a través de la parodia a reseñas en Rejected Articles (1826), una obra esencial para entender un Romanticismo paralelo al canon más tradicional. Partiendo de una introducción contextual del autor y la obra, se centra metodológicamente en la discusión sobre la naturaleza y estrategias paródicas de la obra. El resultado muestra una mejor comprensión del desarrollo de la crítica literaria romántica del momento, y una visión del Romanticismo poco convencional en torno a los procesos de publicación de la época. Asimismo, se logra un retrato indirecto y original de estereotipos de importantes escritores románticos, a merced del mercado editorial, demostrando así la necesidad de recuperar el valor crítico y literario de la obra de Patmore.

Bibliographic References

  • Ballesteros, Antonio (2011). Poesía romántica inglesa. Antología bilingüe. Publicaciones ADE.
  • Chambers, Robert (ed.) (1844). Cyclopaedia of English Literature; A History, Critical and Biographical, of British Authors, from the Earliest to the Present Time. William and Robert Chambers.
  • Cox, Jeffrey N. (2003). Leigh Hunt’s Foliage: a Cockney manifesto. In E. Nicholas Roe (ed.) Leigh Hunt. Life, Poetics, Politics (pp. 58-77). Routledge.
  • Cross, Ashley J. (2001). From Lyrical Ballads to Lyrical Tales: Mary Robinson’s Reputation and The Problem of Literary Debt. Studies in Romanticism, 40(4), 571-605.
  • Dart, G. (2006). Graeme Stones and John Strachan (ed.), Parodies of the Romantic Age.
  • Joukovsky, Nicholas A. (2017). Peacock’s Modest Proposal: the two voices of The Four Ages of Poetry. Philological Quarterly, 96(4), 489-516
  • Kitchin, George (1931). A Survey of Burlesque and Parody in English. Oliver and Boyd.
  • Lessenich, Rolf P. (2012). Neoclassical Satire and the Romantic School, 1780-1830. V&R Unipress/Bonn UP.
  • Mathew, H. C. G., and Harrison, Brian (eds.). (2004). Oxford Dictionary of National Biography. From the Earliest times to the year 2000 (vol. 43). Oxford UP.
  • Patmore, Peter George (1823). Letters on England. By Victoire, Count De Soligny (vol. 1). Henry Colburn.
  • Patmore, Peter George (1854). My Friends and Acquaintance: Being Memorials, Mind-Portraits, and Personal Recollections of Deceased Celebrities of the Nineteenth Century: with Selections from their Unpublished Letters. 3 vols. Saunders and Otley.
  • Ramos Ramos, M.ª del Rocío (2003). Shelley’s Debt upon Peacock’s The Four Ages of Poetry. In I Encontro de Estudos Românticos (pp. 87-93). Facultade de Letras da Universidade do Porto.
  • Rejected Addresses, or the New Theatrum Poetarum. From the Nineteenth London Edition; Carefully Revised, with an Original Preface and Notes by The Authors. The North American Review, 50(107), 1840, pp. 534-535.
  • Stewart, David G. (2006). Patmore’s Rejected Articles and the Image of the Magazine Market. Romanticism, 12(3), 200-211.
  • Stones, Graeme (1994). Parody and Romanticism. PhD diss., supervisor: L. Al. Newlyn. University of Oxford.
  • Strachan, John (ed.) (1999). Rejected Articles. Vol. 4. In Graeme Stones and John Strachan (eds.) Parodies of the Romantic Age. 5 vols. Pickering & Chatto.