Juan Ramón Jiménez y Platero en la historia de la cultura escolar argentina (1920-1950)

  1. González Faraco, Juan Carlos 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
Revista Letral

ISSN: 1989-3302

Year of publication: 2025

Issue Title: Juan Ramón Jiménez en Argentina y Uruguay

Issue: 35

Pages: 75-99

Type: Article

DOI: 10.30827/RL.V0I35.31264 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Letral

Abstract

This article examines and assesses the presence of Juan Ramón Jiménez and his work, especially Platero y yo, in a particular period (1920-1950) of the history of Argentine education. To do so, a wide selection of school books for primary education is drawn upon. Once the references to this work and its author are located in them, they are subjected to an exhaustive analysis, with the aim of establishing their relevance and significance in Argentine school culture. Since the 1920s, Platero was a widely disseminated book in Argentine schools, forming an endearing part of children’s imaginary for successive generations of Argentines. As an outstanding example of all this, a brief allusion is made to the Escuela Serena of Olga and Leticia Cossettini and to their pedagogical and aesthetic experience, so admired by Juan Ramón.

Bibliographic References

  • Abramowski, Ana. “La maestra de las maravillas”. El Monitor, nº 1, pp. 4-8.
  • Bianco, Augusto. La escuela Cossettini cuna de democracia. Santa Fe, Argentina, Ediciones AMSAFE, 1996.
  • Campoamor González, Antonio. Bibliografía general de Juan Ramón Jiménez. Huelva, Diputación Provincial, 1999.
  • Campoamor González, Antonio. Juan Ramón Jiménez y Zenobia Camprubí. Años americanos (1936-1958). Huelva, Publicaciones de la Universidad de Huelva, Biblioteca Juanramoniana nº 10, 2023.
  • Cernuda, Luis. “Cervantes”. Prosa I. Obra Completa (vol. II), Madrid, Ediciones Siruela, 1994, pp. 669-691. Texto original de 1940.
  • Cortés Ibáñez, Emilia. Zenobia Camprubí. Epistolario III. Madrid, Residencia de Estudiantes, 2023.
  • Cossettini, Leticia. Del juego al arte infantil. Buenos Aires, Editorial Universitaria de Buenos Aires, 1968.
  • Cossettini, Olga. “Misiones Culturales”. Revista de Pedagogía (Segunda época), vol. 1, nº 3, 1939. Buenos Aires, Losada.
  • Cossettini, Olga. La escuela viva. Buenos Aires, Losada, 1945.
  • Cossettini, Olga. “Sobre un ensayo de Escuela Serena en la provincia de Santa Fe”. Obras Completas, Olga Cossettini y Leticia Cossetttini, Santa Fe, Argentina, Ediciones AMSAFE, 2001. Texto original de 1935.
  • Fernández, María del Carmen, Welti, María Elisa, Biselli, Rubén y Guida, María Eugenia. Olga y Leticia Cossettini en la Escuela Serena. Cultura, imagen y pedagogía (Rosario, 1935-1950). Rosario, Argentina, Laborde Editor, 2014.
  • Fernández, María del Carmen y Soto, Ariel Alejandro. “El teatro de títeres en la Escuela Serena. Rosario, Provincia de Santa Fe, Argentina (1935- 1950)”. History of Education in Latin America - HistELA, nº 1 (e16402), 2018.
  • González-Faraco, Juan Carlos. Lecturas educativas del Quijote. Textos e iconografía escolar. Madrid, Biblioteca Nueva, 2010.
  • González-Faraco, Juan Carlos. “Con ojos no tan extraños: poetas españoles en libros escolares mexicanos”. Cultura escolar y patrimonio histórico educativo México-España, Agustín Escolano y Élida L. Campos Alba (eds.), Ciudad de México, Sociedad Mexicana de Historia de la Educación, 2022, pp. 49-84.
  • González-Faraco, Juan Carlos, Jiménez-Vicioso, Juan Ramón y Pérez-Moreno, Heliodoro Manuel. Asnografía: Juan Ramón Jiménez en la cultura escolar española. Huelva, España, Publicaciones de la Universidad de Huelva, 2018.
  • González-Faraco, Juan Carlos, Pérez-Moreno, Heliodoro Manuel y Jiménez-Vicioso, Juan Ramón. “Platero y yo, ¿libro para la infancia y las escuelas? Un estudio histórico-cultural sobre la representación pedagógica de la obra literaria”. History of Education and Children’s Literature, vol. 13 nº 2, pp. 199-217, 2018.
  • González-Faraco, Juan Carlos, Pérez-Moreno, Heliodoro Manuel y Jiménez-Vicioso, Juan Ramón. “La representación de la infancia en los manuales escolares españoles del siglo XX: un estudio de la ‘bowdlerización’ pedagógica de Platero y yo”. History of Education and Children’s Literature, vol. 16, nº 1, 257-279, 2021.
  • Jiménez, Juan Ramón. Estética y Ética Estética. Madrid, Aguilar, 1967. Edición de Francisco Garfias.
  • Jiménez, Juan Ramón. Política Estética. Madrid, Alianza, 1967. Presentación a cargo de Germán Bleiberg.
  • Jiménez, Juan Ramón (1988). Un andaluz de fuego: Francisco Giner de los Ríos. Moguer, Fundación Juan Ramón Jiménez, 1988. Edición de María Jesús Domínguez Sío.
  • Mora Luna, Antonia M. “El canon literario en los manuales escolares: espejo cultural e ideológico de la identidad nacional”. La investigación en didáctica de la lengua y la literatura, María Pilar Núñez, José Rienda y Cristina del Moral (eds.), Madrid, Sociedad Española de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 2011, pp. 1493-1506.
  • Munakata, Kazumi. (2016). “Livro didático como indício da cultura escolar”. Historia da Educação, vol. 20, nº 50, 2016, pp. 119-138.
  • Ossenbach, Gabriela y Somoza, Miguel (eds.). Los manuales escolares como fuente para la historia de la educación en América Latina. Madrid, Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED), 2000.
  • Pacotti, Amanda. Olga Cossettini y la escuela serena. Rosario, Argentina, Ediciones de Aquí a la vuelta, 1992.
  • Pelanda, Marcela. La escuela activa en Rosario: la experiencia de Olga Cossettini. Rosario, Argentina, Ediciones IRICE, 1995.
  • Pelanda, Marcela. “Escuela Nueva, Nivel Inicial y las hermanas Cossettini. Vida escolar que alienta el futuro”. Biografías Maestras. Temas de Educación Inicial 6, Silvia Laffranconi (ed.), Buenos Aires, Ministerio de Educación de la Nación, 2011, pp. 55-70.
  • Serra, María Silvia y Welti, María Elisa. (2018). “La Escuela Nueva en Rosario. Olga Cossettini y la Escuela Serena”. Educadores con perspectiva transformadora, Claudia Balagué (ed.), Santa Fe, Ministerio de Educación de la Provincia de Santa Fe, Argentina, 2018, pp. 39-66.
  • Steiner, George. Presencias reales. Barcelona, Destino, 1998.