Argumentación y pensamiento crítico en educación STEAM:un estudio de caso sobre patrimonios controversiales
- Alejandro Carlos Campina Lopez 1
- Mariángeles de las Heras Pérez 1
- Antonio Alejandro Lorca Marín 1
-
1
Universidad de Huelva
info
ISSN: 0214-4379
Year of publication: 2025
Issue: 48
Pages: 117-132
Type: Article
More publications in: Didáctica de las ciencias experimentales y sociales
Abstract
A case study is presented that analyzes the development of argumentative skills and critical thinking through a STEAM-based learning sequence, applied to the Tinto River as a controversial heritage site.The interdisciplinary project integrates Biology and Geology, Physics and Chemistry, and Geography and History, aiming for students to address environmental, social, and ethical challenges. A structured debate, in which students adopted different roles to argue for the river’s conservation or restoration, revealed notable improvement in the use of evidence, justification, and rebuttal. The findings suggest that framing socio-scientific issues around controversial heritage can foster critical thinking and informed citizenship.
Bibliographic References
- Ananda, L. R., Rahmawati, Y., y Khairi, F. (2023). Critical thinking skills of Chemistry students by integrating design thinking with STEAM-PjBL. Journal of Technology and Science Education, 13(1), 352. https://doi.org/10.3926/jotse.1938
- Arroyo-Mora, E., Sampedro-Martín, S., Martín-Cáceres, M. J., y Cuenca-López, J. M. (2022). Controversial Heritage, Ecosocial Education and Citizenship. Connections for the Development of Heritage Education in Formal Education. En D. Ortega-Sánchez (Ed.), Controversial Issues and Social Problems for an Integrated Disciplinary Teaching (pp. 35-52). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-031-08697-7_4
- Bathgate, M. E., Crowell, A., Schunn, C., Cannady, M., y Dorph, R. (2015). The Learning Benefits of Being Willing and Able to Engage in Scientific Argumentation. International Journal of Science Education, 37, 1590-1612. https://doi.org/10.1080/09500693.2015.1045958
- Beniermann, A., Mecklenburg, L., y Zu Belzen, A. U. (2021). Reasoning on Controversial Science Issues in Science Education and Science Communication. Education Sciences, 11(9), 522. https://doi.org/10.3390/educsci11090522
- Blanco-López, Á., España-Ramos, E., y Franco-Mariscal, A. J. (2017). Estrategias didácticas para el desarrollo del pensamiento crítico en el aula de ciencias. Ápice. Revista de Educación Científica, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.17979/arec.2017.1.1.2004
- Blanco-López, Á., España-Ramos, E., y Franco-Mariscal, A. J. (2018). Competencias y prácticas científicas en problemas de la vida diaria. Alambique: Didáctica de las ciencias experimentales, 92, 45-51. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6390253
- Campina-López, A. C., Lorca-Marín, A. A., y De las Heras Pérez, M. Á. (2023). Análisis para la implementación conjunta de metodologías para el desarrollo de la investigación y la resolución de problemas en las aulas de ciencias. Ápice. Revista de Educación Científica, 7(1), 61–80. https://doi.org/10.17979/arec.2023.7.1.9493
- Campina-López, A. C., Lorca-Marín, A. A., De las Heras Pérez, M. Á., y Bosnjak-StepanoviÄ, M. (2024). The concept of pH and its logarithmic scale: A Micro Bit experience through inquiry, modeling, and computational thinking. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 20(4), em14378. https://doi.org/10.29333/ejmste/14378
- Campina-López, A. C., Lorca-Marín, A. A., y De las Heras Pérez, M. Á. (2025). ¿Qué importancia tiene el río Tinto y su entorno? Programación de sensores para la medida de parámetros fisicoquímicos en Educación Secundaria. En A. A. Lorca Marín (Coord.), Situaciones de aprendizaje interdisciplinares en patrimonios naturales (pp. 111–132). Ediciones Octaedro. http://doi.org/10.36006/09692-1
- Campina-López, A. C., González Castanedo, Y., y Romero Fernández, R. (2025). ¿Cómo es el río Tinto y su entorno?: Ecosistema y su geología en Educación Secundaria. En A. A. Lorca Marín (Coord.), Situaciones de aprendizaje interdisciplinares en patrimonios naturales (pp. 133– 151). Ediciones Octaedro. http://doi.org/10.36006/09692-1
- Campina-López, A. C., Arroyo Mora, E., y Sampedro-Martín, S. (2025). ¿Cómo ha sido el río Tinto y su entorno?: Patrimonios controversiales y pensamiento histórico en Educación Secundaria. En A. A. Lorca Marín (Coord.), Situaciones de aprendizaje interdisciplinares en patrimonios naturales (pp. 133–151). Ediciones Octaedro. https://doi.org/10.36006/09692-1
- Danchin, A. (2023). Science, method and critical thinking. Microbial Biotechnology, 16(10), 1888- 1894. https://doi.org/10.1111/1751-7915.14315
- Darang, C. M. L., Fadillah, S. M., y Ha, M. (2023). Unveiling Argumentation Skill Profiles: Using Toulmin’s Argumentation Model on Senior High School Students’ Responses to General Biology Open-Ended Questions. Brain, Digital, & Learning, 13(4), 553-571. https://doi.org/10.31216/BDL.20230032
- Domènech, J. (2018). Aprendizaje Basado en Proyectos en el marco STEM. Componentes didácticas para la Competencia Científica. Ápice: Revista de Educación Científica, 2(2), 29-42. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6702622
- Eastwood, J. L., Schlegel, W. M., y Cook, K. L. (2011). Effects of an Interdisciplinary Program on Students’ Reasoning with Socioscientific Issues and Perceptions of Their Learning Experiences. En T. D. Sadler (Ed.), Socio-scientific Issues in the Classroom: Teaching, Learning and Research (pp. 89-126). Springer Netherlands. https://doi.org/10.1007/978-94- 007-1159-4_6
- Edelsbrunner, P. A., Simonsmeier, B. A., y Schneider, M. (2025). The Cronbach’s Alpha of DomainSpecific Knowledge Tests Before and After Learning: A Meta-Analysis of Published Studies. Educational Psychology Review, 37(1), 1-43. https://doi.org/10.1007/s10648-024-09982-y
- Estepa, J., y Martín-Cáceres, M. J. (2018). Competencia en conciencia y expresiones culturales y educación histórica: Patrimonios en conflicto y pensamiento crítico. La educación histórica ante el reto de las competencias: métodos, recursos y enfoques de enseñanza, 2018, ISBN 978- 84-17219-85-7, págs. 75-86, 75-86. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6620208
- Estepa, J., Cuenca-López, J. M., y Martín-Cáceres, M. J. (2021). Líneas futuras de trabajo desde el proyecto Epitec: Patrimonios controversiales para una educación ecosocial de la ciudadanía. Investigación y buenas prácticas en educación patrimonial entre la escuela y el museo: territorio, emociones y ciudadanía. ISBN 978-84-18105-99-9, págs. 483-492, 483-492. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8227419
- Facione, P. A. (2007). Pensamiento Crítico: ¿Qué es y por qué es importante? Insight Assessment. The California Academic Press, 1-22. https://eduteka.icesi.edu.co/modulos/6/134/733/1
- Fayyaz Ahmad, F., Waqar, H., y Farhat, N. (2017). A Critical Review of Scientific Argumentation in Science Education. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(1). https://doi.org/10.12973/ejmste/80353
- Gwet, K. L. (2021). Large-Sample Variance of Fleiss Generalized Kappa. Educational and Psychological Measurement, 81(4), 781-790. https://doi.org/10.1177/0013164420973080
- Hagop A., Y., y Rola, K. (2018). Argumentation, critical thinking, nature of science and socioscientific issues: A dialogue between two researchers. International Journal of Science Education, 40(7), 796-807. https://doi.org/10.1080/09500693.2018.1449986
- Hodson, D. (2020). Going Beyond STS Education: Building a Curriculum for Sociopolitical Activism. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 20(4), 592- 622. https://doi.org/10.1007/s42330-020-00114-6
- Huddleston, T., y Kerr, D. (2016). Vivir con la controversia: Cómo enseñar temas controvertidos mediante la Educación para la ciudadanía y los derechos humanos (EDC/HRE) Módulo de formación para el profesorado. GCED Clearinghouse. https://www.gcedclearinghouse.org/es/resources/vivir-con-la-controversia-c%C3%B3moense%C3%B1ar-temas-controvertidos-mediante-la-educaci%C3%B3n-para-la?language=ar
- Jiménez-Liso, M. R., Bellocchi, A., Martínez-Chico, M., y López-Gay, R. (2022). A Model-Based Inquiry Sequence as a Heuristic to Evaluate Students’ Emotional, Behavioural, and Cognitive Engagement. Research in Science Education, 52(4), 1313-1334. https://doi.org/10.1007/s11165-021-10010-0
- Lupión-Cobos, T., y García-Ruiz, C. (2024). Indagación científica escolar y educación STEAM: Formación del profesorado y enseñanza para la transferencia a las aulas. Núm. 81. Graó. ISBN / EAN: 9788412872392. Graó. Especialistas en educación. https://www.grao.com/libros/indagacion-cientifica-escolar-y-educacion-steam-78773
- Martín-Cáceres, M. J., Estepa Giménez, J., y Cuenca-López, J. M. (2021). Los patrimonios controversiales en la educación patrimonial para la formación de la ciudadanía. Enseñanza de las ciencias sociales para una ciudadanía democrática: Estudios en homenaje al profesor Ramón López Facal. ISBN 978-84-18615-91-7, pp. 109-122. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8482466
- Martín-Cáceres, M. J., Estepa Giménez, J., y Cuenca-López, J. M. (2022). Problemas socioambientales relevantes y pensamiento crítico en la enseñanza de las Ciencias Sociales: Patrimonios controversiales. Repensar el currículum de Ciencias Sociales: prácticas educativas para una ciudadanía crítica, Vol. 1. ISBN 978-84-19071-10-1, pp. 363-370, 363- 370. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8599782
- Polat, H., y Emre, F. (2020). The effect of argumentation method on critical thinking tendency, logical thinking abilities and academic achievement of science teacher candidates / argümantasyon yöntemine dayali laboratuvar etkinliklerinin fen bilgisi öÄretmen adaylarinin eleÅtirel düÅünme eÄilimi, mantiksal düÅünme becerileri ve. European Journal of Education Studies, 7. https://doi.org/10.46827/EJES.V7I10.3296
- Raj, T., Chauhan, P., Mehrotra, R., y Sharma, M. (2022). Importance of Critical Thinking in the Education. World Journal of English Language. https://doi.org/10.5430/wjel.v12n3p126
- Ramos, T. C., y Fernandes-Sobrinho, M. (2018). Epistemological Contributions of Toulmin’s Argumentative Model in Scientific Education. Creative Education, 09(04), 559-566. https://doi.org/10.4236/ce.2018.94039
- Ruiz Ortega, F. J., Tamayo Alzate, O. E., y Márquez Bargalló, C. (2015). A model for teaching argumentation in science class. Educação e Pesquisa, 41(3), 629-646. https://doi.org/10.1590/S1517-9702201507129480
- Sadler, T. D. (2004). Informal reasoning regarding socioscientific issues: A critical review of research. Journal of Research in Science Teaching, 41(5), 513-536. https://doi.org/10.1002/tea.20009
- Sadler, T. D., Barab, S. A., y Scott, B. (2007). What Do Students Gain by Engaging in Socioscientific Inquiry? Research in Science Education, 37(4), 371-391. https://doi.org/10.1007/s11165-006- 9030-9
- Sampedro-Martín, S., Arroyo-Mora, E., Cuenca-Lopez, J. M., y Martín-Cáceres, M. J. (2022). Controversial heritage for eco-citizenship education in Social Science didactics (pp. 68-79). https://doi.org/10.4324/9781003289470-7
- Solbes, J. A., y Torres, N. Y. (2013). ¿Cuáles son las concepciones de los docentes de ciencias en formación y en ejercicio sobre el pensamiento crítico? Tecné, Episteme y Didaxis: TED, 1(33), 61-85. https://doi.org/10.17227/01213814.33ted61.85
- Toma, R. B., y García-Carmona, A. (2021). «De STEM nos gusta todo menos STEM». Análisis crítico de una tendencia educativa de moda. Enseñanza de las Ciencias. Revista de investigación y experiencias didácticas, 39(1), 65-80. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3093
- Vieira, R. M., y Tenreiro-Vieira, C. (2016). Fostering Scientific Literacy and Critical Thinking in Elementary Science Education. International Journal of Science and Mathematics Education, 14(4), 659-680. https://doi.org/10.1007/s10763-014-9605-2
- Wahono, B., Chun-Yen, C., y Khuyen, N. T. T. (2021). Teaching socio-scientific issues through integrated STEM education: An effective practical averment from Indonesian science lessons. International Journal of Science Education, 43(16), 2663-2683. https://doi.org/10.1080/09500693.2021.1983226
- Wing, J. (2006). Computational Thinking. Communications of the Association for Computing Machinery (ACM), 49, 33-35. https://doi.org/10.1145/1118178.1118215
- Ying-Yan, L., Huann-shyang, H., Smith, T., Hong, Z.-R., y Hsu, W.-Y. (2020). The effects of critique-driven inquiry intervention on students’ critical thinking and scientific inquiry competency. Journal of Baltic Science Education, 19(6), Continuous. https://doi.org/10.33225/jbse/20.19.954