Apoyo a la autonomía, creencias implícitas de habilidad y metas de logro en jugadoras de baloncesto en formación

  1. Sáenz-López, P. 1
  2. Mateos, J.L. 1
  3. Almagro, B.J. 1
  4. Conde, C. 1
  1. 1 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Journal:
Cuadernos de psicología del deporte

ISSN: 1578-8423 1989-5879

Year of publication: 2017

Volume: 17

Issue: 3

Pages: 199-206

Type: Article

More publications in: Cuadernos de psicología del deporte

Abstract

The main objective of the study was to analyze the relationship between support for the autonomy of coaches, teammates, parents, implicit ability beliefs and goals achievement 2 x 2 of a group of female basketball players. Te sample consisted of 57 basketball players from the quarry of a basketball team of Huelva. Tese players were between 10 and 17 years (M = 13.02, SD = 1.90). Te climate of support for the autonomy of the coach, the companions of parents perceived by the players, the implicit beliefs of skill and achievement goals 2x2 was measured. Te results of linear regression analysis show that the climate of autonomy support generated by the coach predicts the performance approach goal and incremental skill. In turn, the ability predicts incremental approach goals and avoidance to mastery. Tis highlights the importance of creating climates support the autonomy of basketball players during their training, as they adopt more adaptive goals achievement.

Funding information

La realización de este trabajo fue posible gracias al apoyo del grupo de investigación E-MOTION: “Educación, Motricidad e Investigación Onubense” (HUM-643).

Funders

Bibliographic References

  • Adie, J. W., y Jowet, S. (2010). Meta-perceptions of the coach–athlete relationship, achievement goals, and intrinsic motivation among sport participants. Journal of Applied Social Psychology, 40, 2750-2773.
  • Almagro, B. J., Sáenz-López, P., y Moreno, J. A. (2010). Prediction of sport adherence through the infuence of autonomy-supportive coaching among Spanish adolescent athletes. Journal of Sports Science and Medicine, 9, 8-14.
  • Álvarez, O., Estevan, I., Falco, C. y Castillo, I. (2013). Efectos del apoyo a la autonomía del entrenador en taekwondistas españoles de élite. Revista Iberoamericana de Psicologia del Ejercicio y el Deporte, 8(1), 59-70.
  • Balaguer, I., Castillo, I., Ródenas, L., Fabra, P., Duda, J. L. (2014). Los entrenadores como promotores de la cohesión del equipo. Cuadernos de Psicología del Deporte, 15(1), 233-242.
  • Biddle, S. J. H., Wang, C. K. J., Chatzisarantis, N. L. D., y Spray, C. M. (2003). Motivation for physical activity in young people: Entity and incremental beliefs about athletic ability. Journal of Sports Sciences, 21, 973-989.
  • Castillo, I., Duda, J. L., Álvarez, M. S., Mercé, J., y Balaguer, I. (2011). Clima motivacional, metas de logro de aproximación y evitación y bienestar en futbolistas cadetes. Revista de Psicología del Deporte, 20, 149-164.
  • Conde, C., Sáenz-López, P., Carmona, J., González-Cutre, D., Martínez Galindo, C., y Moreno, J. A. (2010). Validación del Cuestionario de Percepción de Soporte de la Autonomía en el Proceso de Entrenamiento (ASCQ) en jóvenes deportistas españoles. Estudios de Psicología, 31, 145-157.
  • Conroy, D. E., Elliot, A. J., y Hofer, S. M. (2003). A 2 x 2 Achievement Goals Questionnaire for Sport: Evidence for factorial invariance, temporal stability, and external validity. Journal of Sport and Exercise Psychology, 25, 456-476.
  • Cruz, J. (1997). Factores motivacionales en el deporte infantil y asesoramiento psicológico a entrenadores y padres. En J. Cruz (Ed.), Psicología del deporte (pp. 147-176). Madrid: Síntesis.
  • Deci, E. L. & Ryan, R. M. (Eds.). (2002). Handbook of self-determination research. Rochester, NY: University of Rochester Press.
  • Deci, E. L., y Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behaviour. New York: Plenum.
  • Duda, J. L. (2001). Achievement goal research in sport: Pushing the boundaries and clarifying some misunderstandings. En G. C. Roberts (Ed.), Advances in motivation in sport and exercise (pp. 129-182). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Elliot, A. J. (1999). Approach and avoidance motivation and achievement goals. Educational Psychologist, 34, 169-189.
  • Elliot, A. J., y Conroy, D. E. (2005). Beyond the dichotomous model of achievement goals in sport and exercise psychology. Sport and Exercise Psychology Review, 1(1), 17-25.
  • Elliot, A. J., y McGregor, H. A. (2001). A 2 X 2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80, 501- 519.
  • González, L., Castillo, I., García-Merita, M. y Balaguer, I. (2015). Apoyo a la autonomía, satisfacción de las necesidades psicológicas y bienestar: Invarianza de un modelo estructural en futbolistas y bailarines. Revista de Psicología del Deporte, 24(1), 121-129.
  • González-Cutre, D., Martínez-Galindo, C., Alonso, N., Cervelló, E., Conte, L., y Moreno, J. A. (2007). Las creencias implícitas de habilidad y los mediadores psicológicos como variables predictoras de la motivación autodeterminada en deportistas adolescentes. En J. Castellano y O. Usabiaga (Eds.), Investigación en la actividad física y el deporte II (pp. 407-417). Vitoria: Universidad del País Vasco.
  • González-Cutre, D., Sicilia, A., y Moreno, J. A. (2008). Modelo cognitivo-social de la motivación de logro en educación física. Psicothema, 20, 642-651.
  • Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L., y Black, W. C. (1998). Multivariate Data Analysis. Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
  • Moreno, J. A., González-Cutre, D., Sicilia, Á., y Spray, C. (2010). Motivation in the exercise setting: integrating constructs from the approach-avoidance achievement goal framework and self-determination theory. Psychology of Sport and Exercise, 11, 542-550.
  • Moreno, J. A., González-Cutre, D., y Sicilia, A. (2008). Metas de logro 2 x 2 en estudiantes españoles de Educación Física. Revista de Educación, 347, 299-317.
  • Morris, R. L., y Kavussanu, M. (2008). Antecedents of approach-avoidance goals in sport. Journal of Sports Science, 26, 465-476.
  • Nicholls, J. G. (1989). Te competitive ethos and democratic education. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Núñez, J. L., León, J., Grijalvo, F., y Martín-Albo, J., (2012). Measuring autonomy support in university students: the Spanish version of the learning climate questionnaire. Te Spanish Journal of Psychology, 15(3), 1466-1472.
  • Ommundsen, Y. (2001). Students’ implicit theories of ability in physical education classes: Te infuence of the motivational aspects of the learning environment. Learning Environments Research, 4, 139-158.
  • Ramis, Y., Torregrosa, M., Viladrich, C., y Cruz, J. (2013). El apoyo a la autonomía generado por entrenadores, compañeros y padres y su efecto sobre la motivación autodeterminada de deportistas de iniciación. Anales de Psicología, 29(1), 243-248.
  • Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, 68-78.
  • Sáenz-López, P., Ibáñez, S., Giménez, J., Sierra, A., y Sánchez, M. (2005) Multifactor characteristics in the process of development of the male expert basketball placer in Spain. Internacional Journal of Sport Psychology, 36(2), 151-171.
  • Sáenz-López, P., Jiménez, A., Giménez, F. J., e Ibañez, S. (2007). La autopercepción de las jugadoras de baloncesto expertas respecto a sus procesos de formación. Cultura, Ciencia y Deporte, 7(3), 35-41.
  • Saies, E., Arribas-Galarrag, S., Cecchini, J. A., Luis-De Cos, I., Otaegi, O. (2014). Diferencias en orientación de meta, motivación autodeterminada, inteligencia emocional y satisfacción con los resultados deportivos entre piragüistas expertos y novatos. Cuadernos de Psicología del Deporte, 14(3), 21-30.
  • Sarrazin, P., Biddle, S. J. H., Famose, J. P., Cury, F., Fox, K., Y Durand, M. (1996). Goal orientations and conceptions of the nature of sport ability in children: a social cognitive approach. British Journal of Social Psychology, 35, 399-414.
  • Sousa, C., Cruz, J., Torregrosa, M., Vilches, D., y Viladrich, C. (2006). Evaluación conductual y programa de asesoramiento personalizado (PAPE) a entrenadores de deportistas jóvenes. Revista de Psicología del Deporte, 15(2), 263-278.
  • Vansteenkiste, M., Mouratidis, A., Van Riet, T., y Lens, W. (2014). Examining correlates of game-to-game variation in volleyball players’ achievement goal pursuit and underlying autonomous and controlling reasons. Journal of Sport & Exercise Psychology, 36, 131-145. http:// dx.doi.org/10.1123/jsep.2012-0271
  • Wang, C. K. J., y Biddle, S. J. H. (2001). Young people’s motivational profles in physical activity: A cluster analysis. Journal of Sport and Exercise Psychology, 23, 1-22.
  • Williams, G. C., y Deci, E. L. (1996). Internalization of biopsychosocial values by medical students: A test of selfdetermination theory. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 767–779. http://dx.doi. org/10.1037//0022-3514.70.4.767