Dieciséis años de RELATEC. Estudio bibliométrico de la Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

  1. Francisco de Paula Rodríguez Miranda 1
  2. Leticia Bolaños Martín 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

ISSN: 1695-288X

Year of publication: 2018

Volume: 17

Issue: 2

Pages: 57-71

Type: Article

DOI: 10.17398/1695-288X.17.2.57 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

Abstract

This study show a bibliometric analysis of the Revista Latinoamerica de Tecnología Educativa (RELATEC) in a period from 2002, starting point of the journal, until the year 2017. It consists of a descriptive study that is carried out through the observation, computation and analysis of the titles of articles, keywords, summaries and general content of documents. The objective of this paper is to analyze the characteristics presented by the articles published in the years previously proposed in order to clearly see the predominance of the journal, that is, it is about evaluating scientific activity and the production of information through bibliometric analysis. In this work, a total of 16 volumes and 303 articles have been analyzed. The information has been extracted from the electronic version of the magazine since all the articles are free of charge and in full text. The following bibliometric indexes were established: number of articles published per year of publication, type of methodology used in the articles, theme, authorship index, institutional affiliation of the authorship and productivity by country. The results show that it is a journal that presents a high variety of topics, the participation of authors from around the world and articles of diverse methodology, mainly theoretical

Bibliographic References

  • Abadal, E., y Rius, L. (2006). Revistas científicas digitales: características e indicadores. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 3(1), 5-20. http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v3i1.272
  • Bordons, M., y Zulueta, M. (1999). Evaluación de la actividad científica a través de indicadores bibliométricos. Revista española de cardiología, 52(10), 790-800. https://doi.org/10.1016/S0300-8932(99)75008-6
  • Castillo, A., y Carretón, C. (2010). Investigación en comunicación: Estudio bibliométrico de las revistas de comunicación en España. Comunicación y sociedad, XXIII(2), 289-327. Recuperado a partir de http://hdl.handle.net/10045/22678
  • Delgado, E.; Ruiz, R. y Jiménez, E. (2006). La edición de Revistas Científicas. Directrices, criterios y modelos de evaluación. Granada: FECYT.
  • Elbeck, M., & Mandernach, B. J. (2009). Journals for computer-mediated learning: publications of value for the online educator. International Review of Research in Open and Distance Learning, 10(3), 1-20. http://dx.doi.org/10.19173/irrodl.v10i3.676
  • Fernández, A. y Bueno, A. (1998). Síntesis de estudios bibliométricos españoles en educación. Una dimensión evaluativa. Revista española de documentación científica, 21(3), 269-285. https://doi.org/10.3989/redc.1998.v21.i3.356
  • García, F. (2017). Mitos y realidades del acceso abierto. Education in the Knowledge Society, 18(1), 7-20. http://dx.doi.org/10.14201/eks2017181720
  • Gómez-García, A., Ramiro, M. T., Ariza, T., & Granados de Haro, M. R. (2012). Estudio bibliométrico de Educación XXI. Educación XXI, 15(1), 17-41. https://doi.org/10.5944/educxx1.15.1.148
  • Góngora, A. (2010). La Importancia de los estudios bibliométricos. El caso de Orinoquia. Redalyc, 14(2), 121-122. Recuperado a partir de http://www.scielo.org.co/pdf/rori/v14n2/v14n2a01.pdf
  • Hernández, T., Rodríguez, D., y Bueno, G. (2007). Open Access: el papel de las bibliotecas en los repositorios institucionales de acceso abierto. Anales de documentación, 10, 185-204. Recuperado a partir de http://revistas.um.es/analesdoc/article/view/1141
  • Licea, J., y Santillán, E. (2002). Bibliometría ¿para qué?. Biblioteca Universitaria, 5(1), 3-10. Recuperado a partir de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28550102
  • López, E., Vázquez, E., y Sarasola, J. L. (2015). Estudio bibliométrico de Pixel-bit, revista de medios y educación (2000-2013). Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (46), 65-85. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i46.05
  • Melero, R. (2005). Acceso abierto a las publicaciones científicas: definición, recursos, copyright e impacto. El profesional de la información, 15(4), 255-66. Recuperado a partir de http://www.elprofesionaldelainformacion.com/contenidos/2005/julio/3.pdf
  • Pérez-Rodríguez, A. M., García-Ruiz, R. y Aguaded, I. (2018). Comunicar: calidad, visibilización e impacto. Revista Española de Pedagogía, 76(271), 481-498. https://doi.org/10.22550/REP-3-2018-05
  • Quevedo, R., y López, W. (2010). Análisis bibliométrico de las revistas multidisciplinares de psicología recientemente incorporadas en la Web of Science (2008-2009). Psicología: Reflexão e Crítica, 23(2), 384-408. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722010000200021
  • Ramírez, M. (2015). Acceso abierto y su repercusión en la Sociedad del Conocimiento: Reflexiones de casos prácticos en Latinoamérica. Education in the Knowledge Society, 16(1), 103-118. http://dx.doi.org/10.14201/eks2015161103118
  • Ruiz-Corbella, M., Galán, A., & Diestro, A. (2014). Las revistas científicas de Educación en España: evolución y perspectivas de futuro. RELIEVE-Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 20(2), 1-27. https://dx.doi.org/10.7203/relieve.202.4361
  • Ruiz-Pérez, R., López-Cózar, E. D. y Jiménez-Contreras, E. (2006). Criterios del Institute for Scientific Information para la selección de revistas científicas. Su aplicación a las revistas españolas: metodología e indicadores. International Journal of Clinical and Health Psychology, 6, 401-424.
  • Solano, E., Castellanos, S., López, M., y Hernández, J. (2009). La bibliometría: una herramienta eficaz para evaluar la actividad científica postgraduada. MediSur, 7(4), 59-62. Recuperado a partir de http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/download/745/7420
  • Vanti, N. (2000). Métodos cuantitativos de evaluación de la ciencia: Bibliometría, Cienciometría e Informetría. Investigación Bibliotecológica, 14(29), 9-23.
  • Vázquez-Cano, E., López-Meneses, E., y Cobos-Sánchiz, D. (2015). Estudio Bibliométrico de Profesorado. Revista de Currículum y formación del profesorado (1997-2013). Revista de Currículum y formación del profesorado, 18(3), 191-212.
  • Velasco, B., Eiros, J. M., Pinilla, J. M., y San Román, J. A. (2012). La utilización de los indicadores bibliométricos para evaluar la actividad investigadora. Aula abierta, 40(2), 75-84. Recuperado a partir de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3920967.pdf
  • Willinsky, J. (2005). The Access Principle: The Case for Open Access to Research and Scholarship. Cambridge, Mass. USA: MIT Press.