Prácticas educativas universitarias en entornos digitales 2.0

  1. López Meneses, Eloy
  2. Infante Moro, Alfonso
Revista:
Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia

ISSN: 1699-3748

Ano de publicación: 2010

Número: 18

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia

Resumo

Today, the tools of applications related to Web 2.0 are very broad and can offer on the new educational spaces for communication, collaboration, imagination and create communities of shared knowledge. This study presents an innovative experience with digital technologies 2.0 held at the University of Extremadura during the academic year 2008-09. Among the highlights educational aims: to promote the central role of student as dynamic agent and knowledge manager. Use of blogs as a teaching resource. And developing a space for reflection about learning resources. In conclusion the study found that blogs are easy to create and use, supports the active role of students, are an important tool for teacher training and an educational tool to disseminate knowledge and educational skills.

Referencias bibliográficas

  • ACHTERMAN, D. (2006). Making connections with blogs and wikis. California School. Library Association Journal, vol. 30, no.1, pp. 29-31.
  • AGUADED, J. I. y LÓPEZ MENESES, E (2009). La blogosfera educativa: nuevos espacios universitarios de innovación y formación del profesorado en el contexto europeo. Revista electrónica Interuniversitaria de formación delprofesorado. REIFOP, 12 (3), 165-172. http://www.aufop.com/aufop/revistas/arta/digital/138/1263 Consultado: 22/I/10).
  • AREA, M. (2009). Manual electrónico: Introducción a la Tecnología Educativa. Universidad de La Laguna. E-book http://webpages.ull.es/users/manarea/ebookte.pdf (Consultado: 25/I/10).
  • BARDIN, L. (1986). Análisis de contenido. Madrid: Akal.
  • BARLOW, A. (2007). The rise of the blogosphere. Westport Conn: Praeger.
  • BLÁZQUEZ, F Y ALONSO, L. (2009). Funciones del profesor de E-learning. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 34, 205-215.
  • BLOOD, R. (2000). Weblogs: A History and Perspective http://www.rebeccablood.net/essays/weblog_history.html (Consultado: 27/I/10).
  • BOGDAN, R. & BIKLEN, S. K. (1992). Investigación cualitativa de la educación (2 ª ed.). Needham Heights, MA: Allyn and Bacon.
  • BOHÓRQUEZ, E. (2008). El blog como recurso educativo. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 26. http://edutec.rediris.es/Revelec2/revelec26/edutec26_el_blog_como_recurso_educativo.html (Consultado: 22/I/10).
  • CABERO, J. VALVERDE. J. y LÓPEZ MENESES, E. (2009). Instrumento didáctico para la valoración de los cursos universitarios en red. En ROIG, R. (Dir.). Investigar desde un contexto educativo innovador. Alicante: Marfil; 53-71.
  • CABERO, J.; LÓPEZ, E. y BALLESTEROS, C. (2009). Experiencias universitarias innovadoras con blogs para la mejora de la praxis educativa en el contexto europeo. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), vol. 6, no. 2, http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v6n2_cabero_etal/v6n2_cabero (Consultado: 12/I/10).
  • CABERO, J; LÓPEZ MENESES, E y LLORENTE, M.C. (2009). La docencia universitaria y las tecnologías web 2.0 renovación e innovación en el Espacio Europeo. Sevilla: Mergablum.
  • DE BENITO, B. y SALINAS, J. (2008): Los entornos tecnológicos en la universidad, Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 83-100.
  • DOMÍNGUEZ, G, TORRE, Mª. L y LÓPEZ MENESES. (2010). Aprendizaje con wikis. Usos didácticos y casos prácticos. Sevilla: MAD.
  • DOWNES, S. (2005). E-learning 2.0. elearn magazine. http://www.elearnmag.org (Consultado: 19/I/10).
  • FARMER, B., YUE, A. y BROOKS, C. (2008). Using blogging for higher order learning in large cohort university teaching: A case study. Australasian Journal of Educational Technology, 24 (2), 123-136. http://www.ascilite.org.au/ajet/ajet24/farmer.html (Consultado: 2/I/10).
  • GUENTHER, K. (2005). Socializing your web site with wikis, twikis, and blogs. Online, 29(6), 51-53. http://www.infotoday.com/online/nov05/index.shtml (Consultado: 14/I/10).
  • HUFFAKER, D. (2005). The educated blogger: Using weblogs to promote literacy in the classroom. AACE Journal, vol 13, no 2, pp. 91-98.
  • LARA, T. (2005). Blogs para educar. Usos de los blogs en una pedagogía constructivista. Revista Telos. Cuadernos de Comunicación, Tecnología y Sociedad, vol, 65.
  • LEÓN, C. y otros (2008): La enseñanza virtual en la Universidad de Sevilla. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 32, 7-20.
  • LLORENTE, Mª. C y CABERO, J. (2009). La formación semipresencial a través de redes telemáticas (Blended Learning). Barcelona: Davinci.
  • LÓPEZ MÉNDEZ, M. (2009). Alfabetización Web 2.0. Actas del Congreso Internacional Virtual de Educación (CIVE 2009). Universitat de les Illes Balears.
  • LÓPEZ MENESES, E y BALLESTEROS, C. (2008). Caminando hacia el software social: una experiencias universitaria con blogs. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, vol 22, pp. 5-23. , http://www.sav.us.es/pixelbit/pixelbit/articulos/n32/5.html (Consultado: 15/I/10).
  • LÓPEZ MENESES, E Y BALLESTEROS, R. (2006). Otras formas de participar en la red. En GALET, C y LÓPEZ MENESES, E. Educación Social Preventiva y Teleformación. Sevilla: Edición Digital @ Tres, pp.113-163.
  • LÓPEZ MENESES, E. (2009). Guía didáctica para la formación e innovación docente con blogs en el marco europeo. Sevilla: Edición digital @tres.
  • LÓPEZ MENESES, E. (2009). Nuevos escenarios virtuales docentes e innovadores en el marco europeo: edublog de un profesor universitario. Ponencia presentada al Congreso Internacional Virtual de Educación. CIVE 2009. http://www.steiformacio.com/cive/programa.asp?idioma=2 (Consultado: 7/I/10).
  • MARQUÈS, P. (2007). La Web 2.0 y sus aplicaciones didácticas http://www.peremarques.net/web20.htm (Consultado: 9/I/10).
  • MEIRINHOS, M Y OSÓRIO, A. (2009). Las comunidades virtuales de aprendizaje: el papel central de la colaboración. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 35, 45-60. http://www.sav.us.es/pixelbit/actual/4.pdf (Consultado: 26/I/10).
  • MERELO, J. J, TRICAS, F y ESCRIBANO, J. J. (2008). “Docencia 2.0”. Revista Revisión, vol 1, no 2, pp. 6-8, http://130.206.76.27/ojs/index.php/ReVision/article/viewArticle/9/39 (Consultado: 22/I/10).
  • MIRANDA, M. J; GUERRA, L; FABBRI, M Y LÓPEZ MENESES, E. (Coord.). (2010). Experiencias universitarias de innovación docente hispano-italianas en el espacio europeo de educación superior. Sevilla: Mergablum.
  • O´REILLY, T. (2005). What is web 2.0. Design Patterns and Bussiness Models for the Next Generation of Software. http://www.oreillynet.com (Consultado: 4/I/10).
  • OBLINGER, D. y OBLINGER, J. (Ed.). (2005). Educating the Net Generation. Boulder, CO: Educause.
  • O'DONNELL, M. (2006). Blogging as pedagogic practice: Artefact and ecology. Asia Pacific Media Educator, Vol 17, pp. 5-19.
  • PÉREZ RODRÍGUEZ, M y AGUADED, J. I.. (2007). La educación en medios de comunicación como contexto educativo en un mundo globalizador. En J. Cabero (Coord.), Nuevas Tecnologías aplicadas a la Educación, Madrid: McGraw-Hill, pp. 63-75.
  • PRENSKY, M. (2001a). Digital Natives, Digital Inmigrants. On the Horizon, NCB University Press, Vol 9, no 5.
  • PRENSKY, M. (2001b). Digital Natives, Digital Inmigrants, Part II: Do they really think differently? On the Horizon NCB University Press, Vol 9, no 6.
  • RAY, J. (2006). Welcome to the Blogosphere: The educational use of blogs. Kappa Delta Pi Record, Vol 42, no 4, pp. 175-177.
  • ROBERTS, G. (2005). Technology and learning expectations of the Net Generation. En D. Oblinger, and J. Oblinger (eds). Educating the Net Generation. http://net.educause.edu/ir/library/pdf/pub7101c.pdf (Consultado: 28/I/10).
  • RUIZ, F. J. (2009). Web 2.0. Un nuevo entorno de aprendizaje en la Red. Revista Didáctica, Innovación y Multimedia, Vol 5, no 13. http://www.pangea.org/dim/revistaDIM13/Articulos/ pacoruiz.pdf (Consultado: 15/I/10).
  • SALINAS, Mª. I y VITICCIOLI, S. (2008). Innovar con blogs en la Enseñanza Universitaria Presencial. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 27.
  • TAPSCOTT, D. y WILLIAMS, AD (2006). Wikinomics: How mass collaboration New York: Peguin.
  • TREMAYNE, M. (Ed.) (2006). Blogging, citizenship, and the future of media. London: Routledge.
  • WILLIAMS, J. B. y JACOBS, J. (2004). Exploring the use of blogs as learning spaces in the higher education sector. Australasian Journal of Educational Technology, 20, 2, 232-247.