Absentismo escolar en Secundaria: diferencias entre nacionales e inmigrantes en la provincia de Huelva

  1. Márquez Vázquez, Carmen
  2. Gualda, Estrella
Aldizkaria:
En-clave pedagógica: Revista Internacional de Investigación e Innovación Educativa

ISSN: 2341-0744

Argitalpen urtea: 2013

Zenbakien izenburua: Desafíos de la Educación Intercultural

Alea: 13

Orrialdeak: 55-66

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: En-clave pedagógica: Revista Internacional de Investigación e Innovación Educativa

Laburpena

compulsory secondary education in spain finishes at the age of 16 years old. nevertheless, many students do not complete their degree because of school dropout. As research shows, absenteeism, as a behaviour that reflects indifference and disconnection from the educational context, is frequently a prelude to failure and later dropout. different factors, such as the same characteristics and expectations of students, same school - high school organization, and the family context and participation, were studied to deal with the processes of inclusion-dropout of students. This article aims to ascertain whether absenteeism is similar between immigrants and non-immigrants groups in Huelva. it also seeks to investigate if it is linked to some of the factors mentioned above, or to others reported in the literature, including the influence of social and personal networks. A survey/ interview was applied to a sample of 206 young, men and female, in twelve different secondary schools in the academic year 2010/11.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Austin, Wesley A., & Totaro, Michael W. (2011). Gender differences in the effects of internet usage on high school absenteeism. The Journal of Socio-Economics, 40(2), pp.192-198.
  • Blaya, C. (2003). Absentéisme des élèves: Recherches internationales et politiques de prévention. http:// www.recherche.gouv.fr/recherche/fns/blaya.pdf
  • Carroll, HCM (Tim) (2010). The Effect of Pupil Absenteeism on Literacy andNumeracy in the Primary School. School Psychology International, 31, 2 (Apr 2010), pp.115-130.
  • Decreto 167/2003 de 17 junio por el que se establece la atención educativa a los alumnos/as de necesidades educativas especiales asociadas a condiciones sociales desfavorecida. BOJA 23 de junio de 2003, nº118, pp. 13.667-13.674
  • Delgado D’Antonio, Adriano y Álvarez Alcázar, Juan Antonio (2004). Absentismo Escolar: un problema social. Revista Digital de Investigación y Educación, vol. 1, nº7, pp.1-17.
  • González González, María Teresa (2006). Absentismo y Abandono escolar: una situación singular de la exclusión educativa. REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, vol.4, nº 1, pp. 1-15.
  • Leman, Johan (1991). The education of immigrant children in belgium. Anthropology and Education Quarterly, 22(2), pp.140-153.
  • Ley Orgánica 2/2006 de 3 de mayo de Educación. BOE 4 de mayo de 2006, nº106, pp 17.158-17207
  • Oezkanal, Uemit, & Arikan, Nadire (2011). The relation between success and absenteeism at esogu english preparatory school. Journal of Language Teaching and Research, 2(1), pp.68-68.
  • Orden 19 septiembre de 2005 por la que se desarrolla determinados aspectos del Plan Integral para la Prevención, Seguimiento y Control del Absentismo Escolar. BOJA 17 de octubre de 2005, nº 202, pp. 6-14
  • Ready, Douglas (2010). Socioeconomic disadvantage, school attendance, and early cognitive development. Sociology of Education, 83(4), pp.271-286.
  • Rodríguez Izquierdo, Rosa M. (2010). Políticas de educación inclusiva en España: una cuestión paradójica de derechos para la equidad. Revista Educaçao, Artese Inclusao, vol. 01(03) pp. 1-2
  • Rué Domingo, Joan (2005). El Absentismo escolar como reto para la calidad educativa. Madrid: Centro de Investigación y Documentación Educativa. Ministerio de Educación y Ciencia.
  • Sáez, L. (2004). III Seminario Profesional de Educación Social sobre Absentismo Escolar y Educación Social. Indivisa. Boletín de Estudios e Investigación, nº005. Madrid: Centro Superior de Estudios Universitarios de La Salle, pp 285-287.
  • Spencer, Andrea M. (2009). School attendance patterns, unmet educational needs, and truancy. A chronological perspective. Remedial and Special Education, 30(5), pp.309-319.
  • Stamm, Margrit, Ruckdaschel, Christine & Templer, Franziska (2009). Facets of truancy: Empirical findings on two forms of school absenteeism. Diskurs Kindheits- Und Jugendforschung, 4(1), pp.107-121.