Al borde del precipiciolas Escuelas de Segunda Oportunidad, promotoras de inserción social y educativa

  1. Celia Corchuelo Fernández 2
  2. Carmen María Aránzazu Cejudo Cortés 2
  3. Juan Carlos González Faraco 2
  4. Juan Agustín Morón Marchena 1
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

  2. 2 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

ISSN: 2386-4303

Year of publication: 2016

Issue: 6

Pages: 95-109

Type: Article

More publications in: IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

Metrics

Cited by

  • Dialnet Métricas Cited by: 6 (03-12-2023)

Índice Dialnet de Revistas

  • Year 2016
  • Journal Impact: 0.280
  • Field: EDUCACIÓN Quartile: C2 Rank in field: 71/236

CIRC

  • Social Sciences: C

Abstract

The Second Opportunity Schools are, currently, a distinctive type of educational institution working, intensive and specifically, in collaboration with the families, to promote social and educational inclusion of students in general very vulnerable and at obvious risk of exclusion. This article try, first of all, to describe these schools, their characteristics, objectives and ways of action. As an example, we analyze a particular school, located in Southwest Andalusia, through its most interesting educational practices. Finally, the argument focuses on the objectives, guidelines and methodological issues that teachers typically considers and develop in such schools.

Bibliographic References

  • Barton, L. (2008). Estudios sobre discapacidad y la búsqueda de la inclusividad. Observaciones. Revista de Educación, 349, 137-152.
  • Cabero Almenara, J. (2016). La educación a distancia como estrategia de inclusión social y educativa. Revista Mexicana de Bachillerato a Distancia, 15. Recuperado de http://bit.ly/1nQNItn
  • Comisión Europea (1996). Enseñar y aprender: hacia la sociedad cognitiva. Libro Blanco sobre la educación y la formación. Bruselas: Comisión Europea.
  • Corchuelo Fernández, C. (2014) Respuestas educativas del profesorado en la Escuela de Segunda Oportunidad: estudio de caso. Tesis Doctoral, Universidad de Huelva.
  • Corchuelo Fernández, C., & Cejudo Cortés, C. M. A. (2013). Una Escuela Alternativa, una Escuela de Segunda Oportunidad. Revista de Educación Social, 16, 1-11.
  • Council of Europe (2008). The future of the Council of Europe Youth Policy: AGENDA 2020. Ucrania: Council of Europe.
  • Cresson, E. (1996). La lucha contra la exclusión mediante la educación y la formación. Madrid: Comisión Europea.
  • European Commission (2001). Report Second Schools Opportunity: the Results of a European Pilot Project. Bruselas: Comisión Europea.
  • Echeita, G. (2013). Inclusión y exclusión educativa. De nuevo “voz y quebranto”. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11(2), 110-118.
  • Escudero, J. M., & Martínez, B. (2010). Educación inclusiva y cambio escolar. Revista Iberoamericana de Educación, 55, 85-105.
  • Feito, R. (2015). La experiencia escolar del alumnado de la ESO de adultos. Un viaje de ida y vuelta. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 8 (1), 44-56.
  • Fernández Batanero, J. M. (2013). Competencias docentes y educación inclusiva. Revista electrónica de Investigación Educativa, 15 (2), 82-99. Recuperado de http://redie.uabc.mx/vol15no2/contenido-fdzbatanero.html
  • Fernández Batanero, J. M. (2014). Prácticas educativas de orientación inclusiva ante el fracaso escolar. Estudio de caso. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 5 (2), 235–246.
  • García-Alonso, M. D., Muñoz-Fernández, M. A., & González-Faraco, J. C. (2015). Living to suffer? Quality of life factors associated with adherence to antiretroviral therapy in Spanish HIV-infected children. Vulnerable Children & Youth Studies, 10 (2), 163-177.
  • García Gracia, M., Casal Batallé, J., Merino Pareja, R., & Sánchez Gelabert, A. (2013). Itinerarios de aban¬dono escolar y transiciones tras la enseñanza secundaria obligatoria. Revista de Educación, 361, 1-19. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/doi/361_135.pdf
  • González, M. T. (2008). Diversidad e Inclusión Educativa: Algunas reflexiones sobre el liderazgo en el centro escolar. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6, 82-99.
  • González Faraco, J. C., Luzón, A., & Torres, M. (2012). La exclusión social en el discurso educativo: un análisis basado en un programa de investigación. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 20 (24), 1-24. Recuperado de http://epaa.asu.edu/ojs/article/view/1050
  • Martín García, X. (2014). Adolescentes en riesgo y servicio a la comunidad. Bordón, 66 (3), 75-89.
  • Olmos Rueda, P. (2014). Competencias básicas y procesos perceptivos: factores claves en la formación y orientación de los jóvenes en riesgo de exclusión educativa y sociolaboral. Revista de Investigación Educativa, 32 (2), 531-546.
  • Pegalajar Palomino, M. C., & Colmenero Ruiz, M. J. (2013). PICAA: Aplicación móvil de aprendizaje para la inclusión educativa del alumnado con discapacidad. Revista Científica Electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 1 (13), 94-106.
  • Pereyra, M., González Faraco, J. C., Luzón, A., & Torres, M. (2009). Social change and configurations of rhetoric: schooling and social exclusion in the last education reform of the 20th century in Spain, en Cowen, R., & Kazamias, A. (Eds.). International Handbook of Comparative Education (pp. 217-238). Londres: Springer. Vol. 1, section 2, chap. 15.
  • Prieto Toraño, B. (2015). El camino desde la vulnerabilidad escolar hacia el desenganche educativo. El papel de las escuelas de segunda oportunidad en la estrategia contra el abandono educativo. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 19 (3), 110-125.
  • Santos Rego, M. A., Cernadas Ríos, F.X., & Lorenzo Moledo, M. M. (2014). La inclusión educativa de la inmigración y la formación intercultural del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17 (2), 123-137.
  • Subirats, J. (2005). Análisis de los factores de exclusión social. Madrid: Fundación BBVA. Recuperado de http://www.fbbva.es/TFLU/dat/DT_2005_04.pdf
  • Torres, J. A., & Fernández, J. M. (2015). Promoviendo escuelas inclusivas: análisis de las percepciones y necesidades del profesorado desde una perspectiva organizativa, curricular y de desarrollo profesional. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18 (1), 177-200.