La educomunicación como reto para la educación inclusiva

  1. Bonilla-del-río, Mónica 1
  2. García-Ruiz, Rosa 1
  3. Pérez-Rodríguez, M.Armor 2
  1. 1 Universidad de Cantabria
    info

    Universidad de Cantabria

    Santander, España

    ROR https://ror.org/046ffzj20

  2. 2 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Zeitschrift:
EDMETIC

ISSN: 2254-0059

Datum der Publikation: 2018

Titel der Ausgabe: Inclusividad y TIC, dos escenarios interconectados

Ausgabe: 7

Nummer: 1

Seiten: 66-86

Art: Artikel

DOI: 10.21071/EDMETIC.V7I1.10029 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

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Zusammenfassung

Digital and media literacy has become an essential requirement and a basic right in democratic societies.In a context where mass media anddigital resources have acquired increasing importance, educommunication is considered as a challenge for the development of the necessary skills and abilities in the Society of Information and Knowledge. Media literacy can signify the overcoming of the barriers of accessibility to Information and Communication Technologies (ICT) by people with functional diversity, favoring their participation, equality of opportunities and social inclusion. This paper describes the educational practices in a special education school through a case study where mass media are used as enriching elements to promote the digital and social inclusion of students. It`s possible to reach the conclusion that the students’ digital and media competence, as well as their critical and reflexive capacity, are promoted through educational experiences such as the creation of a school radio and newspaper or participation in the “Proyecto Redconsejos/Project Nettips”.

Informationen zur Finanzierung

Este trabajo está avalado por el Proyecto I+D+I “Competencias mediáticas de la ciudadanía en medios digitales emergentes (smartphones y tablets): prácticas innovadoras y estrategias educomunicativas en contextos múltiples” con clave EDU2015-64015-C3-1-R, por la “Red de Educación Mediática” del Programa Español de Investigación Científica-Técnica de Excelencia (EDU2016-81772-REDT), financiados por el Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER) y Ministerio de Economía y Competitividad de España y por el Proyecto “Competencia mediática en la sociedad digital para la participación crítica de la ciudadanía. Diagnóstico y planes de acción didácticos” de la Universidad de Cantabria.

Geldgeber

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