Alfabetización mediática en escenarios familiaresDiagnóstico, necesidades y propuesta formativa

  1. González-Fernández, Natalia 1
  2. Ramírez García, Antonia 2
  3. Aguaded Gómez, Ignacio 3
  1. 1 Facultad de Educación, Universidad de Cantabria, España
  2. 2 Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Córdoba, España
  3. 3 Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Huelva, España
Zeitschrift:
Education in the knowledge society (EKS)

ISSN: 2444-8729 1138-9737

Datum der Publikation: 2019

Nummer: 20

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Education in the knowledge society (EKS)

Zusammenfassung

This research describes, on the one hand, media literacy processes that occur in a sample of families from Spain; with a focus on: their degree of critical thinking on the use of technical language, the effective and responsible management, the discrimination of values and trends carried by the media, the assessment of information transmitted by them, their training, commitment and participation as consumers thereof. On the other hand, it collects their most pressing demands and concerns about the media usually used by the family. The methodology is qualitative, and information has been extracted through the application of a Focus Group in nine Spanish provinces. Among the most important results include the extensive knowledge that families have on the media and the fear of the use and construction of messages on social networks and the need for more training around them. Ultimately, the urgency of research to design a training plan about media literacy that enhances critical skills at home and encourages the participation of its members as active and responsible citizens, while giving them specific knowledge about the technical and audiovisual language, the practical and accountable management, the influence of values, and the aesthetic trends of media.

Informationen zur Finanzierung

Este trabajo se ha elaborado en el marco de Alfamed (Red Interuniversitaria Euroamericana de Investigación en Competencias Mediáticas para la Ciudadanía), con el apoyo del Proyecto I+D+I Coordinado “Competencias mediáticas de la ciudadanía en medios digitales emergentes (smartphones y tablets): practicas innovadoras y estrategias educomunicativas en contextos múltiples” (EDU2015-64015-C3-1-R) (MINECO/FEDER), y de la “Red de Educación Mediática” del Programa Estatal de Investigación Científica-Técnica de Excelencia, Subprograma Estatal de Generación de Conocimiento (EDU2016-81772-REDT), financiados por el Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER) y Ministerio de Economía y Competitividad de España.

Geldgeber

  • MINECO Spain
    • EDU2015-64015-C3-1-R
    • EDU2016-81772-REDT
  • FEDER
    • EDU2015-64015-C3-1-R
    • EDU2016-81772-REDT

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