La competencia mediática en el profesorado universitario. Validación de un instrumento de evaluación

  1. Pérez-Escoda, Ana
  2. García-Ruiz, Rosa
  3. Aguaded-Gómez, Ignacio
Journal:
@tic. revista d'innovació educativa

ISSN: 1989-3477

Year of publication: 2018

Issue Title: Autumn (July-December 2018)

Issue: 21

Pages: 1-9

Type: Article

DOI: 10.7203/ATTIC.21.12550 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: @tic. revista d'innovació educativa

Abstract

Media literacy of university teachers is a challenge of the current society, to achieve the critical education of the citizens. We present the process of design and validation of a questionnaire to know their level of media literacy. The analysis of validity and reliability of the instrument was carried out in two different stages to guarantee the consistency of the instrument: validation by Delphi method and by psychometric analysis from an international pilot simple of 260 university teachers. The result is an eight-dimensional questionnaire. The validation data and analysis by dimensions show a consistent tool for the collection of information in a changing knowledge field that needs instruments, making a valuable contribution for media literacy research.

Bibliographic References

  • Abad, F. J., Olea, J., Ponsoda, V., y García, C. (2011). Medición en ciencias sociales y de la salud. Madrid: Síntesis.
  • Bartolomé, A. R. y Steffens, K. (2015). ¿Son los MOOC una alternativa de aprendizaje? Comunicar, 44, 91-99. https://doi.org/10.3916/C44-2015-10
  • Boza, A. y Conde, S. (2015). Web 2.0 en educación superior: formación, actitud, uso, impacto, dificultades y herramientas. En Digital Education Review, 28, 45- 58. Recuperado de: http://greav.ub.edu/der
  • Cabero Almenara, J. y Llorente Ceñudo, M. C. (2017). Los MOOC: encontrando su camino. @tic revista d'innovació educativa, 18, 24-30. http://dx.doi.org/10.7203/attic.18.9928
  • Comisión Europea (2011). Testing and Refining Criteria to Assess Media Literacy Levels in Europe. Final Report. European Commission. Recuperado de: https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/4cbb53b5-689c-4996-b36b-e920df63cd40
  • De Pablos, J., Colás, M. P., y González, T. (2011). La enseñanza universitaria apoyada en plataformas virtuales. Cambios en las prácticas docentes: el caso de la Universidad de Sevilla. Estudios Sobre Educación, 20, 23-38. Recuperado de: https://www.unav.edu/publicaciones/revistas/index.php/estudios-sobre-educacion/article/view/4462
  • Delgado Benito, V., Casado Muñoz, R., y Lezcano Barbero, F. (2016). La formación permanente del profesorado universitario en el EEES: Un estudio en la Universidad de Burgos. @tic revista d'innovació educativa, 17, 30-40. http://dx.doi.org/10.7203/attic.17.9105
  • European Commission (2009). Commission recommendation of 20 August 21011 on media literacy in the digital environment for a more competitive audiovisual and content industry and an inclusive knowledge society. Official Journal of the European Union, L. 227/9, (08/22/2009). Recuperado de: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A32009H0625
  • Ferrés, J. y Massanet, M. J. (2016). A vueltas con la educación mediática. En J. Ferrés, y M. J. Massanet. (Eds.). La educación mediática en la universidad española. Barcelona: Gedisa.
  • Ferrés, J. y Piscitelli, A. (2012). La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar, 38, 75-82. http://dx.doi.org/10.3916/C38-2012-02-08
  • García-Ruiz, R., Duarte, A., y Guerra, S. (2014). Propuesta de un instrumento de evaluación para medir el grado de competencia mediática en la etapa de educación infantil. Pixel-Bit, 44, 81-96. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2014.i44.06
  • García-Ruiz, R., Ramírez, A., y Rodríguez-Rosell, M.M. (2014). Educación en alfabetización mediática para una nueva ciudadanía prosumidora. Comunicar, 43, 15-23. https://dx.doi.org/10.3916/C43-2014-01
  • García, R., Gozálvez, V., Vázquez, V., y Escámez, J. (2010). Repensando la educación. Cuestiones y debates para el siglo XXI. Valencia: Brief.
  • González, N., Gozálvez, V., y Ramírez, A. (2015). La competencia mediática en el profesorado no universitario. Diagnóstico y propuestas formativas. Revista de Educación, 367, 117-146. https://dx.doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2015-367-285[C1]
  • González, R. y García, F. E. (2011). Recursos eficaces para el aprendizaje en entornos virtuales en el Espacio Europeo de Educación Superior: análisis de los edublogs. Estudios Sobre Educación, 20, 161-180. Recuperado de: https://www.unav.edu/publicaciones/revistas/index.php/estudios-sobre-educacion/article/view/4545
  • González-Fernández, N., Ramírez-García, A., y Salcines-Talledo, I. (2018). Competencia mediática y necesidades de alfabetización audiovisual de docentes y familias españolas. Educación XX1, 21(2), 301-321. https://dx.doi.org/10.5944/educXX1.16384
  • González Fernández, N., García Ruiz, R., y Ramírez García, A. (2015). Aprendizaje cooperativo y tutoría entre iguales en entornos virtuales universitarios. Estudios pedagógicos, 41(1), 111- 124. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052015000100007
  • González, N, Sedeño, A., y Gozálvez, V. (2012). Diseño de un Focus Group para valorar la competencia mediática en escenarios familiares. Icono 14, 10(3), 116-133. http://dx.doi.org/10.7195/ri14.v10i3.191
  • Gozálvez, V., Aguaded, I., y García-Ruiz, R. (2014). La formación en competencias mediáticas: una cuestión de responsabilidad ética en educación superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 79 (28.1), 17-28. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27431190002
  • Gozálvez, V., González, N., y Caldeiro, M. C. (2014). La competencia mediática del profesorado: un instrumento para su evaluación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 16(3), 129-146. Recuperado de: http://redie.ens.uabc.mx/index.php/redie/article/view/417/984
  • Gozálvez, V. y Zeballos, R. (2014). Las interacciones mediáticas de la juventud boliviana: la competencia mediática de jóvenes de La Paz. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, 124, 36-42. http://dx.doi.org/10.16921/chasqui.v0i124.16
  • Guerra, S., González, N., y García-Ruiz, R. (2010). Utilización de las TIC por el profesorado universitario como recurso didáctico. Comunicar, 35, 141-148. http://dx.doi.org/10.3916/C35-2010-03-07
  • Langan, D., Schott, N., Wykes, N., Szeto, J., Kolpin, S. López, C., y Smith, N. (2016). Students’ use of personal technologies in the university classroom: analysing the perceptions of the digital generation. Technology, Pedagogy and Education, 25(1), 101-111. http://dx.doi.org/10.1080/1475939X.2015.1120684
  • Martín, J. y Meneses, M. D. (2014). Augmented Reality Environments for Learning, Communication and Professional Contexts in Higher Education. Digital Education Review, 26, 22-34. Recuperado de: http://revistes.ub.edu/index.php/der/article/view/11581
  • Martínez, R., Islas, O., Campos, E., y Redondo, M (2016). El profesor universitario de Comunicación: acceso, consumo y cultura mediática. Un estudio comparativo entre España y México. Revista Latina de Comunicación Social, 71, 349-372. https://doi.org/10.4185/RLCS-2016-1099
  • Medina, A. y Ballado, S. (2015). Retos y problemáticas de la introducción de la educación mediática en los centros de secundaria. Revista de Educación, 369, 135-158. http://dx.doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2015-369-293
  • Pérez-Escoda, A., García-Ruiz, R., y Aguaded, I. (2017). International dimensions of media literacy in a connected world. ATTI Applied Technologies and Innovations, 12 (2), 95-106. http://dx.doi.org/10.15208/ati.2016.08
  • Pérez-Rodríguez, M., Ramírez, A., y García-Ruiz, R. (2015). La competencia mediática en educación infantil. Análisis del nivel de desarrollo en España. Universitas Psychologica, 14(2), 619-630. http://dx.doi.org.10.11144/Javeriana.upsy14-2.cmei[C2]
  • Pérez-Rodríguez, M. A., Delgado-Ponce, A., García-Ruiz, R., y Caldeiro, M.C. (2015). Niños y jóvenes ante las redes y pantallas. La educación en competencia mediática. Barcelona: Gedisa.
  • Rivera, D., Ugalde, C., González, C., y Carrión, G. (2015). Competencias mediáticas en el contexto educativo de Ecuador: Resultados de Loja, Zamora y Cuenca. En C. Mateos y J. Herrero (coords.) La pantalla insomne. La Laguna: Universidad de La Laguna, pp. 2481-2496. http://doi.org/10.4185/cac90
  • Rodríguez-Rosell, M.M., Berlanga, I., y Sedeño, A. (2013). Análisis crítico de dimensiones de la competencia audiovisual en la etapa de Bachillerato. Historia y Comunicación Social, 18, 703-712. http://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44273
  • Sandoval, Y., Manrique, J., Arenas-Fernández, A., Martínez, M., Hernández, M., y Serna, A. (2016). Competencia mediática en Colombia: marcos de referencia para el diagnóstico. En Y. Sandoval y otros, (eds.), Los jóvenes y la competencia mediática. Cali: Editorial Universidad Santiago de Cali.
  • Simpson, A. (2015). Designing pedagogic strategies for dialogic learning in higher education. Technology, Pedagogy and Education, 1-17. http://dx.doi.org/10.1080/1475939X.2015.1038580
  • Tiana, A. (2011). Un nuevo código deontológico para la profesión docente. CEE Participación Educativa, 16, 39-48. Recuperado de: http://www.eduval.es/deontologia/4.pdf
  • Villalustre, L. y Del Moral, E. (2015). Gamificación: Estrategia para optimizar el proceso de aprendizaje y la adquisición de competencias en contextos universitarios. Digital Education Review, 27, 13-31. Recuperado de: http://revistes.ub.edu/index.php/der/article/view/11591