Nivel de dominio de las habilidades psicológicas en jóvenes jugadores de deportes de raqueta y palatenis de mesa y badminton

  1. Godoy Izquierdo, Débora
  2. Vélez Toral, Mercedes
  3. Pradas de la Fuente, Francisco
Revista:
Cuadernos de psicología del deporte

ISSN: 1578-8423 1989-5879

Any de publicació: 2007

Volum: 7

Número: 1

Pàgines: 45-60

Tipus: Article

Altres publicacions en: Cuadernos de psicología del deporte

Resum

The main aim of this study was to establish the psychological skills of a group of table tennis and badmington players belonging to young categories and to compare the level of control on these skills considering players� level of athletic experience (years playing and years competing) and their gender. METHODOLOGY: Twelve table tennis players (4 females; age: M= 11.09, sd= 1.38) y 4 badmington players (1 female; age: M= 16.25, sd= 0.5) participated in the study. All of them were federated athletes and were regularly participating in national as well as international competitions. The Cuestionario de Habilidades Psicológicas y Conductas en el Deporte de Competición�Escala infantil-juvenil (CHPCDC; GodoyIzquierdo, Vélez, Ramírez y Andréu, 2006a,b) was administered in order to assess 21 variables and psychological skills in athletics. RESULTS: Young players showed a deficient level of control on some relevant skills (activation and anxiety control, use of self-talk, attribution of success and failures, coping with success and failures, use of visualization, attention control, reflexivity-impulsivity, and self-confidence), and a higher level of control on other variables and skills (sport motivation, daily motivation, competitive motivation, relationships with pairs, coach or parents, and fairplay). Players with more years of athletic and competitive experience showed lower scores for several psychological skills and a lower total score. Nevertheless, no significant differences were found between more experienced players and novel players. No significant differences due to gender were found either. CONCLUSIONS: Results point out the suitability of a psychological training as a part of the complete formation of athletes, with the goal of providing them appropriate psychological skills which allow them to face the crescent sport demands as their implication grows.

Referències bibliogràfiques

  • Buceta. J.M. (1998). Psicología del entrenamiento psicológico. Madrid: Dykinson.
  • Chen, D. y Singer, R.N. (1992). Self-regulation and cognitive strategies in sport participation. International Journal of Sport Psychology, 23, 277-300.
  • Cox, R.H. y Liu, Z. (1993). Psychological skills: A cross-cultural investigation. International Journal of Sport Psychology, 24, 326-340.
  • Crocker, P.R.E., Alderman, R.B. y Smith, F.M.R. (1988). Cognitive-affective stress management training with high performance youth volleyball players: Effects on affect, cognition, and performance. Journal of Sport and Exercise Psychology, 10, 448-460.
  • Davis, K. (1992). Performance enhancement program for a college tennis player. International Journal of Sport Psychology, 22, 140-164.
  • Godoy-Izquierdo, D. y Vélez, M. (en prensa a). Asesoramiento psicológico a padres de deportistas jóvenes. En F. Pradas y D. Godoy-Izquierdo (dirs.), Los deportes de raqueta y pala: Fundamentos y aplicaciones de las Ciencias del Deporte: Tenis de mesa. Zaragoza: Universidad de Zaragoza.
  • Godoy-Izquierdo, D. y Vélez, M. (en prensa b). Asesoramiento psicológico a entrenadores de tenis de mesa infantil y juvenil. En F. Pradas (dir.). Tenis de mesa: Tratado integral desde una perspectiva multidisciplinar. Ciudad Real: Diputación Provincial de Ciudad Real.
  • Godoy-Izquierdo, D. y Vélez, M. Intervención psicológica en una escuela de fútbol. Trabajo no publicado.
  • Godoy-Izquierdo, D., Pradas, F. y Vélez, M. (en prensa). El entrenamiento de destrezas psicológicas en tenis de mesa: Planificación para una temporada. En F. Pradas y D. Godoy-Izquierdo (dirs.), Los deportes de raqueta y pala: Fundamentos y aplicaciones de las Ciencias del Deporte: Tenis de mesa. Zaragoza: Universidad de Zaragoza.
  • Godoy-Izquierdo, D., Vélez, M., Ramírez, P. y Andréu, M.D. (2006a). Cuestionario de Habilidades Psicológicas y Comportamientos en el Deporte de Competición-Escala infantil-juvenil (CHPCDC). En V.E. Caballo (dir.), Manual para la evaluación clínica de los trastornos psicológicos (en Cd adjunto a la obra). Madrid: Pirámide.
  • Godoy-Izquierdo, D., Vélez, M., Ramírez, P. y Andréu, M.D. (2006b). El Cuestionario de Habilidades Psicológicas y Conductas en el Deporte de Competición-Escala infantil-juvenil: Resultados preliminares en deportes de raqueta y pala y fútbol. Póster presentado en el IV Congreso Nacional de Deportes de Raqueta. Madrid, septiembre.
  • Godoy-Izquierdo, D., Vélez, M., Ramírez, P. y Andréu, M.D. (2006c). Entrevista de Evaluación de Habilidades Psicológicas y Comportamientos en el Deporte de Competición (EHPCDC). En V.E. Caballo (dir.), Manual para la evaluación clínica de los trastornos psicológicos (en Cd adjunto a la obra). Madrid: Pirámide.
  • Hellstedt, J.C. (1987). Sport psychology at a ski academy: Teaching mental skills to young athletes. The Sport Psychologist, 1, 56-68.
  • Lines, J.B., Schwartzman, L., Tkachuk, G.A., Leslie-Toogood, S.A. y Martin, G.L. (1999). Behavioral assessment in sport psychology consulting: Applications to swimming and basketball. Journal of Sport Behavior, 22, 558-569.
  • Mamassis, G. y Doganis, G. (2004). The effects of a mental training program on juniors pre-competitive anxiety, self-confidence, and tennis performance. Journal of Applied Sport Psychology, 16, 118-137.
  • Marí, J. (1997). Programa de entrenamiento psicológico para jugadores de tenis de mesa de alto nivel. Revista de Psicología del Deporte, 12, 77-88.
  • Orlick, T. (2004). Entrenamiento mental: Cómo vencer en el deporte y en la vida. Barcelona: Paidotribo.
  • Orlick, T. y McCaffrey, N. (1991). Mental training with children for sport and life. The Sport Psychologist, 5, 322-334.
  • Pandelidis,D., Chamoux, A., Fargeas, M., Robert, A. y Lac, G. (1997). A 11 ans le joueur de tennis est-il indifferent au stress de la competition?. (Is an 11-year-old tennis player indifferent to competition stress?). Archives Pediatrics, 4, 237-242.
  • Seheult, C. (1997). Un futuro en el fútbol: Estudio de tres años de seguimiento. Revista de Psicología del Deporte, 6, 107-118.
  • Singer, R.N. (1988). Strategies and metastrategies in learning and performing self-paced athletic skills. The Sport Psychologist, 2, 49-68.
  • Smith, R.E., Schutz, R.W., Smoll, F.L. y Ptacek, J.T. (1995). Development and validation of a multidimensional measure of sport-specific psychological skills: The Athletic Coping Skills Inventory-28. Journal of Sport and Exercise Psychology, 17, 379-398.
  • Terry, P., Coackley, L. y Karageorghis, C. (1995). Effects of an intervention upon pre-competition state anxiety in elite junior tennis players: The relevance of the matching hypothesis. Perceptual and Motor Skills, 81, 287-296.
  • Thelwell, R.C. y Maynard, I.W. (2003). The effects of a mental skills package on “repeatable good performance” in cricketers. Psychology of Sport and Exercise, 4, 377-396.
  • Vealey, R.S. (1988). Future directions in psychological skills training. The Sport Psychologist, 2, 318-336.
  • Weinberg, R.S. y Williams, J.M. (2001). Integrating and implementing a pychological skills training program. En J.M. Williams (ed.), Applied sport psychology (4ª ed., pp. 347-377). Mountain View, CA: Mayfield.
  • Williams, J.M. (2001) (ed.). Applied sport psychology. Personal growth to peak performance (4ª ed.). Mountain View, CA: Mayfield.