Nivel de dominio de las habilidades psicológicas en jóvenes jugadores de tenis de mesa, bádminton y fútbol

  1. Godoy Izquierdo, Débora
  2. Vélez Toral, Mercedes
  3. Pradas de la Fuente, Francisco
Revista:
Revista de psicología del deporte

ISSN: 1132-239X 1988-5636

Año de publicación: 2009

Volumen: 18

Número: 1

Páginas: 7-22

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Revista de psicología del deporte

Resumen

The objective of this study was to establish the level of control over psychological skills possessed by young table tennis, badminton and football players in different categories of sports for young people and to study its possible association with their experience in sport and competition (years playing and years competing). 12 table tennis players from the beginners category (age: M= 11.09, sd= 1.38), 4 badminton players from the juniors category (age: M= 16.25, sd= 0.5) and 25 football players, 13 from the beginners category (age: M= 11.31, sd= 0.48) and 12 from the juniors category (age: M= 17.00, sd= 0.85), all of whom belong to sports federations, participated in this study. The participants answered the Questionnaire on Psychological Skills and Behaviours in Young Children's Sport Competitions Scale (Godoy-Izquierdo et al., 2006 a, b). Young athletes' level of control over psychological skills is generally deficient, and no significant differences were found between racquet-sport athletes and football players, although significant differences in some psychological skills did exist in the case of lower-ranking categories. No significant differences were found as regards experience with sport and competition. The results indicate the appropriateness of considering psychological training so as to complete players' preparation in order to improve the psychological skills that allow them to adequately tackle the increasing demands of participating in a sport as their level of involvement progresses in both individual and group sports.

Referencias bibliográficas

  • Buceta. J.M. (1998). Psicología del entrenamiento psicólogico. Madrid: Dykinson.
  • Chen, D. y Singer, R. N. (1992). Self-regulation and cognitive strategies in sport participation. International Journal of Sport Psychology, 23, 277-300.
  • Crocker, P. R. E., Alderman, R. B. y Smith, F. M. R. (1988). Cognitive-affective stress management training with high performance youth volleyball players: Effects on affect, cognition, and performance. Journal of Sport and Exercise Psychology, 10, 448-460.
  • Davis, K. (1992). Performance enhancement program for a college tennis player. International Journal of Sport Psychology, 22, 140-164.
  • Godoy-Izquierdo, D. y Vélez, M. (en prensa a). Asesoramiento psicológico a entrenadores de tenis de mesa infantil y juvenil. En F. Pradas (dir.). Tenis de mesa: Tratado integral desde una perspectiva multidisczplinar. Ciudad Real: Diputación Provincial de Ciudad Real.
  • Godoy-Izquierdo, D. y Vélez, M. (en prensa b). Asesoramiento psicológico a padres de deportistas jovenes. En F. Pradas y D. Godoy-Izquierdo (dirs.), Los deportes de raqueta y pala: Fundamentos y aplicaciones de las Ciencias del Deporte: Tenis de mesa. Zaragoza: Universidad de Zaragoza.
  • Godoy-Izquierdo, D. y Vélez, M. Intervention psicológica en una escuela de fútbol. Trabajo no publicado.
  • Godoy-Izquierdo, D., Pradas, F. y Vélez, M. (en prensa). El entrenamiento de destrezas Psicológicas en tenis de mesa: Planificacion para una temporada. En F. Pradas y D. Godoy-Izquierdo (dirs.), Los deportes de raqueta y pala: Fundamentos y aplicaciones de las Ciencias del Deporte: Tenis de mesa. Zaragoza: Universidad de Zaragoza.
  • Godoy-Izquierdo, D., Vélez, M., Ramírez, P. y Andréu, M. D. (2006a). Cuestionario de Habilidades Psicológicas y Comportamientos en el Deporte de Competicion-Escala infantil-juvenil (CHPCDC). En V.E. Caballo (dir.), Manual para la evaluation clinica de los trastornos psicológicos (en Cd adjunto a la obra). Madrid: Pirámide.
  • Godoy-Izquierdo, D., Vélez, M., Ramfrez, P. y Andréu, M. D. (2006b). El Cuestionario de Habilidades Psicológicas y Conductas en el Deporte de Competicion-Escala infantil-juvenil: Resultados preliminares en deportes de raqueta y pala y futbol. Poster presentado en el TV Congreso National de Deportes de Raqueta. Madrid, septiembre.
  • Godoy-Izquierdo, D., Vélez, M., Ramírez, P. y Andréu, M. D. (2006c). Entrevista de Evaluation de Habilidades Psicológicas y Comportamientos en el Deporte de Competicidn (EHPCDC). En V.E. Caballo (dir.), Manual para la evaluation clinica de los trastornos psicológicos (en Cd adjunto a la obra). Madrid: Pirámide.
  • Hellstedt, J.C. (1987). Sport psychology at a ski academy: Teaching mental skills to young athletes. The Sport Psychologist, 1, 56-68.
  • Lines, J. B., Schwartzman, L., Tkachuk, G. A., Leslie-Toogood, S. A. y Martin, G. L. (1999). Behavioral assessment in sport psychology consulting: Applications to swimming and basketball. Journal of Sport Behavior, 22, 558-569.
  • Llames, R. (1999). Selectión de jovenes deportistas en fútbol. Revista de Psicología del Deporte, 8, 249-258.
  • Mamassis, G. y Doganis, G. (2004). The effects of a mental training program on juniors pre-competitive anxiety, self-confidence, and tennis performance. Journal of Applied Sport Psychology, 16, 118-137.
  • Marf, J. (1997). Programa de entrenamiento psicológico para jugadores de tenis de mesa de alto nivel. Revista de Psicología del Depone, 12, 77-88.
  • Orlick, T. (2004). Entrenamiento mental: Cómo veneer en el depone y en la vida. Barcelona: Paidotribo.
  • Orlick, T. y McCaffrey, N. (1991). Mental training with children for sport and life. The Sport Psychologist, 5, 3322-334.
  • Pandelidis,D., Chamoux, A., Fargeas, M., Robert, A. y Lac, G. (1997). All ans le joueur de tennis est-il indifferent au stress de la competition?. (Is an 11-year-old tennis player indifferent to competition stress?). Archives Pediatrics, 4, 237-242.
  • Seheult, C. (1997). Un fúturo en el futbol: Estudio de tres anos de seguimiento. Revista de Psicología del Depone, 6, 107-118.
  • Singer, R.N. (1988). Strategies and metastrategies in learning and performing self-paced athletic skills. The Sport Psychologist, 2, 49-68.
  • Smith, R. E., Schutz, R.W., Smoll, F.L. y Ptacek, J.T. (1995). Development and validation of a multidimensional measure of sport-specific psychological skills: The Athletic Coping Skills Inventory-28. Journal ofSport and Exercise Psychology, 17, 379-398.
  • Terry, P., Coackley, L. y Karageorghis, C. (1995). Effects of an intervention upon pre-competition state anxiety in elite junior tennis players: The relevance of the matching hypothesis. Perceptual and Motor Skills, 81, 287-296.
  • Thelwell, R. C. y Maynard, I. W. (2003). The effects of a mental skills package on "repeatable good performance" in cricketers. Psychology of Sport and Exercise, 4, 377-396. Vealey, R. S. (1988). Future directions in psychological skills training. The Sport Psychologist, 2, 318-336.
  • Williams, J. M. (2001) (ed.). Applied sport psychology. Personal growth to peak performance (4 a ed.). Mountain View, CA: Mayfield.