Robótica educativa en contextos inclusivosel caso de las aulas hospitalarias

  1. Carina S. González-González 1
  2. Verónica Violant Holz 2
  3. Alfonso Infante Moro 3
  4. Lorena Cáceres García 2
  5. María Dolores Guzmán Franco 3
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

  2. 2 Universitat de Barcelona
    info

    Universitat de Barcelona

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/021018s57

  3. 3 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Zeitschrift:
Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1139-613X 2174-5374

Datum der Publikation: 2021

Ausgabe: 24

Nummer: 1

Seiten: 375-403

Art: Artikel

DOI: 10.5944/EDUCXX1.27047 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

Ziele für nachhaltige Entwicklung

Zusammenfassung

The fundamental rights of hospitalized minors include the need to offer educational care, including emotional aspects during the situation of illness and convalescence. The guarantee of these rights from a perspective of hospital pedagogy accompanied by specialized professionals facilitates good practices. Currently the teaching of computational thinking and programming constitutes a new literacy that must be carried to all classrooms, including hospital classrooms. Literacy should involve learning about emotional regulation. This paper presents a case study on an educational intervention that is inclusive and adaptable to the characteristics of hospital classrooms for the teaching of computational thinking in a transversal way and programming without screens and robots, having the development of emotional competence as one of the important elements. The results indicate that the intervention improves the emotional state of the children, as well as their knowledge regarding computational thinking.

Bibliographische Referenzen

  • Antequera, J.G. y Domínguez, F.I.R. (2015). Videojuegos precursores de emociones positivas: propuesta metodológica con Minecraft en el aula hospitalaria. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 3, 105-120.
  • Area, M. (2015). La escuela en la encrucijada de la sociedad digital. Cuadernos de pedagogía, 462, 26-31.
  • Artioli, C.L. (2018). Educação hospitalar: uma questão de direito. Revista actualidades investigativas en educación, 19(1), 1-18. https://doi. org/10.15517/aie.v19i1.35600
  • Asensio-Ramón, P. (2018). La Pedagogía Hospitalaria y los Derechos del Niño: un camino recorrido y por recorrer. XVI Congreso Nacional Educación Comparada, Tenerife, 25-30. http://doi.org/10.25145/c.educomp.2018.16.003
  • Balanskat, A. & Engelhardt, K. (2015). Computing our future: Computer programming and coding. Priorities, school curricula and initiatives across Europe. Technical Report, European Schoolnet. shorturl.at/bjryE
  • Barquero, A. (2017). La inteligencia emocional a través de la robótica en las aulas hospitalarias. EDHOSPI. Revista divulgativa sobre educación hospitalaria, 5, 41-44.
  • Bers, M.U. (2018). Coding as a Playground: Programming and Computational Thinking in the Early Childhood Classroom. Routledge Press.
  • Bers, M.U. (2008). Blocks, robots and computers: Learning about technology in early childhood. Teacher’s College Press.
  • Bers, M.U., González-González, C., & Armas–Torres, M. B. (2019). Coding as a playground: Promoting positive learning experiences in childhood classrooms. Computers & Education, 138, 130-145. https://doi.org/10.1016/j. compedu.2019.04.013
  • Bisquerra, R. (2015). Competencia emocional. En M. Alguacil (Ed.), Perfil competencia del profesional que interviene durante la enfermedad y convalecencia (pp. 47-61). Ediciones Aljibe.
  • Bocconi, S., Chioccariello, A., Dettori, G., Ferrari, A., & Engelhardt, K. (2016). Developing computational thinking in compulsory education - Implications for policy and Practice. Publications Office of the European Union. http:// dx.doi.org/10.2791/792158
  • Calvo, M.I. (2017). La pedagogía hospitalaria: clave en la atención al niño enfermo y hospitalizado y su derecho a la educación. Aula 23, 33-47. http://dx.doi.org/10.14201/ aula2017233347
  • Castellanos, S.A.P., y Torres, L.S.Q. (2015). Propuesta para el apoyo pedagógico y del manejo de las emociones a niños hospitalizados por periodos de tiempo largo o recurrente. Congreso Internacional Infancia en Contextos de Riesgo, 2401-2405
  • Dawe, J., Sutherland, C., Barco, A., & Broadbent, E. (2019). Can social robots help children in healthcare contexts? A scoping review. BMJ paediatrics open, 3(1), 1-16. https://doi. org/10.1136/bmjpo-2018-000371
  • De Mula-Fuentes, B., Quintana, M., Rimbau, J., Martínez-Mejías, A., Socorro, M., Rivera-Pérez, C., y Garolera, M. (2018). Ansiedad, miedos hospitalarios y alteraciones conductuales en la hospitalización infantil. Actas Españolas de Psiquiatría, 46(2), 42-50.
  • Dirección General de Ordenación, Innovación y Promoción Educativa. Consejería de Educación y Universidades (2018). BOC Nº 108. 2658. Resolución de 22 de mayo de 2018, por la que se dictan instrucciones para la organización de la respuesta educativa al alumnado de la Educación Infantil, la Enseñanza Básica y el Bachillerato […] en la Comunidad Autónoma de Canarias.
  • Dufva, T., & Dufva, M. (2019). Grasping the future of the digital society. Futures, 107, 17-28. https://doi.org/10.1016/j.futures.2018.11.001
  • Ramos, J.R., Montiano, J.I., Hernández Marco, R., & García García, J.J. (2014, November). Situación de la pediatría hospitalaria en España: informe de la Sociedad Española de Pediatría Hospitalaria (SEPHO). Anales de Pediatría, 81(5), 326-e1-326.e8. https://doi.org/10.1016/j.anpedi.2014.01.006
  • García-Peñalvo, F.J. (2017). Pensamiento computacional en los estudios preuniversitarios. El enfoque de TACCLE3. https://doi.org/10.5281/ zenodo.376310
  • González-González, C.S., Cáceres- García, L., & Violant-Holz, V. (2019). Bringing Computational Thinking to Hospital Classrooms. In Proceedings of the Seventh International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (pp. 31-35). ACM. https://doi. org/10.1145/3362789.3362908
  • Gonzalez-González, C.S., Toledo, P., Alayon, S., Munoz, V., & Meneses D. (2011). Using Information and Communication Technologies in Hospital Classrooms: SAVEH Project. Knowledge Management & E-Learning: An International Journal, 3(1), 72-83. https://doi.org/10.34105/j. kmel.2011.03.008
  • González-González, C.S. (2015). Competencia digital. En V. Violant (Coord.) y M. Alguacil (Ed.), Perfil competencia del profesional que interviene durante la enfermedad y convalecencia (pp. 183-206). Ediciones Aljibe.
  • González-González, C.S., y Violant, V. (Ed.) (2015). Uso de las TIC para la atención educativa, hospitalaria y domiciliaria. Mc Graw Hill.
  • González-González, C.S., Navarro- Adelantado, V., y Cairós-González, M. (2017). Fiabilidad de un instrumento de evaluación emocional a través de la concordancia inter-observador para el aprendizaje basado en juegos. Actas del V Congreso Internacional de Videojuegos y Educación (CIVE’17). Puerto de la Cruz, Tenerife.
  • González-González, C.S., Ramírez, R.V., & Holz, V.V. (2019, October). A MOOC for crossing boundaries in hospital classrooms through ICT. 2019 IEEE Learning with MOOCS (LWMOOCS) (pp. 145-149). IEEE. https://doi.org/10.1109/LWMOOCS47620.2019.8939604
  • González-González, C.S., Cairós- González, M., y Navarro-Adelantado, V. (2013). EMODIANA: Un instrumento para la evaluación subjetiva de emociones en niños y niñas. XIV Congreso Internacional de Interacción Persona-Ordenador (Vol. 2, No.5112.2169). https://doi. org/10.13140/RG.2.1.5112.2169
  • Guillén; M., y Mejia, A. (2002). Actuaciones educativas en Aulas Hospitalarias. Atención escolar a niños enfermos. Narcea.
  • Hen, M. (2020). Teaching Emotional Intelligence: An Academic Course for Hospital Teachers. Continuity in Education, 1(1), 22–36. https://doi. org/10.5334/cie.13
  • Hernández-Pérez, E. y Rabadán, J.A. (2014). “Érase una vez…un cuento curativo”. Atención educativa en población infantil hospitalarizada a través de la literatura. Educatio Siglo XXI, 32(2), 129-150. https://doi. org/10.6018/j/194121
  • Lizasoàin, O. & Polaino, A. (1995). Reduction of anxiety in pediatric patients: effect of a psychopedagogical intervention programme. Patient Educational and Coundeling, 25, 17-22. https://doi.org/10.1016/0738-3991(94)00651-2
  • Lizasoáin, O., y Violant, V. (2015). Marco conceptual de la Pedagogía Hospitalaria y su aplicación desde una visión holística. En V. Violant (Ed.), Bases de la pedagogía hospitalaria aplicada a las etapas vitales (pp. 19-49). Ediciones Aljibe.
  • Llorens, F., García-Peñalvo F.J., Molero, X., y Vendrell, E. (2017). La enseñanza de la informática, la programación y el pensamiento computacional en los estudios preuniversitarios. Education in the Knowledge Society, 18(2), 7-17. https://doi.org/10.14201/eks2017182717
  • Maher, D. (2020). Pre-Service Teachers’ Digital Competencies to Support School Students’ Digital Literacies. In Handbook of Research on Literacy and Digital Technology Integration in Teacher Education (pp. 29-46). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1- 7998-1461-0.ch002
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deportes de España (2018). Programación, robótica y pensamiento computacional en el aula. Situación en España.
  • Morales, L.O. (2019). La pedagogía hospitalaria, un reto gigante para la virtualidad. Revista Reflexiones y Saberes, 10, 17-24.
  • Naranjo, I.L. y Castillo, A.F. (2006). Hospitalización infantil y atención psico-educativa en contextos excepcionales de aprendizaje. Revista de educación, 341, 553-577.
  • Nuncira, T.A., Espitia, M.L.A., Mosos, J.S.L., Cubides, L.R.R., Ovalle, C.Y., Navarro, C.P.G., ... y de los Reyes, L.D.C. (2019). Implementación del método STEM a través de la robótica educativa como terapia coadyuvante para mejorar la calidad de vida en pacientes pediátricos oncológicos del Hospital Militar Central, Bogotá, Colombia. (Primera fase). Congreso Internacional de Tecnologías en la Educación.
  • Ocampo, A. G., y Lizasoáin, O. R. (2019). Pedagogía hospitalaria: trayectorias de desarrollo intelectual, conquistas profesionales y desafíos de futuro. Revista Intersaberes, 13(29), 415-423.
  • Ortigosa JM, Quiles MJ, Méndez FX, y Pedroche S. Miedos infantiles hospitalarios. Un estudio con niños hospitalizados y no hospitalizados. Ansiedad y Estrés 2000, 6, 61-70.
  • Polaino-Lorente, A. y Lizasoàin, O. (1994). Programas de intervención y modificación del autoconcepto en niños hospitalizados. Revista de Psicología General y Aplicada, 47(3), 333-337.
  • Prendes, P. (2014). Ebook Pedagogía Hospitalaria y TIC.
  • Pretz, K. (2014). Computer science classes for kids becoming mandatory.
  • Resnick, M. (2013). Learn to Code, Code to Learn. EdSurge.
  • Ryu, G.J., Kang, J.B., Kim, C.G., & Song, B.S. (2013). Development of a robot remote support system for student with health impairment. Proceedings of the 7th International Convention on Rehabilitation Engineering and Assistive Technology (p.24). Singapore Therapeutic, Assistive & Rehabilitative Technologies (START) Centre.
  • Romero, K. y Alonso, L. (2007). Un modelo de práctica pedagógica para las aulas hospitalarias: el caso del hospital universitarios de los Andes. Revista Central de Venezuela, 28(083), 407-441.
  • Sequeira, J.S., Ferreira, M.I.A., Barata, A.N., & Pereira, M.F. (2019). A Motivational Case Study in Social Robotics. In H. Ayanoglu & E. Duarte (Ed.). Emotional Design in Human- Robot Interaction. Theory, Methods and Applications (pp. 9-35). Springer.
  • Serrano Sánchez, J.L. (2019). Herramientas telemáticas en aulas hospitalarias: Una experiencia educativa en la región de Murcia.
  • Smith, E.R., Sherrin, S., Fraune, M.R., & Šabanović, S. (2020). Positive Emotions, More Than Anxiety or Other Negative Emotions, Predict Willingness to Interact with Robots. Personality and Social Psychology Bulletin. https://doi. org/10.1177/0146167219900439
  • Sullivan, A., Elkin, M., & Bers, M.U. (2015). KIBO robot demo: engaging young children in programming and engineering. Proceedings of the 14th international conference on interaction design and children (pp. 418-421). ACM. https://doi.org/10.1145/2771839.2771868
  • Trost, M.J., Ford, A.R., Kysh, L., Gold, J.I., & Matarić, M. (2019). Socially Assistive Robots for Helping Pediatric Distress and Pain. The Clinical Journal of Pain, 35(5), 451-458. https://doi.org/10.1097/AJP.0000000000000688
  • Valencia, N.N, Ortega, J.L., & Puello, E.C. (2019). Hospital pedagogy: a space of love and recognition for the oncological pediatric patient. Texto & Contexto Enfermagem, 28, 1-12. http://dx.doi.org/10.1590/1980-265X- TCE-2018-0112
  • Violant, V. (2015). Acción educativa en la infancia en situación de enfermedad y sus implicaciones. En C.G. González y V. Violant (Ed.), Uso de las TIC para la atención educativa, hospitalaria y domiciliaria (pp. 29-43). Mc Graw Hill.
  • Violant, V., e Molina, M.C. (2010). A formación duns profesionais enquecidos, Como ser mestre ou pedagogo hospitalario? Revista Gallega de educación, 46, 14-16.
  • Violant, V., Molina, M.C., y Pastor, C. (2009). Pedagogía Hospitalaria. Necesidades, ámbitos y metodología de intervención. Ministerio de Educación de Chile.
  • Yanow, D. & Schwartz-Shea, P. (2015). Interpretation and method: Empirical research methods and the interpretive turn. Routledge.