Relación entre formación universitaria y competencia mediática del profesorado

  1. Bernal-Bravo, César 1
  2. Gozálvez, Vicent 2
  3. Hernándo Gómez, Ángel 3
  4. Massanet Jorda, Maria José 4
  1. 1 Universidad Rey Juan Carlos
    info

    Universidad Rey Juan Carlos

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01v5cv687

  2. 2 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  3. 3 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

  4. 4 Universitat Pompeu Fabra
    info

    Universitat Pompeu Fabra

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/04n0g0b29

Revue:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Année de publication: 2019

Volumen: 30

Número: 4

Pages: 1113-1126

Type: Article

DOI: 10.5209/RCED.60188 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Revista complutense de educación

Résumé

In this work we show the link between the levels of media competence of Spanish non-university teachers and the training received by teachers according to current university curricula. From our analysis, which was carried out using the curricula of all Spanish universities that have education courses (a total of 252 degrees) and from a diagnosis of media competence of non-university teachers (906 subjects) from nine Spanish provinces, we reached the conclusion that there is a coherent relationship between these dimensions. In other words, shortfalls in media competence of non-university teaching staff are clearly reflected in the low level of importance granted to media literacy in university curricula. As a result, we highlight the need to review and restructure university training in media literacy offered to future lecturers and schoolteachers. Coherent and solid training is required that focuses on all the dimensions of media competence and not just on technological capability, in contrast to the current provision in Spanish universities.

Information sur le financement

Este trabajo se ha elaborado en el marco de Alfamed (Red Interuniversitaria Euroamericana de Investigación en Competencias Mediáticas para la Ciudadanía), con el apoyo del Proyecto I+D+I Coordinado “Competencias mediáticas de la ciudadanía en medios digitales emergentes (smartphones y tablets): practicas innovadoras y estrategias educomunicativas en contextos múltiples” (EDU2015-64015-C3-1-R) (MINECO/FEDER), y de la “Red de Educación Mediática” del Programa Estatal de Investigación Científica-Técnica de Excelencia, Sub-programa Estatal de Generación de Conocimiento (EDU2016-81772-REDT), financiados por el Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER) y Ministerio de Economía y Competitividad de España.

Financeurs

Références bibliographiques

  • Aguaded, J. I., Ferrés, J., Cruz, M. del R., Pérez, M. A., Sánchez, J., y Delgado, Á. (2011). El grado de competencia mediática en la ciudadanía andaluza. Grupo Comunicar Ediciones / Grupo de Investigación Ágora de la Universidad de Huelva (p. 126). Huelva: Grupo Comunicar Ediciones / Grupo de Investigación Ágora de la Universidad de Huelva.
  • Aguaded, J.I. (2012). Apuesta de la ONU por una educación y alfabetización mediáticas. Comunicar, 38, 7-8. doi: 10.3916/C38-2012-01-01.
  • Almerich, G. Suárez-Rodríguez, J. M., Belloch, C. y Bo, R. M. (2011). Las necesidades formativas del profesorado en TIC: perfiles formativos y elementos de complejidad. RELIEVE, 17(2). Disponible en: http://www.uv.es/RELIEVE/v17n2/RELIEVEv17n2_1.htm
  • Aparici, R. (coord.) (2010). Educomunicación: más allá del 2.0. Barcelona: Gedisa.
  • Arregui, E. Á., Martín, A. R., Maldonado, R. M., Sampedro, B. Á. G., y Arreguit, X. (2017). Ecosistemas de formación y competencia mediática: Valoración internacional sobre su implementación en la educación superior. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, (51), 105-114.
  • Australian Council for Computers in Education (2000). Teacher Learning Technology Competencies. Autor. Consultado el 4 de abril de 2007 de: http://acce.edu.au/tltc
  • Buckingham, D. (2007). Digital Media Literacies: rethinking media education in the age of the Internet. Research in Comparative and International Education, 2, (1), 43-55. doi.org/10.2304/rcie.2007.2.1.43
  • Cortina, A. (2007). Ética de la razón cordial. Educar en la ciudadanía en el siglo XXI. Oviedo: Ediciones Nobel.
  • Ferrés, J. (2007). La competencia en comunicación audiovisual. Dimensiones e indicadores. Comunicar, 29, 100-107.
  • Ferrés, J. (2011). Competencia mediática. Investigación sobre el grado de competencia de la ciudadanía en España (p. 206). España: Ministerio de Educación (Instituto de Tecnología Educativa), Consell de l’ Audiovisual de Catalunya y Grupo Comunicar.
  • Ferrés, J., Aguaded, I., y García, A. (2012). La competencia mediática de la ciudadanía española: dificultades y retos. Revista ICONO14., 10(3), 23–42. doi:10.7195/ri14.v10i3.201
  • Ferrés, J., Masanet, M.-J., y Blanco, S. (2014). La Educación Mediática como carencia. In I. Eleá (Ed.), Agentes e vozes: um panorama da mídia-educação no Brasil, Portugal e Espanha. University of Gothenburg: Nordicom.
  • Ferrés, J., Masanet, M. J., & Mateus, J. C. (2018). Three paradoxes in the approach to educational technology in the education studies of the Spanish universities. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 15(1), 15.
  • Ferrés, J., & Piscitelli, A. (2012). La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar, 19(38), 75–82. doi://dx.doi.org/10.3916/C38-2012-02-08
  • Ferrés, J., y Santibáñez, J. (2011). Competencia Mediática: Investigación sobre el grado de competencia de la ciudadanía en la Comunidad Autónoma de La Rioja. Grupo Comunicar y Universidad de La Rioja.
  • Figueras-Maz, M., Ferrés, J., y Mateus, J. C. (2018). Percepción de los/as coordinadores/as de la innovación docente en las universidades españolas sobre el uso de dispositivos móviles en el aula. Revista Prisma Social, (20), 160-179.
  • From, J. (2017). Pedagogical Digital Competence--Between Values, Knowledge and Skills. Higher Education Studies, 7(2), 43-50.
  • Garcia-Martin, J., y Garcia-Sanchez, J. N. (2017). Pre-service teachers' perceptions of the competence dimensions of digital literacy and of psychological and educational measures. Computers & Education, 107, 54-67.
  • García, R., Gozálvez, V., Vázquez, V. y Escámez, J. (2011). Repensando la educación. Cuestiones y debates para el siglo XXI. Valencia: Brief.
  • García-Valcárcel, A. y Tejedor, F. J. (2010). Evaluación de procesos de innovación escolar basados en el uso de las TIC desarrollados en la Comunidad de Castilla y León. Revista de Educación, 352, 125-147.
  • Gozálvez, V. (2013). Ciudadanía mediática. Una mirada educativa. Madrid: Dykinson.
  • Gozálvez, V. y Aguaded Gómez, I. (2012). Education for autonomy in media societies. Anàlisi, 45, 1-14. Recuperado de http://dx.doi.org/10.7238/a.v0i45.1326
  • Gozálvez, V., González, N. y Caldeiro, M. C. (2014). La competencia mediática del profesorado. Un instrumento para su evaluación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 16 (3), 129-146. Recuperado de http://redie.ens.uabc.mx/index.php/redie/article/view/417
  • Gutiérrez Martín, A. (1999) Formación del profesorado en nuevas tecnologías multimedia. Revista electrónica interuniversitaria de formación de profesorado, 2 (1), 44, 55-67.
  • Guzmán-Simón, F., García-Jiménez, E., y López-Cobo, I. (2017). Undergraduate students’ perspectives on digital competence and academic literacy in a Spanish University. Computers in Human Behavior, 74, 196-204.
  • International Society for Technology in Education. (2008). NETS for Teachers: National Educational Technology Standards for Teachers (2a. ed.). Recuperado de http://www.iste.org
  • Lau, W.W.F. y Yuen, A.H.K. (2014). Developing and validating of a perceived ICT literacy scale for junior secondary school students: Pedagogical and educational contributions. Computers & Education, 78, 1-9.
  • Masanet, M.-J., Contreras, P., & Ferrés, J. (2013). Highly qualified students? Research into the media competence level of Spanish youth. Communication & Society, 26(4), 217–234.
  • Masanet, M.-J., & Ferrés, J. (2013). La enseñanza universitaria española en materia de educación mediática. Communication Papers, 2(2, Monográfico 1), 83–90.
  • Pérez-Tornero, J. M. y Tayie, S. (2012). La formación de profesores en educación en medios: currículo y experiencias internacionales. Comunicar, 39, 10-14. DOI.: DOI: 10.3916/C39-2012-02-00.
  • Ravelo, E., Domínguez, F. I. R., y Pérez, A. G. (2018). Modelo de integración de la competencia digital del docente universitario para su desarrollo profesional en la enseñanza de la matemática–Universidad Tecnológica Equinoccial de Ecuador. EDMETIC, 7(1), 196-224.
  • Suárez, J. M., Almerich, G., Gargallo, B. y Aliaga, F. M. (2013). Las competencias del profesorado en TIC. Estructura básica. Educación XX1, 16.1, 39-62. DOI.: 10.5944/educxx1.16.1.716.
  • Tirado, R. y Aguaded, I. (2014). Influencias de las creencias del profesorado sobre el uso de la tecnología en el aula. Revista de Educación, 363, 230-255. DOI.: DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2012-363-179.
  • UNESCO (2011). Media and Information Literacy. Curriculum for Teachers. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0019/001929/192971e.pdf
  • UNESCO (2014). Media and Information Literacy. Policy and Strategic Guidelines. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002256/225606e.pdf