El estudio de los roles y funciones de los orientadores de secundaria utilizando la técnica de los grupos de discusión

  1. Hernando Gómez, Ángel
  2. Montilla Coronado, María Valle Cecilia
Revista:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Ano de publicación: 2009

Volume: 20

Número: 1

Páxinas: 29-39

Tipo: Artigo

DOI: 10.5944/REOP.VOL.20.NUM.1.2009.11437 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Resumo

The following paper exposes the results and conclusions of a study where the technique of Focus Groups about roles and duties of Highschool Counsellors in both private and public school of Huelva and it’s province, are done. The main goal was to analize the profesional situation of the counsellors in Huelva’s highschools and province. As the objectives of the study were given beforehand, the technique used was focus groups. Thirty four counsellors were distributed in four groups; of those four of them worked in Public cen‐ tres and one in a private‐concerted one with a total which goes from four to nine participants. This works presents the process of anaylisis, the most representative result of the investigation and the final conclusions which are: The tutorial guidance is mediated by the sensitivity of the school’s head committee. The most developed duties of the counsellors are those of advice and enquires, a long with guidance, assessment and coordination. The assorted problems that the counsellor finds in his day by day work. It is necessary to clear up, delimit and specify the duties that the counsellors have to do. Although Counsellors know the advantages of working with a model of programmes they have to work demandded by daily pressures. Due to the few definitions of their duties, the fulfilment of these is tremendoualy influences by the personal caracteristics of the counsellor in question.

Referencias bibliográficas

  • Álvarez Rojo, V. y otros (1992). La orientación institucional en Andalucía. Aportaciones para su evaluación. Sevilla. Universidad (Grupo MIDO).
  • Arza, N (1997). Coordenadas contextuais e érase dos/as orientadores/as no ensino medio e secundario en Galicia. Tesis doctoral no publicada. Universidad de A Coruña.
  • Boza, A. (2003). Roles y funciones de los orientadores de Educación Secundaria de Huelva. Tesis doctoral no publicada, Universidad de Huelva.
  • Burnham, P. D. y Jackson, Z.D. (2000). “School counsellor roles: discrepancies between practice and existing models”. Profesional School Counseling, 4(1), 41‑52.
  • Cano, R. (2001). “Los Departamentos de Orientación en los institutos de Enseñanza Secundaria: De la teoría orientadora como posibilidad a la práctica psicopedagógica como realidad”. En M. Álvarez y R. Bisquerra (Coords.), Manual de Orientación y Tutoría (pp. 95‑96/26). Barcelona. Praxis.
  • Canales, M. y Peinados, A. (1995). “Grupos de discusión”. En J. M. Delgado y J. Gutierrez (Edit.), Métodos y técnicas cualitativas de investigación en Ciencias Sociales (pp. 287‑316). Madrid. Síntesis Psicología.
  • Gomariz, M. A. y Hernández Fernández, J. (2003). “Los Departamentos de Orientación en la región de Murcia: Orientación y Atención a la Diversidad”. Revista Española de Orientación y Psicope-dagogía, 14(2), 129‑147.
  • Giebler, S. M. (1992). Roles and functions of the elementary counselor as perceived by elementary counsellors. Master’s thesis, Fort Hayes State University, Hays, KS.
  • Gibson, R. L. y Mitchell, M. H. (1995). Introduction to counseling and guidance (4º edición), New York. Macmillan.
  • Hernando, A. y Montilla, C. (2005). “El Orientador como profesional educativo en los Centros de Enseñanza Secundaria”. En J. M. Coronel y S. González (Coord.), El trabajo psicopedagógico en los Centros de Enseñanza Secundaria (pp. 147‑162). Málaga. Aljibe.
  • Hiebert, B. (2000). “Competencies for providing quality careers services: a look at Canadian standards for career development”. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 11(19), 1‑19.
  • Hillman, D. K. (1989). The importance of selected aspects of the role and function of the secondary school counselor as reported by administrators, counselors and teachers. Master’s thesis, Fort Hayes State University, Hays, KS.
  • Hutchinson, R. L., Barrich, A. L. y Groves, M. (1986). “Functions of secondary school counselors in the public schools: Ideal and actual”. School Counselor, 43, 87‑91.
  • Ibrahim, F., Helms, B. y Thompson, D. (1983). “Counselor rol and function: An appraisal by consumers and counsellors”. Personnel and Guidance Journal, June, 597‑601.
  • Krueger, R. (1991). El grupo de discusión. Guía práctica para la investigación aplicada. Madrid: Pirámide.
  • Malik, B. (1996). Las tareas del orientador: su formación inicial y en ejercicio. Un estudio en países anglosajones de la Unión Europea. Tesis doctoral.
  • Partin, R. L. (1990). School counselor’s time: A comparison of counselors’ and principals’ perceptions and desires. Paper presented at Cincinnati, OH. (ERIC Doc. NL’ED 316 786).
  • Repetto, E., Ballesteros, B. y Malik, B. (1999). “Hacia una formación de los orientadores en Europa: Estudio empírico de las áreas de competencias más relevantes”. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 10 (17), 149‑162.
  • Repetto, E., Ballesteros, B. y Malik, B. (2000). Tareas y formación de los orientadores en la Unión Europea. Madrid: UNED.
  • Royo, F. (2002). “Desempeño profesional de los orientadores en los institutos de Educación Secundaria de Salamanca. Creación de un instrumento de valoración y autovaloración”. Revista Española de Orientación y Psicopedagógica, 13(1), 31‑50.
  • Sanz Oro, R. (1999). Los departamentos de orientación en Educación Secundaria: Roles y funciones. Barcelona. Cedecs.
  • Sobrado, L. (1996). Servicios de Orientación os centros educativos. Santiago de Compostela. Ediciones Laivento.
  • Tennyson, W. W., Miller, G. D., Skovholt, T. G. y Williams, R. C. (1989). “Secondary school coun‑selors: What do they do? What is important?”. School Counselor, 36, 253‑259.
  • Vélaz de Medrano, C., Repetto, E, Blanco, A., Guillamón, J. R., Negro, A. y (2001). “El desarrollo profesional de los orientadores de Educación Secundaria. Análisis de necesidades y prospectiva”. Revista de Investigación Educativa, 19 (1), 199‑220.