Videojugando se aprenderenovar la teoría del conocimiento y la educación

  1. González Faraco, Juan Carlos
  2. Gramigna, Anita
Journal:
Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

ISSN: 1134-3478

Year of publication: 2009

Issue Title: Nuevas formas de comunicación: cibermedios y medios móviles

Issue: 33

Pages: 157-164

Type: Article

DOI: 10.3916/C33-2009-03-007 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

Abstract

In this paper we reflect on the relationship of games, cognitive development and educational processes during a time of profound technological change. Specifically, we consider the role of videogames in knowledge construction and in children�s education. By studying both the logic of video games and how players understand them, we can develop interesting ideas for re-thinking theories on knowledge and education. Primarily, this text analyzes the role of video games in the world of play in order to delve into its unique narrative models. Finally, we evaluate their virtual features for learning and education in general, then focusing on the risks entailed. We conclude with a cognitive-pedagogical evaluation of the connective thought that videogames can develop.

Bibliographic References

  • Bauman, Z. (2007). Los retos de la educación en la modernidad líquida. Barcelona: Gedisa.
  • Bruner, J. (1997). La educación, puerta de la cultura. Madrid: Visor.
  • Ceserani, R. (1997). Raccontare il postmoderno. Turín: Bollati Boringhieri.
  • Díez Gutiérrez, E. J. (2007). El género de la violencia en los videojuegos y el papel de la escuela. Revista de Educación, 342; 127-146.
  • Esnaola, G.A. & Levis, D. (2008). La narrativa en los videojuegos: un espacio cultural de aprendizaje socioemocional. Revista Electrónica Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 9:3. (www.usal.es/~teoriaeducacion/rev_numero_09_03/n9_03_esnaola_levis.pdf).
  • Etxeberría, F. (2008). Videojuegos consumo y educación. Revista Electrónica Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 9:3. (www.usal.es/~teoriaeducacion/rev_numero_09_03/n9_03_etxeberria.pdf).
  • Fonnegra, M.T. (1986). Les jeux de simulation et leur public. París: SPES-DGT.
  • Gee, J.P. (2004). Lo que nos enseñan los videojuegos sobre el aprendizaje y el alfabetismo. Archidona: Aljibe.
  • Gros, B. (Coord.) (2007). Videojuegos y aprendizaje. Barcelona: Graó.
  • Marín Díaz, V. (2004). Los videojuegos como medio de comunicación didáctica en el seno familiar. Comunicar, 23; 115-119.
  • Oliverio, A. & Oliverio, A. (1998). Cyberpsiche. I bambini e il virtuale. Psicologia Con¬temporanea, 149; 26-27.
  • Oliverio, A. & Oliverio, A. (1999). Cyberpsiche. Crimini elettronici. Psicologia Contemporanea, 154; 26-27.
  • Parisi, D. (1999). Mente. I nuovi modelli della vita artificiale. Bolonia: II Mulino.
  • Petter, G. (2000). Avventure. Dalla carta al videogame: le nuove strutture del testo. Psicologia Contemporanea, 161; 16-18.
  • Ping Lim, Ch. (2008). Spirit of the game: Empowering students as designers in schools? British Journal of Educational Technology, 39:6; 996-1003.
  • Prensky, M. (2008). Students as designers and creators of educational computer games: Who else? British Journal of Educational Technology, 39:6; 1.004-1.019.
  • Propp, V. (1966). Morfologia della fiaba. Turín: Einaudi.
  • Rossi, F. (1993). Dizionario dei videogame. Milán: Garzanti-Vallardi.
  • Roveri, M. (1999). Metal Gear Solid, guida di strategia non ufficiale. Kyberpress
  • Saltzman, M. (2000). Game Design: Secret of the Sages. Indianápolis: Brady Publishing.
  • Sánchez, P. & Alfageme, B. (2002). Aprendiendo habilidades con videojuegos. Comunicar, 19; 114-119.
  • Siegel, J. & Shuster, J. (1999). Superman. DC Comics.
  • Stam, R.; Burgoyne, R. & Flitterman, L. (1992). New vocabularies in film semiotics. Structuralism, Post-Structuralism and beyond. Londres: Routledge.
  • Volli, U. (1994). Il libro della comunicazione. Che cosa significa comunicare: idee, strumenti, modelli. Milán: Il Saggiatore.
  • Woolley, B. (1992).Virtual World. Oxford: Blackwell Publisher.