Evaluación e influencia de un programa de formación orientado a la mejora del clima motivacional transmitido por entrenadores de baloncesto

  1. Conde García, Cristina
  2. Almagro Torres, Bartolomé Jesús
  3. Sáenz-López Buñuel, Pedro
  4. Domínguez, A.
  5. Moreno Murcia, Juan Antonio
Journal:
European Journal of Human Movement

ISSN: 0214-0071 2386-4095

Year of publication: 2010

Issue: 25

Pages: 165-182

Type: Article

More publications in: European Journal of Human Movement

Abstract

The aim of this work was to analyze and compare the influence of the investigatory training program about a transmitted motivational climate for basketball coaches. The sample comprised of five basketball coaches (aged between 26 and 32), two of them participated in a investigatory training program. The behavior of the coaches was analyzed with an adaptation of the Coaching Behavior Assessment System (Smith, Smoll, and Hunt, 1977). It was realized by six observations within three months and was applied with two coaches of the investigatory training program, which approaches the established premises by Ames (1922) under the name TARGET. The results of the observations show how those progressed in increasing the transmission of the task climate, while the two coaches of the control group did not improve. In conclusion, we want to highlight the necessity of promoting a motivational climate in a task, furthermore the importance of the training programs, because the recommendations, which were given, helped the coaches to make the training an enjoyable and positive experience.

Bibliographic References

  • Adi, J. W., Duda, J. L., y Ntoumanis, N. (2008). Autonomy support, basic need satisfaction and the optimal functioning of adult male and female sport participants: A test of basic needs theory. Motivation and Emotion, 32(3), 189-199.
  • Ames, C. (1992). Achievement goals, motivational climate and motivational processes. En G. C. Roberts (Ed.), Motivation in sport and exercise (pp. 161-176). Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Amorose, A. J., Anderson-Butcher, D., Flesch, S., y Klinefelter, L. (2005). Perceived motivational climate and self-determined motivation in male and female high school athletes. Research Quarterly for Exercise and Sport, 76, A96-A97.
  • Balaguer, I., Castillo, I., y Duda, J. L. (2008). Apoyo a la autonomía, satisfacción de las necesidades, motivación y bienestar en deportistas de competición: Un análisis de la teoría de la autodeterminación. Revista de Psicología del Deporte, 17(1), 123-139.
  • Bellack, A., Kliebard, H., Hyman, R., y Smith, F. (1966). The language of the classroom. New York: Teachers College, Columbia University Press.
  • Boiché, J. S. C., y Sarrazin, P. G. (2009). Proximal and distal factors associated with dropout versus maintained participation in organized sport. Journal of Sports Science and Medicine, 8(1), 9-16.
  • Boixadós, M., y Cruz, J. (1999). Intervención conductual en entrenadores de futbolistas alevines. En F. Guillén (Ed.) La Psicología del Deporte en España al final del milenio (pp. 423 431). Las Palmas de Gran Canaria: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Las Palmas de Gran Canaria.
  • Cecchini, J. A., González, C., Carmona, A. M., y Contreras, O. (2004). Relaciones entre clima motivacional, la orientación de meta, la motivación intrínseca, la auto-confianza, la ansiedad y el estado de ánimo en jóvenes deportistas. Psicothema, 16(1), 104-109.
  • Cervelló, E., Escartí, A., y Guzmán, J. F. (2007). Youth sport dropout from the achievement goal theory. Psicothema, 19(1), 65-71.
  • Conde, C., Almagro, B. J., Sáenz-López, P., y Castillo, E. (2009). Intervention and evaluation of the motivational climate transmitted by a basketball coach. Revista de Psicología del Deporte, 18, 357-361.
  • Conroy, D., y Coatsworth, J. (2007). Assessing autonomy-supportive coaching strategies in youth sport. Psychology of Sport and Exercise, 8, 671-684.
  • Cruz, J. (2001). Factores motivacionales en el deporte infantil y asesoramiento psicológico a entrenadores y padres. En J. Cruz (Ed.), Psicología del Deporte (pp. 147-146). Madrid: Síntesis.
  • Cruz, J. (2009). Cómo mejorar el estilo de comunicación de entrenadores de baloncesto escolar. En A. Lorenzo, S. J. Ibáñez, y E. Ortega (Eds), Aportaciones teóricas y prácticas para el baloncesto del futuro (pp. 103-120). Sevilla: Wanceulen.
  • Fraser-Thomas, J., Côté, J., y Deakin, J. (2008). Understanding dropout and prolonged engagement in adolescent competitive sport. Psychology of Sport and Exercise, 9(5), 645-662.
  • Giménez, F. J., Rodríguez, J. M., y Castillo, E. (2001). Necesidad de formación psicopedagógica del entrenador deportivo. Ágora Digital, 2, 1-12.
  • Jiménez, S., y Lorenzo, A. (2009). El mentoring como medio formativo en la educación del entrenador de baloncesto. International Journal of Sport Science, 5(15), 36-45.
  • Le Bars, H., Gernigon, C., y Ninot, G. (2009). Personal and contextual determinants of elite young athletes’ persistence or dropping out over time. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 19(2), 274-285.
  • Leo, F. M., Sánchez, P. A., Sánchez, D., Amado, D., y García Calvo, T. (2009). Influence of the motivational climate created by coach in the sport commiment in youth basketball players. Revista de Psicología del Deporte, 18, 375-378.
  • Molinero, O., Salguero, A., Álvarez, E., y Márquez, S. (2009). Reasons for dropout in youth soccer: a comparison with other team sports. Motricidad: European Journal of Human Movement, 22, 21-30.
  • Mora, A., Cruz, J., y Torregrosa, M. (2009), Efects of a training program in comunication styles of basketball coaches. Revista de Psicología del Deporte, 18, 299-302.
  • Moreno, J. A., Cervelló, E., y González-Cutre, D. (2007). Analizando la motivación en el deporte: un estudio a través de la teoría de la autodeterminación. Apuntes de Psicología, 1(25), 35-51.
  • Moreno, J. A., López de San Román, M., Martínez, C., Alonso, N., y González-Cutre, D. (2008). Peers´ influence on exercise enjoyment: A self-determination theory approach. Journal of Sport Science and Medicine, 7, 23-31.
  • Moreno, J. A., Martínez, C., Hellín, P., Alonso, N., y González-Cutre, D. (2009). Hacia una mejora de la competencia deportiva: estilos motivacionales en la enseñanza del deporte escolar. En P. Sáenz-López, E. Castillo, B.J. Almagro, C. Conde y P. Gil (Eds), Factores Motivacionales relacionados con la adherencia a la práctica en diferentes contextos físico-deportivos (pp. 1-25). Huelva: Universidad de Huelva.
  • Pieron, M. (1999). Para una enseñanza eficaz de las actividades físico-deportivas. Barcelona: INDE.
  • Reinboth, M., y Duda, J. L. (2006). Perceived motivational climate, need satisfaction and indices of well-being in team sports: A longitudinal perspective. Psychology of Sport and Exercise, 7(3), 269-286.
  • Sáenz-López, P. (2001). Estrategias de formación del profesorado en Educación Física. Revista de Ciencias de la Educación, 187, 381-409.
  • Sáenz-López, P., Ibáñez, S., Giménez, J., Sierra, A., y Sánchez, M. (2005) Multifactor characteristics in the process of development of the male expert basketball placer in Spain. Internacional Journal of Sport Psychology, 36(2), 151-171.
  • Sáenz-López, P., Jiménez, A., Giménez, F. J., e Ibañez, S. (2007). La autopercepción de las jugadoras de baloncesto expertas respecto a sus procesos de formación. Cultura, Ciencia y Deporte, 7(3), 35-41.
  • Smith, R. E., Smoll, F. L., y Barnett, N. P. (1995). Reduction of children’s sport performance anxiety through social support and stress-reduction training for coaches. Journal of Applied Developmental Psychology, 16, 125-142.
  • Smith, R. E., Smoll, F. L., y Curtis, B. (1979) Coach effectiveness training: A cognitive-behavioral approach to enhancing the relationship skills in youth sports coaches. Journal of Sports Psychology, 1(l), 59-75.
  • Smith, R. E., Smoll, F. L., y Hunt E. B. (1977). A system for behavioral assessment of athletic coaches. Research Quarterly, 48, 401-407.
  • Smith, R. E., Smoll, F. L., y Cumming, S. P. (2007). Effects of a motivational climate intervention for coaches on young athletes’ sport performance anxiety. Journal of Sport & Exercise Psychology, 29(1), 39-59.
  • Smoll, F. L., y Smith, R. E. (2006). Enhancing coach-athlete relationnships: Cognitive-behavioral principales and procedures. En J. Dosil (Ed.), The Sport Psychologist´s Handbook (pp.19-37). Reino Unido: John Wiley & Sons.
  • Smoll, F. L., Smith, R. E., y Cumming, S. P. (2007). Effects of a motivational climate intervention for coaches on changes in young athletes’ achievement goal orientations. Journal of Clinical Sport Psychology, 1(1), 23-46.
  • Smoll, F. L., y Smith, R. E. (2009). Claves para ser un entrenador excelente. Barcelona: Inde.
  • Sousa, C., Cruz, J., Torregrosa, M., Vilches, D., y Viladrich, C. (2006). Evaluación conductual y programa de asesoramiento personalizado (PAPE) a entrenadores de deportistas jóvenes. Revista de Psicología del Deporte, 15(2), 263-278.
  • Sousa, C., Cruz, J., Viladrich,C., y Torregrosa, M. (2007). Efectos del programa de asesoramiento personalizado a entrenadores (PAPE) en el compromiso de futbolistas jóvenes. Motricidad: European Journal of Human Movement, 19, 97-116.
  • Sousa, C., Smith, R. E., y Cruz, J. (2008). An Individualized Behavioral Goal-Setting Program for Coaches: Impact on Observed, Athlete-Perceptived, and Coach-Perceptived Behaviors. Journal of Clinical Sport Pshychology, 2, 258-277
  • Torregrosa, M., Sousa, C., Viladrich, C., Villamarín, F., y Cruz, J. (2008). El clima motivacional y el estilo de comunicación del entrenador como predictores del compromiso en futbolistas jóvenes. Psicothema, 2(20), 254-259.
  • Wallhead, T. L., y Ntoumanis, N. (2004). Effects of a sport education intervention on students’ motivational responses in physical education. Journal of Teaching in Physical Education, 23, 4-18.