Orientación a la calidad total, satisfacción laboral, comunicación y compromiso en establecimientos de turismo rural de la Sierra de Huelva

  1. Mendoza Sierra, María Isabel
  2. Orgambídez Ramos, Alejandro
  3. Carrasco González, Ana María
Revista:
Pasos: Revista de Turismo y Patrimonio Cultural

ISSN: 1695-7121

Any de publicació: 2010

Volum: 8

Número: 2

Pàgines: 351-361

Tipus: Article

DOI: 10.25145/J.PASOS.2010.08.025 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRIULL editor

Altres publicacions en: Pasos: Revista de Turismo y Patrimonio Cultural

Resum

Rural tourism businesses have experienced a very remarkable growth in recent times, providing regions with large opportunities to develop economically and socially. Part of the success of these businesses is due to the search of quality in the services they provide. In this work the influence of various dimensions of total quality orientation on staff satisfaction, communication and commitment in this tourist sector are analysed. The sample was made up of staff from hotels and restaurants in the mountainous area of “Sierra de Aracena y Picos de Aroche” in the province of Huelva, using GómezBernabeu’s Quality and Culture Questionnaire for data collection. By means of linear regressions it was observed that the dimensions of acknowledgement and continuous improvement have an influence on communication, while development and training of human resources would be the best predictor of job satisfaction. Nevertheless, no conclusive data were obtained regarding organizational commitment.

Referències bibliogràfiques

  • Albacete, C.A. 2004 Calidad de servicio en alojamientos rurales. Granada: Universidad de Granada.
  • Albacete, C.A., Fuentes, M.M. y Lórens, F.J. 2007 “Service Quality Measurement in Rural Accomodation”. Annals of Tourism Research, 34(1): 45-65.
  • Aubert, N. y De Gaulejac, V. 1993 El Coste de la Excelencia. ¿Del caos a la lógica o de la lógica al caos? Barcelona: Editorial Paidós.
  • Barroso, C. y Sánchez, M. 2002 “Influencia de la orientación al mercado sobre la actitud del empleado en una empresa de servicios”. Revista Española de Investigación en Marketing ESIC, 6(2): 7-32.
  • Berry, Th. H. 1992 Cómo gerenciar la transformación hacia la Calidad Total. Santafé de Bogotá: McGraw-Hill Interamericana.
  • Bright, K. y Cooper, C.L. 1993 "Organizational culture and the management of quality", Journal of Managerial Psychology, 8(6,): 21-7.
  • Brown, S. y Petersen, R. 1993 “Antecedents and consequences of salespersona job satisfaction: Metaanalysis and assessment of causal effects”. Journal of Marketing Research, 30(1): 63-67.
  • Cardinale, S.E. 2004 “Calidad de los servicios periféricos en el sector turísitico”. Maestría en dirección de empresas. Universidad del Cema. www.cema.edu_ar/postgrado/download/t esinas2004/MADE_Cardinale.pdf. Consultado en febrero de 2006.
  • Castro León, J.F. 2005 “La Calidad como herramienta de gestión del Turismo Cultural”. Pasos. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 3(1): 143-148.
  • Chatman, J. 1991 “Matching people and organizations: selection and socialization in public accounting firms”. Administrative Science Quaterly, 36: 459-484.
  • Coyle-Shapiro, J. 1999 “Employee participation and assessment of an organizational change intervention”. The Journal of Applied Behavioral Science, 35(4): 439-456.
  • Dean, J. W. y Bowen, D. E. 1994 “Management Theory and Total Quality: Improving Research and Practice through Theory Development”. Academy of Management Review, 19(3): 399-403.
  • Deming, W. E. 1989 Calidad, productividad y competitividad. La salida de la crisis. Madrid: Ediciones Díaz de Santos.
  • Donovan,D.T.; Brown, T.J. y Mowen, J.C. 2004 “Internal benefits of service-worker customer orientation: job satisfaction, commitment and organizational citizenship behaviours”. Journal of Marketing, 69(January): 105-136.
  • Duarte, J.L. 1999 “Calidad del servicio”. Fundación Latinoamericana para la calidad. www.calidad.org/public/arti2000/096448 4293_joselu.htm. Consultado en febrero de 2006.
  • Gabriel, A.S. 2003 “Medición de la calidda de servicios”. Maestría en dirección de empresas. Universidad del Cema. www.cema.edu.ar/postgrado/download/t esinas2003/MADE_Weil.pdf. Consultado en febrero de 2006.
  • Garrido Morillo, R. y Romero Macías, E. 2004 “La potencialidad turística del patrimonio geológico-minero del Parque Na- tural Sierra de Aracena y Picos de Aroche”. Pasos. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 2(2): 215-232.
  • Gómez Bernabeu, A. M. 2003 Cultura en las Pymes del sector del juguete y auxiliares: implicaciones para la implantación de sistemas de calidad. Tesis Doctoral no Publicada, Facultad de Psicología, Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED).
  • Gómez Bernabeu, A.M., Mira, J. y Palací, F.J. 2000 “Elaboración de un instrumento para la evaluación de la orientación a la calidad total en PYMES”. En Agulló, T., Remesero, C. y Fernández, J.A. (Eds.), Psicología del Trabajo, de las Organizaciones y de los Recursos Humanos (pp. 268-274). Madrid: Editorial Biblioteca Nueva.
  • Gómez Bernabeu, A.M. y Palací, F.J. 2003 “El constructo Orientación a la Calidad Total y su medida: El cuestionario OCT”. Psicothema, 15(3): 433-439.
  • Hartline, M. y Ferrell, O. 1996 “The management of customer-contact service employees: An empirical investigation”. Journal of Marketing, 60(3): 52- 70.
  • Hikymura, M. 2005 Consecuencias de la orientación al cliente en la satisfacción en el trabajo, el compromiso organizacional y la calidad en el servicio. Tesis no Publicada, Facultad de Económicas y Ciencias Empresariales, Universidad Autónoma de Barcelona.
  • Igbaria, M. y Guimaraes, T. 1993 “Antecedents and consequences of job satisfaction among information center employees”. Journal of Management Informational Systems, 9(4): 145-174.
  • Jaworski, B. y Kohli, A. 1993 “Market orientation: Antecedents and consequences”. Journal of Marketing, 57(3): 53-70.
  • Juran, J.M. y Gryna, F.M. 1993 Manual de Control de Calidad. Madrid: McGraw-Hill Interamericana de España.
  • Knouse, S.B. 1999 A multinivel examination of reward and recognition in the total quality organization. Advances in the Management of Organizational Quality, 4: 91- 117.
  • Kohli, A. y Jaworski, B. 1990 “Market orientation: the construct, research propositions and managerial implications”. Journal of Marketing, 54(april): 1-18.
  • Mayer, R.C. y Schoorman, F.D. 1992 “Predicting participation and production outcomes through a twodimensional model of organizational commitment”. Academy of Management Journal, 35(3): 671-684.
  • Membrado, J. 1999 La gestión empresarial a través del modelo europeo de excelencia de la E.F.Q.M. Madrid. Editorial Díaz de Santos.
  • Mendoza Sierra, M. I., Borrego Alés, Y., Carrasco González, A. M., Climent Rodríguez, J. A., Gómez Masera, R., León Jariego, J. C. y Orgambídez Ramos, A. 2007 Hacia un modelo de excelencia en el sector de la hostelería y turismo rural en la Sierra de Aracena y Picos de Aroche a través de la mejora en la gestión de los recursos humanos. Huelva: GDR Sierra de Aracena y Picos de Aroche y Universidad de Huelva.
  • Mengüc, B. 1996 “The influence of the market orientation of the firm sales forcé behaviour and attitudes: further empirical results”. International Journal of Research in Marketing, 13: 277-291.
  • Meyer, J. y Allen, N. 1991 “A three component conceptualization of organizational commitment”. Human Resources Management Review, 1(1): 61-89.
  • Mohr-Jackson, J. 1998 “Conceptualizing Total Quality Orientation”. European Journal of Marketing, 32(1-2): 13-22.
  • Morrow, P. C. 1997 “The measurement of TQM principles and work-related outcomes”. Journal of Organizational Behavior, 18: 363-376.
  • Petrick, J.A. y Furr, D.S. 1997 Calidad total en la Dirección de Recursos Humanos. Barcelona: Ediciones Gestión 2000.
  • Rebolloso, E., Salvador, C., Fernández, B. y Cantón, P. 2004 “Análisis y ampliación del SERVQUAL en los servicios universitarios”. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 20(3): 355-373.
  • Reeves, C. A. y Bednar, D. A. 1994 “Defining Quality: Alternatives and Implications”. Academy of Management Review, 19(3): 419-445.
  • Reisinger, Y. 2001 “Unique Characteristics of Tourism, Hospitality, and Leisure Services” En Kandampully, J., Mok, C. y Sparks, B. (Eds.), Service Quality Management in Hospitality, Tourism, and Leisure (pp. 23-45). New York: The Haworth Hospitality Press.
  • Ruiz Arroyo, M. y Fuentes Fuentes, M. R. 2008 “Relación entre la orientación emprendedora y la gestión de la calidad to- tal: Efectos del desempeño laboral”. Gestión Joven: Revista de la Agrupación Joven Iberoamericana de Contabilidad y Administración de Empresas, 1: 62-72.
  • Schneider, B., Brief, A.P. y Guzzo, R.A. 1996 “Creating a Climate and Culture for Sustainable Organizational Change”. Organizational Dynamics, 1996(spring): 7-19.
  • Spencer, B. 1994 “Models of organization and total quality management: A comparison and critical evaluation”. Academy of Management Review, 19: 446-471.
  • Vigil, E. 2003 “medición de la calidad percibida en servicios de alojamiento de 2 y 3 estrellas del polo turísitico de varadero. Fundación latinoamericana para la calidad. www.calidad.org/public/arti2003/106685 1656_eduard.htm. Consultado en febrero de 2006.
  • Zeitz, G., Johannesson, R. y Ritchie, J.E.Jr. 1997 “An Employee Survey Measuring Total Quality Management Practices and Culture. Development and Validation”. Group & Organization Management, 22(4): 414-444.