Propuesta de programa de contenidos para la asignatura Matemáticas de los nuevos grados de ADE y FICO
- Limón Limón, Laura
- Vílchez Lobato, María Luisa
- Congregado Ramírez de Aguilera, Emilio
- Gessa Perera, Ana
- García Machado, Juan José
- Velasco Morente, Francisco
- Chamizo Guerra, Cristóbal
- Naranjo Palma, Catalina
- García Sanz, María del Espino
ISSN: 0212-4068, 1989-9106
Year of publication: 2011
Volume: 29
Issue: 2
Pages: 363-386
Type: Article
More publications in: Revista de investigación educativa, RIE
Sustainable development goals
Abstract
This work is the result of a Teaching Innovation Project developed during the current academic year by teachers from the Universities of Huelva and Seville, Spain, and school teachers. The aim of the study was the design of a teaching program for the subject of “Mathematics” taught in the Module of Basic Training in Business and Economics, as part of the new Business Degree and Finance and Accounting Degree, which are soon to begin at the University of Huelva. In order to develop our draft, we took into account, on the one hand, the requirements of the Bologna process on learning by competences, and on the other, the suggestions of teachers of the above mentioned degrees, who teach subjects other than maths but need mathematical tools.
Bibliographic References
- Boal, N., Bueno, C., Lerís, M. D. & Sein-Echaluce, M. L. (2008). Las habilidades matemáticas evaluadas en las Pruebas de Acceso a la Universidad. Un estudio en varias universidades públicas españolas. Revista de Investigación Educativa, 26 (1), 11-23.
- Bolívar, A. (2007). La planificación por competencias en la reforma de Bolonia de la Educación Superior: un análisis crítico. ETDEducaÇao Temática Digital, Campines, 9, 68-94.
- Colás Bravo, P. (2005). La formación universitaria en base a competencias. En P. Colás Bravo & J. de Pablos Pons (Coords.), La Universidad en la Unión Europea, (pp. 101- 123). Málaga: Ediciones Aljibe.
- Congregado, E., Golpe, A. & Leal, M. T. (2003). Microeconomía. Cuestiones y Problemas resueltos. Madrid: Pearson Educación.
- González, J. & Wagenaar, R. (2003). Tunning educational structures in Europe I. Final Report. Bilbao: Universidad de Deusto.
- González, M. & Raposo, M. (2008). Necesidades formativas del profesorado universitario en el contexto de la Convergencia Europea. Revista de Investigación Educativa, 26 (2), 285-306.
- Haeussler, E. F. & Paul, R. S. (1997). Matemáticas para Administración, Economía, Ciencias Sociales y de la Vida. México: Prentice Hall Hispanoamericana.
- Hoffmann, L. D. & Bradley, G. L. (1995). Cálculo Aplicado a Administración, Economía, Contaduría y Ciencias Sociales. Colombia: McGraw-Hill, S. A.
- Martínez, P. & Echevarría, B. (2009). Formación basada en competencias. Revista de Investigación Educativa, 27 (1), 125-147.
- Ministerio de Educación y Ciencia [MEC] (2006). Directrices para la elaboración de títulos universitarios de Grado y Máster. Documento de trabajo. Madrid: Autores.
- Pérez, A., Soto, E., Sola, M. & Serván, M. J. (2009). La universidad del Aprendizaje: orientaciones para el estudiante. Madrid: Ediciones Akal.
- Rodríguez Esteban, A. & Vieira, M. J. (2009). La formación en competencias en la universidad: un estudio empírico sobre su tipología. Revista de Investigación Educativa, 27 (1), 27-47.
- Sarmiento, A. & Seijas, J. A. (2008, septiembre). Aportaciones al Currículo de Matemáticas para la Economía y la Empresa. Comunicación presentada a las XVII Jornadas ASEPUMA y V Congreso Internacional de Profesores de Matemáticas para la Economía y la Empresa. Burgos, España.
- Teall, J. L. & Hasan, I. (2002). Quantitative Methods for Finance and Investments. Oxford: Balckwell Publishing.
- Vargas, F. (2000). La formación por competencias: Instrumento para incrementar la empleabilidad. Montevideo: OIT-CINTERFOR.
- Zabala, A. & Arnau, L. (2007). La enseñanza de las competencias. Aula de Innovación Educativa, 161, 40-46.