De la competencia digital y audiovisual a la competencia mediáticaDimensiones e indicadores

  1. Pérez Rodríguez, María Amor
  2. Delgado-Ponce, Águeda
Revue:
Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

ISSN: 1134-3478

Année de publication: 2012

Titre de la publication: La formación de profesores en educación en medios

Número: 39

Pages: 25-34

Type: Article

DOI: 10.3916/C39-2012-02-02 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

Résumé

The need to set out the conceptualization of media competence leads to a broader perspective in which there is a convergence of factors linked to the digital and audiovisual competences, both of which constitute the reference framework for «information processing and digital competence», which is the key competence in Spain�s national curriculum. Despite the ongoing experiences in audiovisual and digital communication few attempts have been made to define the knowledge, skills and attitudes needed for a person to be deemed competent in these two areas, which are essential for the teaching and learning processes. This paper analyzes six important studies on digital and audiovisual literacy, considering issues such as the recipients, the conceptualization used in each study and the dimensions they suggest, the type of taxonomy, indicators...and the educational proposals: objectives, content, activities are systematized in a series of dimensions and indicators to define media literacy and design activities for a didactic proposal in accordance with the indicators established. The development of this research has led us to affirm the need for convergence in terminology and the expansion of resources based on the indicators defined, which affect the diverse areas of media literacy in an effective way and function to enable teaching actions among the various groups that comprise today�s society.

Références bibliographiques

  • Aguaded, J.I. & al. (2007). Observatics. La implementación del software libre en centros TIC andaluces. Proyecto de investigación. Huelva: Universidad de Huelva, Grupo Ágora.
  • Aguaded, J.I. & al. (2011). El grado de competencia mediática en la ciudadanía andaluza. Memoria de investigación. Huelva: Gru po Comunicar, Universidad de Huelva, Grupo Ágora.
  • Aparici, R. & al. (2010). La educación mediática en la Escuela 2.0. (http://ntic.educacion.es/w3//web_20/informes/educacion_mediatica_e20_julio20010.pdf) (12-01-2011).
  • Area, M. (2008). La innovación pedagógica con TIC y el desarrollo de las competencias informacionales y digitales. Investigación en la Escuela, 64, 5-17.
  • Buckingham, D. (2006). La educación para los medios en la era de la tecnología digital. Congreso X Aniversario de MED «La sapienza di comunicare». Roma, marzo. (www.signis.net/IMG/pdf/ Buckin gham_ sp.pdf) (19-01-2011).
  • Buckingham, D. (2009). The future of media literacy in the digital age: some challenges for policy and practice. In P. Verniers (Org.). EuroMeduc: Media Literacy in Europe: Controversies, Challenges and Perspectives. (pp. 13-23). Bruselas: EuroMeduc. (www.euromeduc.eu/IMG/pdf/Euromeduc_ENG.pdf) (03-06-2011).
  • Celot, P. & Pérez-Tornero, J.M. (2009). Study on Assessment Criteria for Media Literacy Levels. A comprehensive view of the concept of media literacy and an Understanding of how media literacy level in Europe Should Be Assessed. Brussels: European Commission.
  • Churches, A. (2009). La taxonomía de Bloom para la era digital. (http://edorigami.wikispaces.com/) (12-01-2011).
  • Comisión Europea (Ed.) (2006). Recomendación 2006/962/CE del Parlamento Europeo y del Consejo, de 18 de diciembre de 2006, sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente. [Diario Oficial L 394 de 30.12.2006]. (http://eur-lex.europa. eu/ LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32006H0962:ES:NOT) (10-01-2011).
  • Comisión Europea (Ed.) (2007). Directiva 2007/65/Ce del Parlamento Europeo y del Consejo de 11 de diciembre de 2007 de Servicios de medios audiovisuales sin fronteras. [Diario Oficial L 332/31 de 18.12.2007]. (http://europa.eu/legislation_sum maries/ au dio visual_and_media/l24101a_es.htm) (10-01-11).
  • Comisión Europea (Ed.) (2009). Recomendación de la Comisión, de 20 de agosto de 2009, sobre la alfabetización mediática en el entorno digital para una industria audiovisual y de contenidos más competitiva y una sociedad del conocimiento incluyente. [Diario Oficial L 227 de 29.8.2009] (05-02-11).
  • Damasio, A. (2005). En busca de Spinoza. Neurobiología de la emoción y los sentimientos. Barcelona: Crítica.
  • Delors, J. & al. (1994). La educación encierra un tesoro. (www. unesco.org/education/pdf/DELORS_S.PDF) (10-01-11).
  • Di Croce, D. (2009). Media Literacy. Teacher Resource Guide. Canadian Broadcasting Corporation.
  • Ferrés, J. (2007). La competencia en comunicación audiovisual: pro puesta articulada de dimensiones e indicadores. Quaderns del CAC, 25, 9-17.
  • Frau-Meigs, D. & Torrent, J. (2009). Políticas de educación en medios: Hacia una propuesta global. Comunicar, 32, 10-14. (DOI: 10.3916/c32-2009-01-001).
  • Levis, D. (2006). Alfabetos y saberes: la alfabetización digital. Co municar, 26, 78-82.
  • Marquès, P. (2009). Aportaciones sobre el documento puente: competencia digital. (http://dl.dropbox.com/u/20875810/personal/competen.htm) (24-05-2011).
  • Masterman, L. (1993). La enseñanza de los medios de comunicación. Madrid: De la Torre.
  • MEC (2006). Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Madrid: BOE, 106.
  • OCDE (2005). Definición y selección de competencias clave (De SeCo). (www.deseco.admin.ch/) (14-02-2011).
  • Pérez-Gómez, A.I. (2007). La naturaleza de las competencias básicas y sus implicaciones pedagógicas. Santander: Consejería de Educación.
  • Pérez-Rodríguez, M.A., Aguaded, J.I. & Monescillo, M. (2010). Hacia una integración curricular de las TIC en los centros educativos andaluces de Primaria y Secundaria. Bordón, 62 (4), 7-23.
  • Pérez-Tornero, J.M. & Martínez-Cerdá, J.F. (2011). Hacia un sistema supranacional de indicadores mediáticos. Infoamérica, 5, 39-57. (www.infoamerica.org/icr/icr_05.htm) (05-02-2011).
  • Pérez-Tornero, J.M. (2004). Promoting Digital Literacy. Understanding Digital Literacy. Unión Europea: Educación y Cul tura.
  • Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Graó.
  • Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9, 1-6. (www.marcprensky.com/writing/ Prensky% 20%20 Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20%20Part1.pdf) (19-01-2011).
  • Prensky, M. (2011). Enseñar a nativos digitales. Madrid: Edi cio nes SM.