La competencia mediática de la ciudadanía españoladificultades y retos

  1. Ferrés Prats, Joan
  2. Aguaded Gómez, José Ignacio
  3. García Matilla, Agustín
Journal:
Icono14

ISSN: 1697-8293

Year of publication: 2012

Issue Title: El reto de la competencia mediática de la ciudadanía

Volume: 10

Issue: 3

Pages: 23-42

Type: Article

DOI: 10.7195/RI14.V10I3.201 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Icono14

Abstract

As the European Parliament has been urging the inclusion of media literacy in the curricula, a team of Spanish researchers have worked to find out the degree of media competence of the citizens. The results are disturbing. They highlight a great deficiency of this knowledge: of media languages, ideology and values, production distribution, reception and interac-tion processes, and finally, in the aesthetic dimension. Outstanding results are only found in the technological matters. A lack of understanding of the mental processes that take part in the emotional and unconscious mechanisms are also found. On the other hand, even if the level of participation in this field has been growing , it�s still far from the optimum feedback required in the contemporary digital context. These findings should encourage the educational institutions to guarantee citizens an education on media competence.

Bibliographic References

  • Aguaded, I. (2012). Apuesta de la ONU por una educación y alfabetización mediáticas. Comunicar, 38, 7-8. doi:10.3916/C38-2012-0101.
  • Aparici, R. & Osuna, S. (2010). Educomunicación y cultura digital. En R. Aparici (Coord.). Educación más allá del 2000. Barcelona: Gedisa,
  • Aparici, R. & Tyner, K. (2012). Educación para los medios, alfabetización mediática y competencia digital. Comunicar, 38, 51-58. doi:10.3916/C38-2011-02-05.
  • Ferrés, J. (2007). La competencia en comunicación audiovisual: propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar, 29, 100-107.
  • Ferrés, J. & Piscitelli, A. (2012) La competencia en educación mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar, 38, 75-82. doi:10.3916/C38-2011-02-08.
  • Gabelas, J.A. (2010). Escenarios virtuales, cultura juvenil y educación 2.0. En R. Aparici (Coord.) Educación más allá del 2000. Barcelona: Gedisa.
  • García Matilla, A. (2010). Publicitar la educomunicación en la universidad del siglo XXI. En R. Aparici (Coord.) Educación más allá del 2000. Barcelona: Gedisa.
  • Gutiérrez, a. & Tyner, K. (2012). Educación para los medios, alfabetización mediática y desafíos educativos en tiempos de autocomunicación masiva: la interlocución de las audiencias. Comunicar, 38, 67-74. doi: 10.3916/C38-2011-02-03.
  • Jenkins, H. (2009). Confronting the challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century, Massachusetts (USA): Massachusetts Institute of Technology.
  • Jenkins, H. (2008). Convergencer Culture. Una cultura de la convergencia. Barcelona: Paidós.
  • Marta, C. (2008). El proceso de recepción televisiva como interacción de contextos. Comunicar, 31, 35-40.
  • Orozco, G.; Navarro, E. & García-Matilla, A. (2012). Desafíos educativos en tiempos de auto-comunicación masiva: la interlocución de las audiencias. Comunicar, 38, 67-74. doi:10.3916/C38-2011-02-07.
  • Tucho, F. (2008). La educación en comunicación en la LOE y sus decretos de Enseñanzas Mínimas. Comunicar, 31, 547-553. doi:10.3916/c31-2008-03-049.