Nuevas audiencias, nuevas responsabilidades. La competencia mediática en la era de la convergencia digital

  1. Sandoval Romero, Yamile
  2. Aguaded Gómez, José Ignacio
Journal:
Icono14

ISSN: 1697-8293

Year of publication: 2012

Issue Title: El reto de la competencia mediática de la ciudadanía

Volume: 10

Issue: 3

Pages: 8-22

Type: Article

DOI: 10.7195/RI14.V10I3.197 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Icono14

Abstract

This work takes the transcendence of the emerging, vigorous concept of media competence to describe the evolution of the increasingly ubiquitous presence of communicative technologies in the society of digital leisure and information, and especially the impact of the Internet, in our lives. These changes in space and time that were already in motion thanks to the television era are now much greater in this new age of the network of networks. They present new challenges to this society of screens which now faces new audiences who are permanently exposed to any number of screens that are more reachable, accessible and univer-sal by the day. This work is based on the digital society within a context of digital convergence, and outlines the profound social changes that give rise to new audiences who are barely

Bibliographic References

  • Aguaded, J.I. & Sandoval, Y. (2011). El televidente, la familia y la escuela ante la recepción participativa de los medios. En V. Tomé & M. Menesez (Eds.). Educação e media: da teoria ao terreno. (pp. 59-74). Castelo Branco (Portugal): RVJ Editores.
  • Brown, M.H.; Patsy, S. & Osborn. K. (1979). Young Children’s Perception of the Reality of Television, Contemporary Education 50(3); 129-33.
  • Cebrián, M. (2009). Comunicación interactiva en los cibermedios. Comunicar, 33, 15-24. (DOI: 10.3916/c33-2009-02-001).
  • Cortés, C. (2006). La fluidez de la información en la era digital. Chasqui, 93. (http://chasqui.comunica.org/content/view/461/1/) (03-20-2008).
  • Dorr, A. (1983). No Shortcuts to Judging Reality. In Jennings Bryant & Daniel R. Anderson (Eds.). Children’s Understanding of Television: Research on Attention and Comprehension. (pp. 199-220). New York: Academic Press
  • Dorr, A.; Kovaric, P. & Doubleday, C. (1990). Age and Content Influences on Children’s Perception of the Realism of Television Families. Paper presented at the Annual Meeting of the International Communication Association. Dublin Ireland. Junio 24-29. (http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED325888.pdf)
  • Ferrés-i Prats, J. & Piscitelli, A. (2012). Competencia mediática. Propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar 38; 75-82. doi: http://dx.doi.org/10.3916/C382011-02-08.
  • Flavell, J.: Favell, E & Al (1990). Young Children’s Understanding of Fact Beliefs versus Value Beliefs. Child Development, 61, 4; 915928.
  • García, N. (2008). Libros, pantallas y audiencias: ¿qué está cambiando?. Comunicar, 30, 27-32. (DOI: 10.3916/c30-2008-01-004)
  • González-Sánchez, J.A. (2008). Pantallas vemos, sociedades no sabemos. Comunicar 30; 43-48. (Doi: http://dx.doi.org/10.3916/c302008-01-006).
  • Hawkins, R.P. (1977). The Dimensional Structure of Children’s Perceptions of Television Reality. Communication Research 4(3); 299320.
  • Hodge, B. & Tripp, D. (1986). Children and Television: A Semiotic Approach. Stanford (California): University press.
  • Morduchowicz, R. (2008). La generación Multimedia. Significados, consumos y prácticas culturales de los jóvenes. Buenos Aires: Paidós.
  • Morison, P. & Howard, G, (1978). Dragons and Dinosaurs: The Child’s Capacity to Differentiate Fantasy from Reality. Child Development 49(3); 642-648.
  • Ospina, W. (2009). Lo que nos deja el siglo XX. La Jiribilla. Revista de Cultura Cubana, VII. (http://www.lajiribilla.co.cu/2009/n447_11/447_27.html) (0205-2010)
  • Pérez-Rodríguez, M.A. (2003). La paradoja de la comunicación sin fronteras. La fractura Digital. Portularia, 3; 299-310.
  • Pérez-Tornero, J. (2005). El futuro de la sociedad digital y los nuevos valores de la educación en medios. Comunicar, 25; 247-258.
  • Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants, Part II: Do They Really Think Differently? Published in On the Horizon (NCB University Press, 9, 6,) (http://recursos.aprenderapensar.net/files/2009/ 04/nativosdigitales-parte2.pdf) (03-262010)
  • Sádaba, C. & Bringué, X. (2009). Niños y adolescentes españoles ante las pantallas: rasgos configuradores de una generación interactiva. CEE Participación Educativa, 15, 86-104. (http://www.educacion.gob.es/revistacee/pdf/n15-bringue-sala.pdf) (05-10-2010).
  • Sánchez-Carrero, J. & Sandoval-Romero, Y. (2012). Claves para reconocer los niveles de lectura crítica audiovisual en el niño. Comunicar, 38; 113-120.(DOI: http://dx.doi.org/10.3916/C38-2011-03-02)
  • Villanueva, E. (2000). Convergencia multimedia: más allá de la Internet. Ponencia para el Encuentro de la Federación Latinoamericana de Facultades de Comunicación Social 2000, Sao Paulo, Brasil. (http://macareo.pucp.edu.pe/evillan/Eduardo%20Villanueva%20Mansilla/Escritos_files/c onver.pdf) (02-05-2011).
  • Vive digital. Ministerio de Comunicaciones de Colombia. www.mintic.gov.co