La Tarjeta Blanca de la Fundación Realmadriduna propuesta educativa a través de la competición

  1. Ortega Vila, Gema
  2. Franco, Jorge
  3. Giménez Fuentes-Guerra, Francisco Javier
  4. Jiménez Martín, Pedro Jesús
Revue:
Cuadernos de psicología del deporte

ISSN: 1578-8423 1989-5879

Année de publication: 2012

Volumen: 12

Número: 1

Pages: 37-40

Type: Article

DOI: 10.4321/S1578-84232012000300009 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

D'autres publications dans: Cuadernos de psicología del deporte

Résumé

The competition in initiation to sport is an excellent learning environment for players, and a great opportunity for teachers to enhance knowledge and attitudes transmitted. Therefore, from Fundación Realmadrid Basketball Schools, specifically from the project �For a REAL Education: Values and Sport� (Realmadrid Foundation, 2012), we have focused our efforts on developing a tool that could exploit the potential competition on an educative way. Through our competition model, which is based on the demonstration of good behaviors and the appearance of positive values, we decided to implement the White Card program. This program, which began to develop in the 2010- 2011 season, is a form of recognition to all players which demonstrate positive attitudes and behaviors during the competition. Our goal is to foster the emergence of these desirable behaviors, revealing the students which of their actions are worthy or deserving to be valued positively. In turn, we believe that with this proposal our teachers also are strengthened and hopefully motivated because they will be encouraged to observe and discover the behaviors that may be capable of being awarded. As most relevant data we want to mention that in our Tournament latest edition have been awarded a total of 308 behaviors leading to educational level over a total of 358 participants, demonstrating the presence and relevance of our competition program.

Références bibliographiques

  • Bandura, A. (1987). Pensamiento and acción. Fundamentos sociales. Barcelona: Martínez Roca.
  • Carr, W. and Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. La investigación-acción en la formación el profesorado. Barcelona: Martínez Roca.
  • Durán, L.J. (2006). La actividad física and el deporte: Una oportunidad para transmitir valores. En CSD (ed.) Valores en movimiento. La actividad física and el deporte como medio de educación en valores, (45), 9-23. Madrid: Consejo Superior de Deportes.
  • Elliot, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción. Madrid: Morata.
  • Fundación Realmadrid. (2012). Por una Educación REAL: Valores and Deporte. Realmadrid, (39), 42-47.
  • Galeano, E. (27 de abril de 2001) Los atletas químicos, El Mundo, 27-4-01.
  • Jiménez, A.C. and Ortega, G. (2010). Evolución de un modelo de competición en una escuela de baloncesto, Wanceulen: Educación Física Digital, 7. Recuperado de http://www.wanceulen.com/ef-digital-numeros-anteriores/ ef-digital-n7-diciembre-2010.
  • Ortega, G. (2007) Aportaciones para la formación del profesorado en la iniciación al baloncesto: perspectiva profesional (Escuelas de baloncesto de la Fundación Real Madrid). En A.C. Jiménez, and G. Ortega (Eds.), Baloncesto en la Iniciación. (pp. 95-104). Sevilla: Wanceulen.
  • Ortega G., Sáenz-López, P., Durán, L.J., Giménez, F.J., Jiménez, P.J. and Jiménez, A.C. (2011). Programa de educación en valores a través de la enseñanza del deporte: un reto posible. En J. M. Román, M. A. Carbonero and J. D. Valdivieso (Eds.), Educación, Aprendizaje and Desarrollo en una Sociedad Multicultural. (pp.10.839-10.853). Madrid: Ediciones de la Asociación Nacional de Psicología and Educación.
  • Skinner, B.F. (1985). Aprendizaje and Comportamiento. Barcelona: Martínez Roca.