Utilización de cuadernos didácticos para educar en valoresun reto en las escuelas de baloncesto de la Fundación Realmadrid

  1. Ortega Vila, Gema
  2. Jiménez Sánchez, Ana Concepción
  3. Giménez Fuentes-Guerra, Francisco Javier
  4. Jiménez Martín, Pedro Jesús
  5. Franco, Jorge
Journal:
Cuadernos de psicología del deporte

ISSN: 1578-8423 1989-5879

Year of publication: 2012

Volume: 12

Issue: 1

Pages: 41-44

Type: Article

DOI: 10.4321/S1578-84232012000300010 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Cuadernos de psicología del deporte

Abstract

The teaching and learning of basketball in the stages of initiation presents a dual challenge for coaches given the opportunity to contribute to increasing the educational value of sports, simultaneously with its specific work of basketball. The presence of specific programs to help coaches / as to transmit educational values can be very important, provided they are affordable and useful programs in the field of training and competition. In Fundación Realmadrid Basketball Schools, under the project entitled �For a Real Education: Values and Sport� has created a program called �Line up of Values� in order to facilitate the educational efforts of the participants. It has been designed workbooks for use by basketball teachers, the children and their families. In the 2011-12 season, teacher notebook has been used as a tool by seventeen teachers, with different youth teams: under- 10, under-12, under-14 and under-16. The results are positive, since: a) these materials have led to include and to structure certain educational values in the teacher´s tactical and technical programming during the season, b) has promoted dialogue and reflection by participants, both in training and competition c) implementation has led to proposals for improvement for next season.

Bibliographic References

  • Buceta, J. and Beirán, J. (2002) Los padres también juegan. Documento elaborado por el Gabinete de Psicología del Real Madrid.
  • Carr, W. and Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. La investigación-acción en la formación del profesorado. Barcelona: Martínez Roca.
  • Comunidad de Madrid. (2005). Deporte, Olimpismo and Ciudadanía. Fichas pedagógicas. Madrid: Consejería de Cultura and Deportes de la Comunidad de Madrid.
  • Consejo Superior de Deportes (2004) Los valores del deporte en la educación. Más alto que uno mismo, Unidad didáctica, Consejo Superior de Deportes, Madrid.
  • FAD. (2009). Material didáctico del Club del Buen Deportista. Recuperado de http://www.fad.es/Publicaciones?id_nodo=87&accion=0&tipo=MDE &keyword=&auditoria=F
  • Fraile, A., Aguado, P., Díez, M., Fernández, M. Frutos, M., De Frutos, S. et al. (2008). Los conflictos en las clases de educación Física and algunas estrategias para su resolución. En A. Fraile (coord.) La resolución de los conflictos en and a través de la educación física. (pp. 7-64). Barcelona: Graó.
  • Fundación Cultura and Deporte de Castilla la Mancha. (2012). Programa Juego Limpio. Recuperado de http://www.fundacionculturaydeporte. com/?q=node/24/print
  • Fundación FEB. (2012). Programas nacionales: Basket Integra. Recuperado de http://www.fundacion-feb.org/inicio.aspx?tabid=2
  • Fundación Realmadrid. (2012). Por una Educación REAL: Valores and Deporte. Realmadrid, (39), 42-47.
  • Gutiérrez, D. (2006). Modelo de intervención para educar en valores a través del fútbol: una experiencia con niños entre ocho and once años en el Colegio Mirabal. En Valores en movimiento. La actividad física and el deporte como medio de educación en valores. (pp. 67-102). Madrid: Ministerio de Educación and Ciencia. CSD.
  • Hellison, D. (1995) Teaching personal and social responsability trough physical activity, Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Jiménez, P.J. (2000) Modelo de intervención para educar en valores a jóvenes en riesgo a través de la actividad física and el deporte, Tesis doctoral, Universidad Politécnica de Madrid.
  • Jiménez, P.J. (2008). Manual de estrategias de intervención en actividad física, deporte and valores. Madrid: Síntesis.
  • Jiménez, P.J. and Durán. J. (Coords.). (2006): Valores en Movimiento: La Actividad física and el deporte como medio de educación en valores. Madrid: Ministerio de Educación and Ciencia. CSD.
  • Lleixá, T., and Soler, S. (2004). Experiencia and proyectos de actividad física and deportiva en entornos multiculturales. En T. Lleixá and S. Soler (coords.) Actividad física and deporte en sociedades multiculturales. Integración o segregación? (pp. 135-152). Barcelona: ICE. Universitat de Barcelona.
  • Megías, D. (2010). La importancia de la familia en la Educación Física. EF Deportes (143). Recuperado de http://www.efdeportes.com/efd143/ la-familia-en-la-educacion-fisica.htm
  • Mosquera, M. J. (2004) No violencia en el deporte and en la vida, Guía para docentes, Xunta de Galicia, A Coruña.
  • Ortega, G., Jiménez, P.J., Durán, L.J., Giménez, F.J., Jiménez, A.C., and Sáenz-López, P. (2010). Por una Educación REAL. Valores and Deporte. La Alineación de los Valores. Cuaderno del Profesorado. Madrid: Ediciones Gráficas Fundación Realmadrid.
  • Ortega, G., Jiménez, A.C., Durán, L.J., Giménez, F.J., Jiménez, P.J., and Sáenz-López, P. (2011). Por una Educación REAL. Valores and Deporte. La Alineación de los Valores. Cuaderno del Alumnado. Madrid: Ediciones Gráficas Fundación Realmadrid.