Referees', coaches', and experts' opinions on the utilisation of the rules in the teaching-learning process of mini-basketball

  1. Vizcaíno Domínguez, Celestina
  2. Conde García, Cristina
  3. Sáenz-López Buñuel, Pedro
  4. Rebollo González, José Antonio
Revista:
Revista de psicología del deporte

ISSN: 1132-239X 1988-5636

Año de publicación: 2013

Volumen: 22

Número: 1

Páginas: 289-292

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Revista de psicología del deporte

Resumen

Rules affect the technical-tactical elements since they establish the limits on the players' actions in relation to the ball and the rest of the players. However, there are very few references that discuss this topic. Thus, it was decided to get familiar with the opinions of experts, referees, and coaches regarding the utilization of the rules and regulations at the mini-basketball stage. The sample was made up of 9 subjects who were interviewed: three coaches, three referees, and three experts. All had university degrees and certification from the federation as well as experience in the minibasketball division. The instrument that was used was the semi-structured interview. The Delphi method was followed for the design of the interview, and 5 university professors participated in selecting the dimensions and questions. After the definitive composition and the pilot study, the various professionals from the sample were contacted and interviewed. The content of the interviews was recorded and transcribed. The coding was done by four researchers, and the reliability was assured by the Kappa index, of which the mean index was K = .78. The analysis was done with MXQDA 10 and SPSS 20. The participants insist on the importance of teaching the rules to the players when they begin playing basketball, given that this learning allows them to understand the internal logic of the game. Further, they explain the need for this relationship in the learning process and it even opens up the possibility for programming around the rules, given that they are what give the game and its technical-tactical elements meaning.

Referencias bibliográficas

  • Alarcón, F. Cárdenas, D. Miranda, M. T., Ureña, N. and Piñar, M. I. (2011). Influencia del programa de entrenamiento reflexivo sobre el conocimiento declarativo de un equipo de baloncesto. Cuadernos de Psicología del Deporte, 11(1), 19-28
  • Alarcón, F. and Cárdenas, D. (2010). Conocer el juego en baloncesto para jugar de forma inteligente. Revista Wanceulen E. F. Digital, 6, 51-72.
  • Cohen, J. (1960). A coefficient of agreement for nominal scales. Educational and Psychological Measurement, 20, 37-46.
  • Colás, M. P. and Buendía, L. (1998). Investigación Educativa. Sevilla: Alfar.
  • Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa (2 ed.). Madrid: Morata.
  • Giménez, F. J. and Sáenz-López, P. (2004). Aspectos teóricos y prácticos de la iniciación al baloncesto. Sevilla: Wanceulen.
  • Goetz, J. P. and LeCompte, M. D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata.
  • Gorospe, G., Hernández, A., Anguera, M. T. and Martínez de Santos, R. (2005). Desarrolloy optimización de una herramienta observacional en el tenis de individuales. Psicothema 17(1), 123-127.
  • Gréhaigne, J. F., Godbout P. and Bouthier D. (1999). The foundations of tactics and strategy in team sports. Journal of Teaching in Physical Education, 18, 159-174.
  • Hernández, J. (1994). Fundamentos del deporte. Análisis de las estructuras del juego deportivo. Barcelona: Editorial INDE.
  • Lagardera, F. and Lavega, P. (2003). Introducción a la praxiología motriz. Barcelona: Paidotribo.
  • Landeta, J. (1999). El método Delphi. Barcelona: Ariel.
  • Landis, J. R. and Koch, G. G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics 33(1), 159-174.
  • Leite, N., Gómez, M., Lorenzo, A. and Sampaio, J. (2011). Los contenidos de entrenamiento en baloncesto en función de las etapas de preparación deportiva a largo plazo. Revista de Psicología del Deporte, 20, 287-303.
  • Mesquita, I. (1997). Pedagogia do treino: a formação em Jogos Desportivos Colectivos. Lisboa: Livros Horizonte.
  • Moreno, M. P., Santos, J. A., Ramos, L. A., Sanz, D., Fuentes, J. P. and Del Villar, F. (2002) Aplicación de un sistema de codificación para el análisis de contenido de la conducta verbal del entrenador de voleibol. Motricidad European. Journal of Human Movement, 9, 119-140.
  • Ortega, E. and Sainz de Baranda, P. (2009). Evolución de la distribución de contenidos técnico-tácticos individuales y aspectos pedagógicos en baloncesto en categorías de formación. Habilidad Motriz, 33, 46-52.
  • Ortega, E., Piñar, M. I., Salado, J., Palao, J. M. and Gómez, M. A. (2012). Opinión de expertos y entrenadores sobre el reglamento de la competición infantil en baloncesto. RICYDE 8(28), 142-150.
  • Piñar, M. I. (2005). Incidencia del cambio de un conjunto de reglas de juego sobre algunas de las variables que determinan el proceso de formación de los jugadores de minibasket (9-11 años). Tesis Doctoral no publicada. Granada: Universidad de Granada.
  • Patton, M. Q. (1983). Qualitative Evaluation Methods. London: Sage Publications.
  • Roulston, K. (2006). Close encounters of the CA kind: a review of literature analysing talk in research interviews. Qualitative Research, 6, 515-534.
  • Steurer, J. (2011). The Delphi Method: an efficient procedure to generate knowledge. Skeletal Radiology 40, 959-961.
  • Thomas, J. R. and Nelson, J. K. (2007). Métodos de Investigación en actividad física. Champaign, Il: Human Kinetics.