Coaches' and referees' and evaluation of the importance of the rules at the initiation stage of basketball

  1. Vizcaíno Domínguez, Celestina
  2. Almagro Torres, Bartolomé Jesús
  3. Rebollo González, José Antonio
  4. Sáenz-López Buñuel, Pedro
Revista:
Revista de psicología del deporte

ISSN: 1132-239X 1988-5636

Año de publicación: 2013

Volumen: 22

Número: 1

Páginas: 293-297

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Revista de psicología del deporte

Resumen

The rules and regulations affect sport practice tactics and techniques. Therefore, for a player to eventually master the game of basketball, the player should also understand its internal logic. In this study, the opinions of coaches and referees about the rules that they believe to be most important when teaching basketball at the initiation stage were assessed, and an analysis of the differences between these two groups was done. The study's sample was composed of 37 coaches and 40 referees. A questionnaire was utilized to measure the opinion about the degree of importance of teaching the rules at the initiation stage of basketball. The questionnaire consisted of 30 items, one for each rule, in which they evaluated the importance of teaching the rule from 1 (Not at all important) to 4 (Very important). A descriptive analysis of the data was done; further, to test the differences between the mean values given by the coaches and the referees, a student t-test for independent samples was utilized. The results demonstrate that the rules that should have most importance when teaching mini-basketball are: out-of-bounds (sideline and endline), grabbing/pushing, over-and-back, travelling, and double-dribbling. When comparing the values given by the coaches and the referees, significant differences were found in 11 of the 30 items, for which greater coordination between the two groups is suggested. The coaches gave more importance to travelling and double-dribbling, likely due to the repercussion in the teaching of the technique, especially of the player with the ball. The referees gave more importance to the rules related to personal fouls, probably in search of control of the game.

Referencias bibliográficas

  • Alarcón, F. Cárdenas, D. Miranda, M. T., Ureña, N. and Piñar, M.I. (2011). Influencia del programa de entrenamiento reflexivo sobre el conocimiento declarativo de un equipo de baloncesto. Cuadernos de Psicología del Deporte, 11(1), 19-28
  • Arias, J. L. (2008). El proceso de formación deportiva en la iniciación a los deportes colectivos fundamentado en las características del deportista experto. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 13, 28-32.
  • Arias, J. L., Argudo, F. M. and Alonso, J. I. (2011). Las reglas como variables didácticas. Ejemplo en baloncesto de formación. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 11(43), 491-512.
  • Cárdenas, D. (2001). Mejora de la capacidad táctica individual a través del descubrimiento guiado. Revista Técnica de Baloncesto, 53, 18-25.
  • Cárdenas, D. (2003). El proceso de formación táctica colectiva desde una perspectiva constructivista. En A. López, C. Jiménez y R. Aguado (Eds.), Didáctica del baloncesto en las etapas de formación (pp. 179-209). Madrid: Editores.
  • Cárdenas, D. and Alarcón, F. (2010). Conocer el juego en baloncesto para jugar de forma inteligente. Revista Wanceulen E.F. Digital, 6, 52-72.
  • Cárdenas, D. and Pintor, D. (2001). La iniciación al Baloncesto en el medio escolar. In Ruiz, F. García, A. y Casimiro, A. J. (Eds.), La iniciación deportiva basada en los deportes colectivos (pp. 105-143). Madrid: Gymnos.
  • Castejón, F. J. and López, V. (2003). El tratamiento de la táctica en la enseñanza del baloncesto. EIn López, A., Jiménez, C. y Aguado, R. (Eds.), Curso de didáctica del baloncesto en las etapas de iniciación (pp. 210-221). Madrid.
  • Castejón, F. J., Giménez, F. J., Jiménez, F. and López, V. (2003). Iniciación deportiva. La enseñanza y el aprendizaje comprensivo en el deporte. Sevilla: Wanceulen.
  • Contreras, O., De la Torre, E. and Velázquez, R. (2001). Iniciación deportiva. Madrid: Síntesis.
  • Garoz, I. (2005). El desarrollo de la conciencia de regla en los juegos y deportes. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 5(19), 238-269.
  • Giménez, F. J. and Sáenz-López, P. (2004). Aspectos teóricos y prácticos de la iniciación al baloncesto. Sevilla: Wanceulen.
  • Gimeno, F., Buceta, J. M., Lahoz, D. and Sanz, G. (1998). Evaluación del proceso de toma de decisiones en el contexto del arbitraje deportivo. Revista de Psicología del Deporte, 7(2), 249-258.
  • Gréhaigne, J. F., Godbout, P. and Bouthier, D. (2001). The teaching and learning of decision making in team sports. Quest, 53, 59-76.
  • Grahan, D. (2001). Teaching children physical education. Becoming a master teacher. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Hammond, J.and Hosking, D. (2005). Effectiveness of rule changes in netball. Communications to the 11th World Congress of Sport Psychology, Sydney, Australia.
  • Hernández, J. (2000). La iniciación a los deportes desde su estructura y dinámica. Aplicación a la Educación Física Escolar y al Entrenamiento Deportivo. Barcelona: INDE.
  • MacPhail, A., Kirk, D. and Griffin, L. (2008). Throwing and catching as relational skills in game play: situated learning in a modified game unit. Journal of Teaching in Physical Education, 27(1), 100-115.
  • Mitjana, J. C. (2007). Propuesta de un nuevo reglamento de minibasket. Clinic: Revista Técnica de Baloncesto, 76, 36-41.
  • Ortega, E., Piñar, M. I., Salado, J., Palao, J. M. and Gómez, M. A. (2012). Opinión de expertos y entrenadores sobre el reglamento de la competición infantil en baloncesto. RICYDE 8(28), 142-150.
  • Parlebas, P. (2001). Juegos, deporte y sociedad. Léxico de praxiología motriz. Barcelona: Paidotribo.
  • Piñar, M. I., Cárdenas, D., Alarcón, F., Escobar, R. and Torres, E. (2009). Participation of mini-basketball players during small-sided competitions. Revista de Psicología del Deporte, 18(supl), 445-449.
  • Rovegno, I., Nevett, M., Brock, S. and Babiarz, M. (2001). Teaching and learning basic invasion-game tactics in 4th grade: A descriptive study from situated and constraints theoretical perspectives. Journal of Teaching in Physical Education, 20, 370-388.
  • Salado, J., Bazaco M. J., Ortega, E. and Gómez, M. A. (2011). Opinión de los entrenadores sobre la distribución de contenidos técnico-tácticos y pedagógicos en distintas categorías de baloncesto de formación. Cuadernos de Psicología del Deporte, 11(2), 51-62.