El empoderamiento digital de niños y jóvenes a través de la producción audiovisual

  1. Aguaded Gómez, José Ignacio
  2. Sánchez Carrero, Jacqueline
Journal:
adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación

ISSN: 2174-0992

Year of publication: 2013

Issue Title: Retos de la radio en los escenarios de la convergencia digital

Issue: 5

Pages: 175-196

Type: Article

DOI: 10.6035/2174-0992.2013.5.11 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación

Abstract

Children and young people of this century are making their journey by audiovisual pro-duction which is ever more practical. They claim their own space making their voices heard. The capacity developed through audiovisual production and critical reception generate within them important findings about the media industry. In this article we examine the concept of media literacy and describe the process and outcome of research on learning from television with 7-11 year old children in which they are creators. They write their scripts, record with video cameras, edit digitally and exercise a critical reading of cartoons, TV shows, movies and commercials. And finally, we show the approach of the Generation M2, children and youth who are undergoing a process of empowerment by the creative and participatory use of digital media.

Bibliographic References

  • Aguaded, José Ignacio (1999). Descubriendo la caja mágica. Nos y aprendemos a ver televisión. Huelva: Grupo Comunicar.
  • Aguaded, José Ignacio y Contin, Silvia (Dirs.) (2002). Jóvenes, aulas y medios de comunicación. Buenos Aires: La Crujía.
  • Ander-Egg, Ezequiel (1995). Técnicas de investigación social. Buenos Aires: Lu-men.
  • Berganza, María Rosa (2005). Investigar en comunicación. Madrid: McGraw Hill.
  • Buckingham, David (2005). Educación en medios. Alfabetización, aprendizaje y cultura contemporánea. Barcelona: Paidós.
  • Lull, James (2008). Los placeres activos de expresar y comunicar. En: Comuni-car, nº 30; 21-26.
  • Pérez-Tornero, José Manuel (1994). El desafío educativo de la televisión. Barcelo-na: Paidós Comunicación.
  • Piaget, Jean (1975). Seis estudios de psicología. Barcelona: Seix Barral.
  • Ramírez, Antonia (2010). You Tube y el desarrollo de competencias básicas. Una experiencia de investigación en el aula. En: Congreso de Alfabetización Mediática y Culturas Digitales. Sevilla: Asociación de Televisiones Educativas y Culturales de Iberoamérica y Universidad de Sevilla, 1-12.
  • Ricón, Omar (2008). No más audiencias, todos devenimos productores. En:Comunicar, nº 30, 93-98.
  • Rodríguez-Gómez, Gregorio (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.
  • Sánchez-Carrero, Jacqueline (2009). Los secretos de la tele. Manual de alfabetización televisiva para niños y maestros. Sevilla: Aconcagua.
  • Sánchez-Carrero, Jacqueline (2008). Pequeños directores. Niños y adolescentes creadores de cine, vídeo y televisión. Sevilla: Aconcagua.
  • Sierra-Bravo, Restituto (1994). Técnicas de investigación social. Madrid: Paranin-fo.
  • Tyner, Kathleen (2010). Media Literacy. New Agendas in Communication. Texas: Routledge.
  • Netgrafía
  • Alfabetización de los medios de comunicación en un mundo digital. Disponible en: www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//ep//text+ta+p6-ta-2008-0598+0+doc+xml+v0//es (18/06/10).
  • Center for Media Literacy. Disponible en: www.medialit.org. [Última consulta el 18/06/10]
  • Digital Natives, Digital Inmigrants. Disponible en: www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf (18/06/10).
  • El estudio de casos como técnica didáctica. Disponible en: www.ulavirtual.cl/ulavirtual/SITIO%20WEB%20CRA/recursos_ensenanza/estrategiasytecnicasdidacticas/estudio_de_casos_como_tecnica_didactica.pdf (18/06/10).
  • El PE sugiere introducir una asignatura de Educación mediática en las escuelas europeas. Disponible en: www.europarl.europa.eu/news/expert/infopress_page/037-44615-350-12-51-906-20081216IPR44614-15-12-2008-2008-false/default_es.htm (18/06/10):
  • Generation M2. Media in the lives of 8-18 Years-old. Disponible en: www.kff.org/entmedia/upload/Executive-Summary-Generation-M-Media-in-the-Lives-of-8-18-Year-olds.pdf (18/06/10).
  • World Summit on Media for Children and Youth. Disponible en: www.wskarlstad2010.se (18/06/10).
  • You Tube Broadcasting Ourselves. Disponbile en: www.youtube.com/user/YouTube?blend=2&ob=1 (18/06/10).