Aprendizaje motivado en alumnos universitariosvalidación y resultados generales de una escala

  1. Boza Carreño, Ángel 1
  2. Méndez Garrido, Juan Manuel 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Revista:
Revista de investigación educativa, RIE

ISSN: 0212-4068 1989-9106

Ano de publicación: 2013

Volume: 31

Número: 2

Páxinas: 331-347

Tipo: Artigo

DOI: 10.6018/RIE.31.2.163581 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

Outras publicacións en: Revista de investigación educativa, RIE

Resumo

The aim of this study was to develop and validate a scale to assess factors related to college students ́ motivated learning. The scale was a Likert scale which assessed individuals ́ goals, attitudes, motives, conditions, strategies and involvement while learning. The sample was proportional stratified random, and comprised 938 students from the University of Huelva, Spain. In the validation process, expert judgment, a pilot test, and factor analysis were used. The most outstanding features of motivated learning were cognitive, social and task goals, a success-oriented attitude, and reasons to study related to future employment. Motivated students excel in their studies, are able to work independently as well as in groups, use learning strategies more often, and get involved in their studies.

Referencias bibliográficas

  • Alonso, J., Evaluación de la motivación en entornos educativos (2007) Manual de Orientación Y Tutoría, , En Bisquerra, R. y Álvarez, M. Wolters Kluwer, Barcelona
  • Atkinson, J.W., (1964) An Introduction to Motivation, , Oxford, England: Van Nostrand
  • Boza, A., (2010) Motivación Académica en la Universidad, , En Steren dos Santos, B. y Boza, A. A motivaçao em diferentes cénarios. Porto Alegre, Edipucrs
  • Boza, A., Toscano, M.O., Motivos, actitudes y estrategias de aprendizaje: Aprendizaje motivado en alumnos universitarios. Profesorado (2012) Revista de Currículum Y Formación del Profesorado, 16 (1). , http://www.ugr.es/local/recfpro/rev161ART8.pdf
  • Broc, M.A., Voluntad para estudiar, regulación del esfuerzo, gestión eficaz del tiempo y rendimiento académico en alumnos universitarios (2011) Revista de Investigación Educativa, 29 (1), pp. 171-185
  • Closas, A., Sanz, M.L., Ugarte, M.D., An explanatory model of the relations between cognitive and motivational variables and academic goals (2011) Revista de Psicodidáctica, 2011, 16 (1). , http://www.ehu.es/revista-psicodidactica, 19-38 ISSN 1136-1034
  • Covington, M.V., Roberts, B.W., Self-worth and college achievement: Motivational and personality correlates (1994) Student Motivation, Cognition, and Learning: Essays in Honor of Wilbert J. McKeachie, pp. 157-187. , En Pintrich, Paul R. (Ed)
  • Brown, Donald R. (Ed)
  • Weinstein, Claire Ellen (Ed), (1994)., . Hillsdale, NJ, England: Lawrence Erlbaum Associates
  • Ford, M.E., (1992) Motivating Humans: Goals, Emotions, and Personal Agency Beliefs, , Newbury Park, SAGE Publications
  • Gargallo, B., Suárez-Rodríguez, J.M., Pérez-Pérez, C., El cuestionario CEVEAPEU. Un instrumento para la evaluación de las estrategias de aprendizaje de los estudiantes universitarios (2009) RELIEVE, 15 (2), pp. 1-31. , http://www.uv.es/RELIEVE/v15n2/RELIEVEv15n2_5.htm
  • Gargallo, B., Garfella, P., Pérez Pérez, C., Fernández March, A., Modelos de enseñanza y aprendizaje en la universidad (2010) Ponencia III. Seminario Interuniversitario de Teoría de la Educación, , http://www.uv.es/gargallo/Modelos2.pdf, Madrid 2010
  • González Afonso, M.C., Álvarez, P.R., Cabrera, L., Bethencourt, J.T., El abandono de los estudios universitarios: Factores determinantes y medidas preventivas (2007) Revista Española de Pedagogía, (236), pp. 49-70. , http://revistadepedagogia.org/2007060131/vol.-lxv-2007/ n%C2%BA-236-enero-abril-2007/el-abandono-de-los-estudios-universitarios- factores-determinantes-y-medidas-preventivas.html
  • González Cabanach, R., Valle, A., Rodríguez, S., García, M., Mendiri, P., Programa de intervención para mejorar la gestión de recursos motivacionales en estudiantes universitarios (2007) Revista Española de Pedagogía, (237), pp. 237-256. , http://revistadepedagogia.org/20071003328/vol.-lxv-2007/ n%C2%BA-237-mayo-agosto-2007/programa-de-intervencion-para-mejorar-la-gestion- de-los-recursos-motivacionales-en-estudiantes-universitarios.html
  • González Fernández, A., Modelos de motivación académica: Una visión panorámica (2007) Revista Electrónica de Motivación Y Emoción, 10 (25). , http://reme.uji.es/articulos/numero25/article1/article1.pdf
  • González Gascón, E., De Juan, M.D., Parra, J.F., Sarabia, F.J., Kanther, A., Aprendizaje autorregulado: Antecedentes y aplicación a la docencia universitaria de marketing (2010) Revista de Investigación Educativa, 28 (1), pp. 171-194. , http://revistas.um.es/rie/article/view/97831
  • Hernández, F., García, M.P., Martínez, P., Hervás, R.M., Maquilón, J., Consistencia entre motivos y estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios (2002) Revista de Investigación Educativa, 20, pp. 487-510. , http://www.doredin.mec.es/documentos/007200330333.pdf
  • Isiksal, M., A comparative study on undergratuate students academic motivation and academic self-concept (2010) The Spanish Journal of Psychology, 13 (2), pp. 572-585. , http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20977008
  • Martínez, J.R., Galán, F., Estrategias de aprendizaje, motivación y rendimiento académico en alumnos universitarios (2000) Revista de Española de Orientación Y Psicopedagogía, 11 (19), pp. 35-45. , http://www.uned.es/reop/pdfs/2000/11-19-1-035-Reynaldo%20Martinez.PDF
  • Meece, J., The classroom context and students motivational goals (1991) Advances in Motivation and Achievement, 7, pp. 261-286. , Maehr, M.L. y Pintrich, P.R. (Eds)
  • Navea, A., Un estudio sobre las metas académicas en estudiantes universitarios de enfermería (2012) Psicología Educativa, 18 (1), pp. 83-89. , http://www.copmadrid.org/webcopm/publicaciones/educativa/ed2012v18n1a8. pdf, 2012
  • Núñez, J.L., Martín, J., Navarro, J.G., Validación de la versión española de Échelle de motivation en éducation (2005) Psicothema, 17 (2), pp. 344-349
  • Pintrich, P.R., De Groot, E., Motivational and self-regulated learning components of classroom academia performance (1990) Journal of Educational Psychology, 82, pp. 33-40
  • Pintrich, P.R., Schunk, D.H., (2006) Motivación en Contextos Educativos, , Madrid, Pearson
  • Salmerón, H., Gutiérrez Braojos, C., Salmerón, P., Rodríguez Fernández, S., Metas de logro, estrategias de regulación y rendimiento académico en diferentes estudios universitarios (2011) Revista de Investigación Educativa, 29 (2), pp. 467-486. , http://revistas.um.es/rie/article/view/116041
  • Sánchez García, M.F., La orientación universitaria y las circunstancias de elección de los estudios (2001) Revista de Investigación Educativa, 19 (1), pp. 39-61. , http://www.doredin.mec.es/documentos/007200230123.pdf
  • Effects of effort atributional feedback on childrens perceived self-efficacy and achievement (1982) Journal of Educational Psychology, 74, pp. 548-556. , Schunk
  • Suárez, J.M., Fernández Suárez, A.P., Escalas de evaluación de las estrategias motivacionales de los estudiantes (2005) Anales de Psicología, 21 (1), pp. 116-128. , http://digitum.um.es/jspui/handle/10201/8054
  • Torrano, F., González Torres, M.C., El aprendizaje autorregulado: Presente y futuro de la investigación (2004) Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 2 (1), pp. 1-34. , http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/articulos/3/ espannol/Art_3_27.pdf
  • Valle, A., González, R., Rodríguez, S., Piñeiro, I., Suárez, J.M., Atribuciones causales, autoconcepto y motivación en estudiantes con alto y bajo rendimiento académico (1999) Revista Española de Pedagogía, (214), pp. 525-546. , http://revistadepedagogia.org/20070607223/vol.-lvii-1999/ n%C2%BA-214-septiembre-diciembre-1999/atribuciones-causales-autoconcepto-y- motivacion-en-estudiantes-con-alto-y-bajo-rendimiento-academico.html
  • Wigfield, A., Eccles, J.S., Expectancy-value theory of achievement motivation (2000) Contemporary Educational Psychology, 25 (1), pp. 68-81. , http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0361476X99910159, January 2000