El grado de competencia mediática en la ciudadanía andaluza
- Sánchez Carrero, Jacqueline 1
- Aguaded Gómez, José Ignacio 1
-
1
Universidad de Huelva
info
ISSN: 1988-2696
Year of publication: 2013
Issue: 19
Pages: 265-280
Type: Article
More publications in: Estudios sobre el mensaje periodístico
Abstract
Determining the extent of media competence among citizens today is an important challenge if we areto understand the information society in which we live, and formulate educational interventions that foment media literacy. This work analyses the results of research based on a broad sample of citizens in Andalusia which formed part of a wideranging study carried out in the past few years in all 17 of Spain’sautonomous regions, and which was promoted by the Audiovisual Council of Catalonia. The study defines the polysemantic term media competenceand deconstructs it into six dimensions: aesthetics, language, ideology and values, technology, production and programming, audience and reception. The studyconcludes that the sample population is lacking in media competence in all six dimensions, and urges thatmedia literacy be added to the school curriculum.
Funding information
Estudio enmarcado en la Convocatoria de Proyectos I+D del Ministerio de Economía y Competitividad con clave: EDU201021395C0303, titulado “La enseñanza obligatoria ante la competencia en comunicación audiovisual en un entorno digital” y en el Proyecto de Investigación de Excelencia de la Junta de Andalucía SEJ58232010,denominado “La competencia audiovisual de la ciudadanía andaluza. Estrategias de alfabetización mediática en la sociedad del ocio digital”.Funders
-
Ministerio de Economía y Competitividad
Spain
- EDU201021395C0303
-
Junta de Andalucía
Spain
- SEJ58232010
Bibliographic References
- ASSOCIACION FOR MEDIA LITERACY (Ed., 2011): “What is Media Literacy”. (www.aml.ca/whatis) [Consultado: 16-08-2011]
- FERRÉS, Joan (2007): “La competencia en comunicación audiovisual: dimensiones e indicadores”. Comunicar, 29, XV, p. 100.
- FERRÉS, Joan et al. (2011): Competencia mediática. Investigación sobre el grado de competencia de la ciudadanía en España. Madrid, Ministerio de Educación, ITE. (http://ntic.educacion.es/w3//competencia_mediatica/3_evaluacion/7.htm) ) [Con sultado: 20-03-2012]
- FRAUMEIGS, Divina y TORRENT, Jordi (2009): “Políticas de educación en medios: Hacia una propuesta global”. Comunicar, 32, p. 14.
- ONU (Ed., 2012): Media Literacy. New York, Alianza de las Civilizaciones (www.aocmedialiteracy.org/index.php?lang=spanish) [Consultado: 22-02-2012]
- PIETTE, Jacques (2009): “The challenges of media literacy. Euromeduc: A European exchange network for media literacy”. Bruxelles, 115-124. http://www.eurome duc.eu/IMG/pdf/Euromeduc_ENG.pdf. [Consultado: 16/03/2012]
- PARLAMENTO EUROPEO (Ed., 2006): Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo de 18 de diciembre de 2006 sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente (2006/962/CE). Bruxelles, European Parlament (http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006 :394:0010:0018:es:PDF) [Consultado: 16-08-2011]
- PARLAMENTO EUROPEO (Ed., 2009): Recomendación sobre la alfabetización mediática en el entorno digital para una industria audiovisual y de contenidos más competitiva y una sociedad del conocimiento incluyente. Bruxelles, European Par lament, p. 6. [Consultado: 16-05-2012] (http://ec.europa.eu/culture/media/literacy/do).
- PARLAMENTO EUROPEO (Ed., 2009): Un planteamiento europeo de la alfabetización mediática en el entorno digital. En: http://europa.eu/legislation_summa ries/information_society/strategies/l24112_es.htm [Consultado: 22-02-2012]:
- PARLAMENTO EUROPEO (Ed., 2008): El PE sugiere introducir una asignatura de “educación mediática” en las escuelas europeas. http://www.europarl.europa.eu/sides/get Doc.do?language=es&type=IMPRESS&reference=20081216IPR44614. Bruxelles, European Parlament [Consultado: 16-08-2011]