El grado de competencia mediática en la ciudadanía andaluza

  1. Sánchez Carrero, Jacqueline 1
  2. Aguaded Gómez, José Ignacio 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Year of publication: 2013

Issue: 19

Pages: 265-280

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_ESMP.2013.V19.N1.42521 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

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Abstract

Determining the extent of media competence among citizens today is an important challenge if we areto understand the information society in which we live, and formulate educational interventions that foment media literacy. This work analyses the results of research based on a broad sample of citizens in Andalusia which formed part of a wideranging study carried out in the past few years in all 17 of Spain’sautonomous regions, and which was promoted by the Audiovisual Council of Catalonia. The study defines the polysemantic term media competenceand deconstructs it into six dimensions: aesthetics, language, ideology and values, technology, production and programming, audience and reception. The studyconcludes that the sample population is lacking in media competence in all six dimensions, and urges thatmedia literacy be added to the school curriculum.

Funding information

Estudio enmarcado en la Convocatoria de Proyectos I+D del Ministerio de Economía y Competitividad con clave: EDU201021395C0303, titulado “La enseñanza obligatoria ante la competencia en comunicación audiovisual en un entorno digital” y en el Proyecto de Investigación de Excelencia de la Junta de Andalucía SEJ58232010,denominado “La competencia audiovisual de la ciudadanía andaluza. Estrategias de alfabetización mediática en la sociedad del ocio digital”.

Funders

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