Differences between oral and written calculationevidence from cognitive neuropsychology from six brain-damaged patients
ISSN: 0212-9728, 1695-2294
Año de publicación: 2014
Volumen: 30
Número: 2
Páginas: 684-690
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Anales de psicología
Referencias bibliográficas
- Alameda, J. R., & Cuetos, F. (1997). La frecuencia de los números. Cognitiva, 9(2), 207-223.
- Alameda, J. R., Cuetos, F., & Brysbaert, M. (2003). The number 747 is named faster after seeing Boeing than after seeing Levi's: Associative priming in the processing of multidigit Arabic numerals. The Quarterly Journal of Experimental Psychology, 56A, 1009-1019.
- Alameda, J. R., Salguero, M. P., & Lorca, J. A. (2007). Conocimiento numérico cuantitativo y léxico: evidencia de doble disociación. Psicothema, 19, 381-387.
- Borges, M., García-Solís, D., & Borrego, I. (1999). Notas clínicas: Estudio de un caso de demencia con afectación posterior. Revista Española de Neuropsicología, 1, 89-96.
- Cipolotti, L., & Butterworth, B. (1995). Toward a multiroute model of number processing: Impaired transcoding with preserved calculation skills. Journal of Experimental Psychology: General, 124, 375-390. doi: 10.1037/0096-3445.124.4.375
- Cohen, L., & Dehaene, S. (1995). Number processing in pure alexia: The effect of hemispheric asymmetries and task demands. Neurocase, 1, 121-137. doi: 10.1093/neucas/1.2.121-a
- Dehaene, S., & Cohen, L. (1995). Towards an anatomical and functional model of number processing. Mathematical Cognition, 1, 83-120.
- Dehaene, S., & Cohen, L. (1997). Cerebral pathways for calculation: Double dissociation between rote verbal and quantitative knowledge of arithmetic. Cortex, 33, 219-250. doi: 10.1016/S0010-9452(08)70002-9
- Ellis, N. C., & Hennelly, R. A. (1980). A bilingual wordlength effect: Implications for intelligence testing and the relative ease of mental calculation in Welsh and English. British Journal of Psychology, 71, 43-52. doi: 10.1111/j.20448295.1980.tb02728.x
- García-Orza, J., León-Carrión, J., & Vega, O. (2003). Dissociating Arabic numeral reading and basic calculation: A case study. Neurocase, 9(2), 129-139. doi: 10.1076/neur.9.2.129.15070
- Hoosain, R., & Salili, F. (1988). Languages differences, working memory and mathematical ability. In M. M. Gruneberg, P. E. Morris, & R. N. Sykes (Eds.), Practical aspects of memory: Current research and issues, Vol. 2. Chichester, UK: Wiley.
- McCloskey, M., Caramazza, A., & Basili, A. (1985). Cognitive mechanisms in number processing and calculation: Evidence from dyscalculia. Brain and Cognition, 4, 171-196. doi: 10.1016/0278-2626(85)90069-7
- McCloskey, M., Sokol, S. M., & Goodman, R. A. (1986). Cognitive processes in verbalnumber production: Inferences from the performance of braindamaged subjects. Journal of Experimental Psychology: General, 115, 307-330. doi: 10.1037/0096-3445.115.4.307
- McNeil, J. E., & Warrington, E. K. (1994). A dissociation between addition and subtraction within written calculation. Neuropsychologia, 32, 717-728. doi: 10.1016/0028-3932(94)90031-0
- Moore, D. S., & McCabe, G. P. (2001). Introduction to the practice of statistics (4th ed. 2003). New York: W. H. Freeman.
- Pryce, G. (2005). Inference and statistics in SPSS. Glasgow, UK: GeeBeeJey.
- Salguero, M. P., & Alameda, J. R. (2003). El procesamiento de los números y sus implicaciones educativas. XXI Revista de Educación, 5, 181-190.
- Salguero, M. P., & Alameda, J. R (2010). Diferencias neuroanatómicas y funcionales entre razonamiento numérico y cálculo: evidencia de doble disociación. Análisis y Modificación de Conducta, 36(153-154), 33-42.
- Salguero, M. P., & Alameda, J. R. (2011). El procesamiento numérico y el cálculo. Pruebas para su evaluación. Leipzig, Germany: EAE.
- Salguero, M. P., & Alameda, J. R. (2013). Independence of basic arithmetic operations: Evidence from cognitive neuropsychology. Anales de Psicología, 29(3), 1006-1012. doi: 10.6018/analesps.29.3.175721
- Salguero, M. P., Lorca, J. A., & Alameda, J. R. (2003). Procesamiento numérico y cálculo: evidencia de un caso desde la Neuropsicología Cognitiva. Revista de Neurología, 36(9), 817-820.
- Salguero, M. P., Lorca, J. A., & Alameda, J. R. (2004). Independencia funcional del conocimiento numérico léxico y la representación de la magnitud: evidencia de un caso. Revista de Neurología, 39(11), 1038-1042.
- Warrington, E. K. (1982). The fractionation of arithmetical skills: A single case study. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 34A, 31-51.