La enseñanza del patrimonio en los libros de texto de ciencias sociales, geografía e historia para eso

  1. Cuenca López, José María
  2. López Cruz, Inmaculada
Revue:
Culture and Education, Cultura y Educación

ISSN: 1135-6405 1578-4118

Année de publication: 2014

Volumen: 26

Número: 1

Pages: 19-37

Type: Article

DOI: 10.1080/11356405.2014.908663 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

D'autres publications dans: Culture and Education, Cultura y Educación

Résumé

The role of heritage in Compulsory Secondary Education is analysed through the Social Science, Geography and History textbooks edited by the three most widely distributed publishing houses in three Spanish regions. The aim is to characterize the patrimonial outlook transmitted by these materials, detect the difficulties and obstacles in terms of heritage education and contribute to enable the integration of heritage education from a transdisciplinary, constructivist and socio-critical perspective. To this end, different research instruments are developed (progression hypothesis, sheets for observation and data collection, and category tables) to enable a systematic and rigorous analysis of the 24 textbooks studied. In general, the results allow us to confirm the initial hypothesis, highlighting the disciplinary use of heritage as an illustrative and educational resource. Historical and artistic elements stand out over other manifestations of heritage as a function of their stylistic and monumental values. No significant differences were found in content among the published materials in the different autonomous communities

Information sur le financement

1. R&D&I Project El patrimonio y su enseñanza: análisis de recursos y materiales para una propuesta integrada de Educación Patrimonial [Heritage and its teaching: analysis of resources and materials for an integrated approach to Heritage Education], financed by the Ministry of Science and Innovation in the 2008 call for proposals, within the National Research Plan, EDU 2008-01968.

Financeurs

Références bibliographiques

  • Adell, J., Internet en educación (2004) Comunicación y Pedagogía, 200, pp. 25-28
  • Astoul, G., (2003) 50 Activités pour Découvrir le Patrimoine À l'École et Au Collège, , Toulouse: CRDP Midi-Pyrénées
  • Ávila, R.M., (2001) Historia del Arte, Enseñanza y Profesores, , Sevilla: Díada
  • Ávila, R.M., Reflexiones sobre el diseño de materiales curriculares en Ciencias Sociales (2001) Entre Pupitres. Razones e Instrumentos para un Nuevo Marco Educativo, pp. 13-34. , F. Pozuelos & G. Travé (Eds.) Huelva: Universidad de Huelva
  • Calaf, R., Didáctica del patrimonio (2009) Epistemología, Metodología y Estudio de Casos, , Gijón: Trea
  • Carbone, G., (2003) Libros Escolares. Una Introducción a Su Análisis y Evaluación, , Buenos Aires: FCE
  • Creese, A., Bhatt, A., Bhojani, N., Martin, P., Multicultural, heritage and learner identities in complementary schools (2006) Language and Education, 20 (1), pp. 23-43. , DOI 10.1080/09500780608668708, Interaction in Complementary School Contexts
  • Cuenca, J.M., (2002) El Patrimonio en la Didáctica de Las Ciencias Sociales. Análisis de Concepciones, Dificultades y Obstáculos para Su Integración en la Enseñanza Obligatoria, , http://rabida.uhu.es/dspace/handle/10272/2648, Huelva: Universidad de Huelva. Retrieved 12 December 2011
  • Cuenca, J.M., Análisis de concepciones sobre la enseñanza del patrimonio en la educación obligatoria (2003) Enseñanza de Las Ciencias Sociales, 2, pp. 37-45
  • Cuenca, J.M., Estepa, J., El patrimonio en las Ciencias Sociales. Concepciones transmitidas por los libros de texto de ESO (2003) El Patrimonio y la Didáctica de Las Ciencias Sociales, pp. 91-102. , E. Ballesteros (Ed.) Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha
  • Cuenca, J.M., Estepa, J., Martín-Cáceres, M.J., El patrimonio cultural en la educación reglada (2011) Patrimonio Cultural de España, 5, pp. 44-57
  • Eaton, R.F., Sleigh, M.J., The need for comparative research in developmental textbooks: A review and evaluation (2002) Teaching of Psychology, 29 (2), pp. 101-105
  • Estepa, J., El Patrimonio en la didáctica de las Ciencias Sociales: Obstáculos y propuestas para su tratamiento en el aula. Iber. Didáctica de la Ciencias Sociales (2001) Geografía e Historia, 30, pp. 93-105
  • Estepa, J., Ávila, R.M., Ferreras, M., Primary and secondary teachers' conceptions about heritage and heritage education: A comparative analysis (2008) Teaching and Teacher Education, 24, pp. 2095-2107
  • Estepa, J., Ávila, R.M., Ruiz, R., Concepciones sobre la enseñanza y difusión del patrimonio en las instituciones educativas y los centros de interpretación. Estudio descriptivo (2007) Enseñanza de Las Ciencias Sociales, 6, pp. 75-94
  • Estepa, J., Cuenca, J.M., La mirada de los maestros, profesores y gestores del patrimonio. Investigación sobre concepciones acerca del patrimonio y su didáctica (2006) Miradas Al Patrimonio, pp. 51-71. , R. Calaf & O. Fontal (Coords.) Gijón: Trea
  • Estepa, J., Ferreras, M., López-Cruz, I., Morón, H., Análisis del patrimonio presente en los libros de texto: Obstáculos, dificultades y propuestas (2011) Revista de Educación, 355, pp. 227-228. , http://www.revistaeducacion.mec.es/doi/355_037.pdf, Retrieved 10 October 2011
  • Estepa, J., Wamba, A.M., Jiménez, R., Fundamentos para una enseñanza y difusión del patrimonio desde una perspectiva integradora de las Ciencias Sociales y Experimentales (2005) Investigación en la Escuela, 56, pp. 19-26
  • Fontal, O., (2003) La Educación Patrimonial, , Oviedo: Trea
  • González, M., A propósito del libro de texto escolar en la sociedad de la información (2009) Educación y Pedagogía, 21, pp. 125-137
  • González, N., (2007) L'ús Didàctic i el Valor Educatiu del Patrimoni Cultural, , http://www.tesisenxarxa.net/TDX-1203107-152459/index_cs.html#documents, Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona. Retrieved 16 May 2012
  • González, N., Pagés, J., La presencia del patrimonio cultural en los libros de texto de la ESO en Cataluña (2005) Investigación en la Escuela, 56, pp. 55-66
  • Guillén, M., Libros de texto y enseñanza de la Historia del Arte. Íber (2012) Didáctica de Las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 71, pp. 93-99
  • Hernàndez, F.X., Didáctica e interpretación del patrimonio (2004) Comunicación Educativa del Patrimonio: Referentes, Modelos y Ejemplos, pp. 35-49. , R. Calaf & O. Fontal (Coords.) Gijón: Trea
  • Jackson, S.L., Lugo, S.M., Griggs, R.A., Research methods textbooks: An objective analysis (2001) Teaching of Psychology, 28, pp. 282-288
  • Jennings, S.A., A content comparison of six physical geography textbooks spanning a century (2006) International Research in Geographical and Environmental Education, 15 (1), pp. 1-14. , DOI 10.2167/irgee183.0
  • Jiménez, R., Cuenca, J.M., Ferreras, M., Heritage education: Exploring the conceptions of teachers and administrators from the perspective of experimental and social science teaching (2010) Teaching and Teacher Education, 26, pp. 1319-1331
  • Lee, J.K., Doolittle, P.E., Hicks, D., Social studies and history teachers' uses of non-digital and digital historical resources (2006) Social Studies Research and Practice, 1, pp. 291-311
  • Lleida, M., El patrimonio arquitectónico, una fuente para la enseñanza de la Historia y las Ciencias Sociales (2010) Enseñanza de Las Ciencias Sociales, 9, pp. 41-50
  • Loison, M., Obstáculos epistemológicos, didácticos y pedagógicos para una enseñanza articulada de patrimonio-historia I. Iber (2008) Didáctica de Las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 57, pp. 84-97
  • López-Cruz, I., Parámetros para la comunicación patrimonial (2009) La Musealización del Patrimonio, pp. 47-63. , J. M. González & J. M. Cuenca (Eds.) Huelva: Universidad de Huelva
  • Martín-Cáceres, M.J., Cuenca, J.M., La enseñanza y el aprendizaje del patrimonio en los museos: La perspectiva de los gestores (2011) Revista de Psicodidáctica, 16, pp. 99-122
  • Martínez, N., Pérez, F., Valls, R., El uso del libro de texto de Historia de España en Bachillerato: Diez años de estudio, 1993-2003, y dos reformas (LGE-LOGSE) (2009) Didáctica de Las Ciencias Experimentales y Sociales, 23, pp. 3-35
  • Maynard, S., Cheyne, E., (2005) Can Electronic Textbooks Help Children to Learn? Electronic Library, 23, pp. 103-115
  • Porlán, R., Rivero, A., (1998) El Conocimiento de Los Profesores, , Sevilla: Díada
  • Prats, J., Criterios para la elección del libro de texto de historia. Íber (2012) Didáctica de Las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 70, pp. 7-13
  • Prats, L., (1997) Antropología y Patrimonio, , Barcelona: Ariel
  • Rico, L., (2009) La Difusión del Patrimonio en Los Materiales Curriculares: El Caso de Los Gabinetes Pedagógicos de Bellas Artes, , (Unpublished doctoral dissertation). Universidad de Málaga, Málaga, España
  • Ruiz, C., Calderón, I., Torres, F.J., Construir la identidad en los márgenes de la globalización: Educación, participación y aprendizaje (2011) Cultura y Educación, 23, pp. 589-600
  • Sáiz, J., Actividades de libros de texto de Historia, competencias básicas y destrezas cognitivas, una difícil relación: Análisis de manuales de 1° y 2° de ESO (2011) Didáctica de Las Ciencias Experimentales y Sociales, 25, pp. 37-64
  • Schug, M.C., Western, R.D., Enochs, L.G., Why do social studies teachers use textbooks? The answer may lie in economic theory (1997) Social Education, 61, pp. 97-101
  • Travé, G., Comentario al artículo de Luis del Carmen: Los materiales de desarrollo curricular un cambio imprescindible (2010) Investigación en la Escuela, 72, pp. 61-64
  • Travé, G., Pozuelos, F., Consideraciones didácticas acerca de las líneas de investigación en materiales curriculares. A modo de presentación (2008) Investigación en la Escuela, 65, pp. 3-10
  • Valls, R., (2008) La Enseñanza de la Historia y Textos Escolares, , Buenos Aires: Libros del Zorzal
  • Valverde, J., Aprender a pensar históricamente con apoyo de soportes informáticos (2008) Cultura y Educación, 20, pp. 181-200
  • Viñao, A., La educación en valores y los libros de texto (2003) Ceapa, 76, pp. 20-22
  • Wilson, M., Mapping New Brunswick: The impact of heritage on the design and production of a pedagogical wall map (2007) Geomatica, 61 (2), pp. 109-116