Reflexiones acerca de la iniciación al baloncesto a través de la enseñanza de las reglas

  1. Vizcaíno Domínguez, Celestina 1
  2. Sáenz-López Buñuel, Pedro 1
  3. Rebollo González, José Antonio 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Zeitschrift:
Sport TK: revista euroamericana de ciencias del deporte

ISSN: 2340-8812 2254-4070

Datum der Publikation: 2012

Ausgabe: 1

Nummer: 1

Seiten: 19-23

Art: Artikel

DOI: 10.6018/185521 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

Andere Publikationen in: Sport TK: revista euroamericana de ciencias del deporte

Zusammenfassung

Traditionally, the process of teaching and learning has come from the election, by the coach, of those technical and tactical contents considered appropriate depending on the category, and from this point on, has turned all the planning, leaving out the teaching of the rules to an occasional appearance, without a prior organization in most of the cases. If we consider that the rules of game are a key element for the game, we could start to help the player to learn the technical and tactical means from the knowledge of the rules of game. With this study, we try to understand the current state of regulations in the stage of Minibasket and understand what is the role of rules in the introduction to basketball and how to sequence the teaching and learning of technical and tactical means from the rules

Bibliographische Referenzen

  • Bayer, C. (1994). La enseñanza de los juegos deportivos colectivos. Barcelona: Hispano Europea.
  • Blázquez, D. (1995). La iniciación deportiva y el deporte escolar. Barcelona: INDE.
  • Cárdenas, D. (2003). El proceso de formación táctica colectiva desde una perspectiva constructivista. En López, A., Jiménez, C., y Aguado, R. (Eds.), Didáctica del baloncesto en las etapas de formación (pp.179-209). Madrid: Editores.
  • Cárdenas, D. (2010). El proceso de formación táctica colectiva desde la perspectiva constructivista. Revistas Wanceulen E. F. Digital, 7.
  • Cárdenas, D., y Alarcón, F. (2010). Conocer el juego en baloncesto para jugar de forma inteligente. Revista Wanceulen E.F. Digital, 6.
  • Carrillo, A., y Rodríguez, J. (2004). El básquet a su medida. Escuela de básquet de 6 a 8 años. Barcelona: INDE.
  • Carrillo, A., y Rodríguez, J. (2009). El básquet a su medida. Premini de 8 a 10 años. Barcelona: INDE.
  • García, J.A., Fuentes, J.P., y Damas, J.S. (1998). La enseñanza comprensiva de los juegos deportivos en E.F. Una aplicación al balonmano, voleibol y tenis. En A. GARCÍA, F. RUIZ, y A.J. CASIMIRO, (Coord). La enseñanza de la E.F. y el Deporte Escolar. Almería: IAD.
  • Garoz, I. (2005). El desarrollo de la conciencia de regla en los juegos y deportes. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la actividad Física y del Deporte, 5 (19), 238-269.
  • Giménez, F.J., y SáenzLópez (2006). Metodología de enseñanza. En Torres, C. (coord.). La formación del educador deportivo en baloncesto. Bloque específico Nivel I. (pp. 149-171) Sevilla: Wanceulen,
  • Giménez, F.J., y SáenzLópez, P. (2004). Aspectos teóricos y prácticos de la iniciación al baloncesto. Sevilla: Wanceulen.
  • Hernández-Moreno, J. (1988). Baloncesto: Iniciación y entrenamiento. Barcelona: Paidotribo.
  • Hernández-Moreno, J. (1994). Fundamentos del deporte. Análisis de las estructuras del juego deportivo. Barcelona: INDE.