Competencias y entorno clinico de aprendizaje en enfermeríaautopercepcion de estudiantes avanzados de Uruguay

  1. de Souza Cruz, María Cecilia 1
  2. Mariscal Crespo, Maria Isabel 2
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
Enfermería global: revista electrónica trimestral de enfermería

ISSN: 1695-6141

Year of publication: 2016

Volume: 15

Issue: 1

Pages: 121-134

Type: Article

DOI: 10.6018/EGLOBAL.15.1.229551 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Enfermería global: revista electrónica trimestral de enfermería

Abstract

Objective: The aim of this study was to describe the competence level, according to the clinical learning environment, in nursing students from Uruguay. Methods: A cross-sectional, descriptive study was made, including 33 pregraduating students from Facultad de Enfermería de la Universidad de la República and Universidad Católica del Uruguay. The data were collected during 2013 using two self-administered instruments, the Nurse Competence Scale (NCS) and the Practice Environment Scale-Nursing Work Index (PES-NWI). Results: The overall competence was on very good level (76.97; VAS: 0-100). The competence was highest in work role and all of the competences were mostly used (84.8%) “very often” and “ocassionally”. The environment was mainly perceived as unsupportive (54.5% disagree). We could not find a significant relationship between competences and environment for this sample. Conclusion: Pre-graduating students have a very good level of competence. The self-assessment, using instruments as the NCS, is a very important tool to evaluate the competence achievements. It is necessary to keep on searching about the environment and other factors that could be related to competences.

Bibliographic References

  • 1. Gomez del Pulgar García, M. Evaluación de Competencias en el Espacio Europeo de Educación Superior: Un instrumento para el grado en Enfermería (Tesis). Madrid, España: Universidad Complutense de Madrid; 2013. Disponible en: HYPERLINK "http://eprints.ucm.es/21343/1/T33395.pdf" http://eprints.ucm.es/21343/1/T33395.pdf
  • 2. Argudín Vazquez Y. Educación basada en competencias. Revista de Educación Nueva Epoca, 2001 Enero-marzo; 19.
  • 3. Molina Chailán PM, Jara Concha PT. El saber práctico en Enfermería. Rev Cubana Enferm. 2010 Abr-Jun; 26 (2): 111-117. ISSN: 1561-2961. Disponible en: HYPERLINK "http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192010000200005" http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192010000200005
  • 4. Durante Montiel MB, Lozano Sanchez JR, Martínez González, A, Morales López S, Sánchez Mendiola M. Evaluación de Competencias en Ciencias de la Salud. Editorial Médica Panamericana, 2012.
  • 5. Benner P. Práctica progresiva en enfermería. Barcelona: Grijalbo, 1987.
  • 6. Dreyfus HL and Dreyfus SE. The Relationship of Theory and Practice in the Acquisition of Skill. En: Benner P. Expertise in Nursing Practice: Caring, Clinical Judgment and Ethics. Springer Publishing Company; p. 28-50.
  • 7. Brykczynski KA, Benner P. De Principiante a experta: excelencia y dominio de la práctica de enfermería clínica. En: Marriner Tomei A, Raile Alligood M. Modelos y teorías de enfermería. Elsevier Mosby; 2008. p.142-157.
  • 8. Kajander-Unkuri S, Meretoja R, Katajisto J, Saarikoski M, Salminen L, Suhonen R, et al. Self-assessed level of competence of graduating nursing students and factors related to it. Nurse Educ Today [Internet]. 2014 Mayo [citado 12 Mayo 2014]; 34 (5): 795-801. Disponible en: HYPERLINK "http://www.nurseeducationtoday.com/article/S0260- 6917(13)00300-6/fulltext" http://www.nurseeducationtoday.com/article/S0260- 6917(13)00300-6/fulltext
  • 9. Salminen L, Stolt M, Saarikoski M, Suikkala A, Vaartio H, Leino-Kilpi H. Future challenges for nursing education- a European perspective. Nurse Educ Today [Internet]. 2010 Abril [citado 12 Mayo 2014]; 30 (3): 233-238. Disponible en: HYPERLINK "http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20005606" http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20005606
  • 10. Sawatzy JA, Enns C, Ashcoft T, Davis P, Harder N. Teaching excellence in nursing education: a caring framework. J Prof Nurs[Internet]. 2009 Sep-Oct [citado 12 Mayo 2014]; 25 (5): 260-266. Disponible en: HYPERLINK "http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19751929" http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19751929
  • 11. Vizcaya Moreno MF, de Juan Herrero J, Pérez Cañaveras RM. El Clima Social: Valoración del Entorno de Aprendizaje Clínico desde la Perspectiva de los Estudiantes de Enfermería. En: Premios nacionales de investigación educativa 2004. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Centro de Investigación y Documentación Educativa, 2005. ISBN 84-369-4139-X, pp. 291-310
  • 12. Meretoja R, Isoaho H, Leino-Kilpi H. Nurse competence scale: development an psychometric testing. J. Adv Nurs[Internet]. 2004 Jul [citado 12 Mayo 2014]; 47 (2) 124-133. Disponible en: HYPERLINK "http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15196186" http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15196186
  • 13. Orts Cortes MI. Validez del contenido del Practice Environment Scale of The Nursing Work Index (PES-NWI) en el ámbito europeo (Tesis). Alicante, España: Universidad de Alicante. 2011. Disponible en: HYPERLINK "http://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/21852/1/tesis_orts.pdf" http://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/21852/1/tesis_orts.pdf
  • 14. Cardona Alzate, LC. Validación de la versión en español del instrumento Practice Enviroment Scale of the Nursing Work Index (PES-NWI o “Entorno Laboral de la Práctica de Enfermería). SINAB Biblioteca Digital Repositorio Institucional; 2011. Disponible en: HYPERLINK "http://www.bdigital.unal.edu.co/4827/1/lisbethcarolinacardonaalzate.2011.pdf" http://www.bdigital.unal.edu.co/4827/1/lisbethcarolinacardonaalzate.2011.pdf
  • 15. Universidad de Valencia [Internet]. Valencia; 2014. [Citado: 6 Abril 2014.] Disponible en: HYPERLINK "www.uv.es/friasnov" www.uv.es/friasnov
  • 16. Rivera Romero, V. Percepción del aprendizaje en las Prácticas Clínicas y el entorno, en enfermeros Pregraduados Cali-Colombia (Tesis Master). Facultad de Enfermería Universidad de Huelva. Huelva, España. 2013
  • 17. Lima S, Newall F, Kinney S, Jordan HL, Hamilton B. How competent are they? Graduate nurses self-assessment of competence at the start of their careers. 2013. De próxima aparición 2013. Disponible en: HYPERLINK "http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1322769613000887"
  • 18. Bahreini M, Marzieh M, Ahmadi F, Kave MH, Hayatdavoudy P, Mirzaei M. Comparison of head nurses and practicing nurses in competence assesment. Iran J Nurs Midwifery Res[Internet]. 2011 Summer; 16 (3): 227-234. Disponible en: HYPERLINK "http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3249804/"
  • 19. Oviedo HC, Campo-Arias A. Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría[Internet]. 2005 (4): 572-580. ISSN: 0034-7450. Disponible en: HYPERLINK "http://www.redalyc.org/pdf/806/80634409.pdf" http://www.redalyc.org/pdf/806/80634409.pdf
  • 20. Escamilla-Cruz S, Córdoba-Ávila MA, Campos-Castolo EM. Autopercepción de competencias profesionales de alumnos de la Licenciatura en Enfermería. Revista CONAMED[Internet]. 2012 abr-jun; 17 (2): 67-75. ISSN: 1405-6704. Disponible en: HYPERLINK "http://www.imbiomed.com/1/1/articulos.php?method=show%20Detail&id_articulo=85890&id_secci on=699&id_ejemplar=8465&id_revista=41" http://www.imbiomed.com/1/1/articulos.php?method=show Detail&id_articulo=85890&id_seccion=699&id_ejemplar=8465&id_revista=41
  • 21. Nilsson J, Johansson E, Egmar AC, Florin J, Leskell J, Lepp M, et al. Development and validation of a new tool measuring nurses self-reported professional competence- The nurse professional competence (NPC) Scale. Nurse Educ Today[Internet]. 2013 Abril; 34 (4): 574-580. Disponible en: HYPERLINK "http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23938092" http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23938092
  • 22. OPS-MSP. Indicadores Básicos de Salud Uruguay 2011. Montevideo: MSP, 2011.
  • 23. Ministerio de Salud Pública [Internet]. MSP. Disponible en: HYPERLINK "http://www.msp.gub.uy" http://www.msp.gub.uy
  • 24. Hasson F, McKenna HP, Keeney S. A qualitative study exploring the impact of student nurses working parttime a a health care assistant. Nurse Educ Today[Internet]. 2013 Agosto; 33 (8): 873-879. Disponible en: HYPERLINK "http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23159073" http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23159073
  • 25. O´Mara L, McDonald J, Gillespie M, Brown H, Miles L. Challenging clinical learning environments: Experiences of undergraduate nursing students. Nurse Educ Practice[Internet]. 2014 Marzo; 14 (2): 208-213. Disponible en: HYPERLINK "http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24063792" http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24063792
  • 26. Hengstberger-Sims C, Cowin LS, Eagar SC, Gregory L, Andrew S, Rolley J. Relating newgraduate nurse competence to frequency of use. Collegian[Internet]. 2008; 15 (2): 69-76. Disponible en: HYPERLINK "http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18567478" http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18567478
  • 27. Wangensteen S, Johansson IS, Björkström ME, Nordström G. Newly graduated nurses´perception of competence and possible predictors: a cross-sectional survey. J Prof Nurs[Internet]. 2012 May-Jun; 28 (3): 170-181. Disponible en: HYPERLINK "http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22640949" http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22640949
  • 28. Bastable SB. Nurse as educator: Principles of teaching and learning for Nursing Practice. Jones and Bartlett Publishers, Inc, 2003: 12-15. ISBN: 0-7637-1441-0
  • 29. Fuentelsaz-Gallego C, Moreno-Casbas T, Lopez-Zorraquino D, Gomez-García T, Gonzalez-María E. Percepción del entorno laboral de las enfermeras españolas en loa Hospitales del Sistema Nacional de Salud. Proyecto RN4CAST-España. Enfermería Clínica[Internet]. 2012 Sep-Oct; 22 (5): 261-268. Disponible en: HYPERLINK "http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S113086211200109X%20" http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S113086211200109X
  • 30. de Oliveira AM, Moreira Lemes A, Teixería Avila B, Rocha Machado C, Ordones E, Souza Miranda F et al. Relacao entre enfermeiros e medicos no Hospital das Clinicas da Universidade Federal de Goias a perspectiva do profissional de enfermagem. Rev. Latinoam. Bioet.[Internet]. 2010 Jun-Dic; 10 (2): 58-67 ISSN: 1657- 4702. Disponible en: HYPERLINK http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-47022010000200005