Influencia de enseñar minibasket desde las reglas en la disminución de las infracciones reglamentarias

  1. Fernández-Ozcorta, E.J.
  2. Vizcaíno, C.
  3. Sáenz-López, P.
  4. Rebollo, J.A.
Revista:
Cuadernos de psicología del deporte

ISSN: 1578-8423 1989-5879

Ano de publicación: 2015

Volume: 15

Número: 3

Páxinas: 157-162

Tipo: Artigo

DOI: 10.4321/S1578-84232015000300015 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

Outras publicacións en: Cuadernos de psicología del deporte

Resumo

The teaching of the rules has been little studied in mini-basketball despite their impact on the game. So, we designed and implemented an intervention program with a team of mini-basketball which was based on the teaching of the rules. The main objective was to determine the evolution of the infractions committed by the team under study (experimental group, GE) throughout the competition. As hypothesis is proposed that the GE makes infractions less frequently compared to the control groups (GC). For the study used a quasi-experimental design of repeated measurements through descriptive observation. The GE consisted of 14 male players, aged between 6 and 7 years. The GC were the teams which played against GE during the competition. Ten matches were observed. The results indicate that GE showed significantly fewer violations regarding personal fouls, double and steps that the GC. In conclusion, the intervention program to teach mini-basketball, based on the teaching of the rules, has been effective in relation to the decrease in infractions throughout the season as compared to rival teams

Referencias bibliográficas

  • Arias, J.L.; Argudo, F.M. y Alonso, J.I. (2011). Las reglas como variables didácticas. Ejemplo en baloncesto de formación. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, vol. 11 (43), pp. 491-512. Http://cdeporte.rediris.es/revista/revista43/artreglas227. htm
  • Cárdenas Vélez, D. y Alarcón López, F. (2010). "Conocer el juego en baloncesto para jugar de forma inteligente. Revista Wanceulen E.F. Digital. Número 6-Enero 2010.
  • Cárdenas, D. y Alarcón, F. (2010). Conocer el juego en baloncesto para jugar de forma inteligente. Revista Wanceulen E.F. Digital, 6, 24-36.
  • Cárdenas, D., Piñar, M.I. y Baquero, C. (2001). Minibasket: ¿un deporte adaptado a los niños? Clinic. Revista técnica de baloncesto, 55, 4-11.
  • Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences (2nd ed.). Nueva Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Contreras, O.; De La Torre, E.; y Velázquez, R. (2001). Iniciación deportiva. Madrid: Síntesis.
  • Ferreira, A. P.; Ibáñez, S. J., y Sampaio, J. (2009). Las reglas y la casualidad en baloncesto: una aproximación histórica. Retos, nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 15, 9-13.
  • Garoz, I (2005). "El desarrollo de la conciencia de regla en los juegos y deportes". Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la actividad Física y del Deporte. Vol. 5(19) pp. 238-269.
  • Giménez, F. J. (2003). La formación del entrenador en la iniciación al baloncesto. Sevilla:Wanceulen.
  • Gréhaigne, J. F., Godbout, P., y Bouthier, D. (2001). The teaching and learning of decision making in team sports. Quest, 53, 59-76.
  • Hammond, J., y Hosking, D. (2005). Effectiveness of rule changes in netball. Communications to the 11th World Congress of Sport Psychology, Sydney, Australia.
  • Hernández, J. (1994). Fundamentos del deporte. Análisis de las estructuras del juego deportivo. Barcelona: Inde.
  • Jodoin, M. G., y Gierl, M. J. (2001). Evaluating Type I error and power rates using an effect size measure with logistic regression procedure for DIF detection. Applied Measurement in Education, 14, 329-349.
  • Lagardera, F. y Lavega, P. (2003). Introducción a la praxiología motriz. Barcelona: Paidotribo.
  • MacPhail, A.; Kirk, D. y Griffin, L. (2008). Throwing and catching as relational skills in game play: Situated learning in a modified game unit. Journal of Teaching in Physical Education. 27, 100-115.
  • Ortega, E.; Piñar, Ma. I.; Salado, J. Palao, J. M.; y Gómez, M. A. (2012). Opinión de expertos y entrenadores sobre el reglamento de la competición infantil de baloncesto. Revista Internacional de Ciencias del Deporte Rycide, 28, 142-150.
  • Parlebas, P. (2001). Juegos, deportes y sociedad. Léxico comentado en praxeología motriz. Barcelona: Paidotribo.
  • Pérez, J. L. (2011). La filosofía del deporte: temas y debates. Dilemata, 2(5), 73-98.
  • Sáenz-López, P. (1997). Educación Física y su Didáctica. Sevilla: Wanceulen.
  • Salado, J., Belmonte, M. J., Ortega, E., y Gómez, M. A. (2011). Opinión de los entrenadores sobre distribución de contenidos técnicos tácticos y pedagógicos en distintas categorías de baloncesto de formación. Cuadernos de Psicología del Deporte. 11, 51-61.
  • Sampieri, R. H., Fernández, C. C., y Lucio, P. B. (2006). Metodología de la investigación. México: McGraw Hill.
  • Vizcaíno, C., Almagro, B. J., Rebollo, J. A., y Sáenz-López, P. (2012). Valoración de entrenadores y árbitros de la importancia de las reglas en la iniciación al baloncesto. Revista de Psicología del Deporte, 22(1), 293-297.
  • Vizcaíno, C., Conde, C., Sáenz-López, P., y Rebollo, J. A. (2013). Opinión de árbitros, entrenadores y expertos sobre la utilización de las reglas en el proceso de enseñanza-aprendizaje del minibasket. Revista de Psicología del Deporte, 22(1), 289-292.
  • Wright, M. (2014). OR analysis of sporting rules-a survey. European Journal of Operation Research, 232, 1-8.