Evaluation of an intervention program for the initiation to basketball aimed at teaching the game's rules

  1. Rebollo González, José Antonio 1
  2. Vizcaíno Domínguez, Celestina
  3. Sáenz-López Buñuel, Pedro
  4. Fernández Ozcorta, Eduardo
  1. 1 Universitat Autònoma de Barcelona
    info

    Universitat Autònoma de Barcelona

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/052g8jq94

Zeitschrift:
Revista de psicología del deporte

ISSN: 1132-239X 1988-5636

Datum der Publikation: 2015

Titel der Ausgabe: Revista de Psicología del Deporte (Suplemento)

Ausgabe: 24

Nummer: 3

Seiten: 85-87

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Revista de psicología del deporte

Zusammenfassung

The rules of a game determine the technical and tactical skills necessary for the game, such as in basketball. An intervention program was designed that aimed to teach the rules that were considered to be the most important for the initiation to basketball and to teach the players the technical and tactical skills from these rules. The objective of the present study was to develop and assess an intervention program based on the coach´s perceptions of the program. The study´s sample was a mini-basketball team of 14 players and the team´s coach. The program lasted 8 months and had three weekly practice sessions. The instruments utilized for data collection were the daily training reflections, action research cycles, and the audio recordings. The data were analyzed qualitatively. The coding was done by the research team, and after several trial sessions, a Kappa index of K=.78 was achieved, which assured inter-coder reliability. Among the results, it should be highlighted that the rules were the backbone of the program. As the program progressed, the players better understood their use. Likewise, they understood the relationship between the technical and tactical skills and the rules, fostering their involvement in the learning process and their familiarization with the game. In conclusion, the experience of teaching basketball initiation through familiarizing players with the rules was positive due to the cognitive involvement of the players in the learning process.

Bibliographische Referenzen

  • Cárdenas, D. and Alarcón, F. (2010). Conocer el juego en baloncesto para jugar de forma inteligente. Revista digital Wanceulen E.F. Digital, 6, 24-38.
  • Cárdenas, D. and Piñar, M.I. (2009). Necesidades formativas para la competición en la iniciación al baloncesto. In C. Jiménez and G. Ortega (Coords), Táctica y Técnica en la iniciación al baloncesto (pp. 101-115). Sevilla: Wanceulen.
  • Carrillo, A. and Rodríguez, J. (2004). El básquet a su medida. Escuela de básquet de 6 a 8 años. Barcelona: Inde.
  • Cohen, J. (1960). A coefficient of agreement for nominal scales. Educational and Psychological Measurement, 20, 37-46.
  • Colás, M. P. and Buendía, L. (1998). Investigación Educativa. Seville: Alfar.
  • Ferreira, A. P., Ibáñez, S. J. and Sampaio, J. (2009). Las reglas y la casualidad en baloncesto: Una aproximación histórica. Retos, nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 15, 9-13.
  • Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa (2a ed.). Madrid: Morata.
  • Giménez, F. J. and Sáenz-López, P. (1999). Aspectos teóricos y prácticos de la iniciación al Baloncesto. Huelva: Diputación de Huelva.
  • Goetz, J. P. and LeCompte, M. D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata.
  • Gorospe, G., Hernández, A., Anguera, M. T. and Martínez de Santos, R. (2005). Desarrollo y optimización de una herramienta observacional en el tenis de individuales. Psicothema 17(1), 123-127.
  • Hernández, J. (1994). Fundamentos del deporte. Análisis de las estructuras del juego deportivo. Barcelona: Inde.
  • Landis, J.R. and Koch, G.G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics 33(1), 159-174.
  • López, C. (2009). Iniciación al baloncesto. Consideraciones para una enseñanza eficaz. Barcelona: Inde.
  • Ortega, E., Alarcón, F. and Piñar, M.J. (2012). Modificaciones reglamentarias en baloncesto de formación: Un nuevo equipamiento, una nueva perspectiva. In A. Antúnez, S. Ibáñez (coords.), El camino hacia la excelencia en baloncesto (pp.135-159). Sevilla: Wanceulen.
  • Pieron, P. (1988). Didáctica de las actividades físicas y deportivas. Madrid: Gymnos.
  • Piñar, M. I. (2005). Incidencia del cambio de un conjunto de reglas de juego sobre algunas de las variables que determinan el proceso de formación de los jugadores de minibasket (9-11 años). Dissertation. University of Granada.
  • Sáenz-López, P. (1997). Educación Física y su Didáctica. Seville: Wanceulen.
  • Sánchez Bañuelos, F. (1986). Didáctica de la Educación Física y el Deporte. Madrid: Gymnos.
  • Thomas, J. R. and Nelson, J. K. (2007). Métodos de Investigación en actividad física. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Vizcaíno, C., Almagro, B. J., Rebollo, J. A. and Sáenz-López, P. (2013). Valoración de entrenadores y árbitros de la importancia de las reglas en la iniciación al baloncesto. Revista de Psicología del Deporte, 22(1), 293-297.
  • Vizcaíno, C., Conde, C., Sáenz-López, P. and Rebollo, J. A. (2013). Opinión de árbitros, entrenadores y expertos sobre la utilización de las reglas en el proceso de enseñanza-aprendizaje del minibasket. Revista de Psicología del Deporte, 22(1), 289-292.