El orientador escolar en contextos de diversidad cultura. Un análisis de su práctica
- Inmaculada González-Falcón
- José M. Coronel-Llamas
- R. Ignacio Correa-García
ISSN: 1135-6405, 1578-4118
Año de publicación: 2016
Volumen: 28
Número: 2
Páginas: 426-433
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Culture and Education, Cultura y Educación
Resumen
This article includes the assessments made by four counsellors of their work in cultural diversity management in Huelva (Spain). Using interviews and focus groups, together with other qualitative research techniques, we examined the counsellors’ intervention models and the relationships they maintain with other members of the educational community to address issues raised by the presence of immigrant students in their respective schools. The results of the experiment emphasize the predominant use of a clinical intervention model, along with limited and isolated collaborations with teachers and other education agents (administrators, social workers, families). However, in recent years, the institutional consolidation of counsellors in schools and their commitment to prevention and collaborative work creates opportunities for a new, more participatory intervention model that would better manage cultural diversity.
Referencias bibliográficas
- Aguado, M.T., (2003) Pedagogía Intercultural, , Madrid: McGraw-Hill Interamericana
- Arredondo, P., Rosen, D., Rice, T., Perez, P., Tovar, Z., Multicultural counseling: A 10-year content analysis of the Journal of Counseling & Development (2005) Journal of Counseling & Development, 83, pp. 155-161
- Banks, J., (2007) Educating Citizens in a Multicultural Society, , New York, NY: Teachers College Press
- Baruth, L., Manning, L., A call for multicultural counseling in middle schools (2000) The Clearing House, 73, pp. 243-246
- Bemak, F., Transforming the role of the counselor to provide leadership in educational reform through collaboration (2000) Professional School Counseling, 3, pp. 323-331
- Bizquerra, R., (1998) Modelos de Orientación e Intervención Psicopedagógica, , Barcelona: Praxis
- Bryan, J., Henry, L., A model for building school-family-community partnerships: Principles and processes (2012) Journal of Counseling & Development, 90, pp. 408-420
- Erford, B., (2007) Transforming the School Counseling Profession, , Columbus, OH: Pearson Merrill/Prentice Hall
- Essomba, M., Inmigración, sociedad y educación en la UE. Hacia una política educativa de plena inclusión (2012) Cultura y Educación, 24, pp. 137-148
- García, N., Aproximación a la percepción de los orientadores escolares sobre la colaboración que reciben de la comunidad educativa: Retos y propuestas (2010) Revista Complutense de Educación, 21, pp. 149-169
- Gaztambide, R., Harding, H., Sorde, T., (2004) Cultural Studies and Education, , Cambridge, MA: Harvard Educational Review Reprint Series no 38
- Goh, M., Wahl, K.H., McDonald, J., Brissett, A., Yoon, E., Working with immigrant students in schools: The role of school counselors in building cross cultural bridges (2007) Journal of Multicultural Counseling and Development, 35, pp. 66-79
- González, J.C., Jiménez, J.R., Pérez, H., Representaciones e imágenes de la diversidad cultural: Reflexiones a partir de un estudio exploratorio con profesores de escuelas multiculturales del suroeste de Andalucía (2011) Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 15 (3), pp. 181-194
- INEE, (2014) Sistema Estatal de Indicadores de la Educación, , http://www.mecd.gob.es/dctm/inee/indicadores-educativos/seie-2014/seie2014-librocompleto-4062014-f.pdf?documentId=0901e72b8197c344, Edición 2014. Madrid: Instituto Nacional de Evaluación Educativa. Retrieved from
- Janson, C., Militello, M., Kosine, N., Four views of the professional school counselor-principal relationship: A Q-methodology study (2008) Professional School Counseling, 11, pp. 353-361
- Jariot, M., Cómo implicar al equipo docente en el proceso de orientación. Un ejemplo de superación del enfoque de servicios (2010) REOP, 21, pp. 45-58
- De Andalucía, J., (2013) Datos Sobre Alumnado Escolarizado, , http://www.juntadeandalucia.es/educacion/w77ebportal/web/estadisticas/alumnado-escolarizado-en-elsistema-educativo-andaluz/-/libre/detalle/EGb8/datos-estimativos-2013, Sevilla: Consejería de Educación, Cultura y Deporte. Retrieved January 16
- Lee, C., Culturally responsive school counselors and programs: Addressing the needs of all students (2001) Professional School Counseling, 4, pp. 257-261
- Lee, C., (2006) Multicultural Issues in Counseling: New Approaches to Diversity, , 3rd ed.. Alexandria, VA: American Counseling Association
- Martín, E., La intervención psicopedagógica en el ámbito de gestión del Ministerio de Educación y Cultura: La historia de un difícil pero imprescindible factor de calidad (1999) Infancia y Aprendizaje, 22, pp. 27-45
- Monk, G., Winslade, J., Sinclair, S., (2008) New Horizons in Multicultural Counseling, , Thousand Oaks, CA: Sage
- Pedersen, P., Multiculturalism as a generic approach to counseling (1991) Journal of Counseling & Development, 70, pp. 6-12
- Ponterotto, J., Casas, J., Suzuki, L., Alexander, C., (2010) Handbook of Multicultural Counseling, , 3rd ed.. Thousand Oaks, CA: Sage
- Santos, M.A., Crespo, J., Lorenzo, M., Godás, A., Escuelas e inmigración en España: ¿es inevitable la segregación? (2012) Cultura y Educación, 24, pp. 193-205
- Soriano, E., (2003) Perspectivas Teórico-prácticas en Educación Intercultural, , Madrid: La Muralla
- Tatar, M., School counsellors working with immigrant pupils: Changes in their approaches after 10 years (2012) British Journal of Guidance & Counselling, 40, pp. 577-592
- Toribio, J., La inmigración en Andalucía, en el contexto español y europeo (2007) The Meting of Dirección General de Coordinación de Políticas Migratorias, , November, Jaén, Andalucía, España
- Veláz De Medrano, C., Repetto, E., Blanco, A., González, A., Guillamón, J.R., Negro, A., Torrego, J.C., El desarrollo profesional de los orientadores de educación secundaria: Análisis de necesidades y prospectiva (2001) Revista de Investigación Educativa, 19, pp. 199-220
- Wigfield, A., Lutz, S., Wagner, A., Early adolescents development across the middle school years: Implications for school counselors (2005) Professional School Counseling, 9, pp. 112-119
- Wrenn, C., Afterword: The culturally encapsulated counselor revisited (1985) Handbook of Cross-cultural Counseling and Therapy, pp. 323-329. , P. Pedersen Ed., Wesport, CT: Greenwood Press