La sensibilidad intercultural en población autóctonaanálisis tipológico de la realidad andaluza
ISSN: 2173-1950
Año de publicación: 2014
Volumen: 4
Número: 2
Páginas: 145-176
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Revista Internacional de Estudios Migratorios (RIEM)
Resumen
The Spanish society is multicultural due to migration processes, leading to some concern about knowing sociological processes, coexistence, integration etc. in culturally diverse contexts. The main objective of this study is to determine the profiles of the Andalusian native population in relation to their Intercultural Sensitivity (SI), and to analyze and propose future lines of action and research. Participants include 415 native people from Andalusia. Locations and number of questionnaires were determined through a systematic random sampling. The instrument used consists of two parts. The first one corresponds to sociodemographic variables and the second part corresponds to the IS Scale proposed by Chen and Starosta (2000) with 24 items (Likert scale 1-5). The data obtained show high SI, emphasizing respect, trust and little difficulty of interaction. We have obtained a typology of five distinct classes according to responses. Gender, level of education and contact with foreigners are important variables for its significant association with SI.
Referencias bibliográficas
- Allport, G.W.(1962). La naturaleza del prejuicio. Buenos Aires: Universitaria de Buenos Aires.
- Chen G.M. y Starosta, W.(1996). Intercultural Communication Competence: A Synthesis. Communication Yearbook,19,353-383.
- Chen, G.M. (1997). A review of the concept of Intercultural Sensitivity. Paper presentado en la Bienal Convention of the Pacific and Asian communication Association. Honolulu, Hawaii.
- Chen G.M. y Starosta, W.(2000). The development and validation of the Intercultural Sensitiviy Scale. Paper presentado en el Annual Meeting of the National Communication Association, Noviembre, Seattle.
- Goikoetxea, E. y Pascual, G.(2002). Aprendizaje cooperativo: bases teóricas y hallazgos empíricos que explican su eficacia. EducaciónXXI: Revista de la Facultad de Educación, 5,199-226.
- Ferrando, P.J. y Chico, E.(2000). Adaptación y análisis psicométrico de la escala de deseabilidad social de Marlowe y Crowne.Psicothema,12 (3),383-389.
- Hooft, A.;Korzilius, H. y Planken, B. (2003).La conciencia intercultural y la adquisición de segundas lenguas.En Pérez, M. y Coloma, J. (2003). Elespañol lengua del mestizaje y la interculturalidad. (52-77). Murcia: Universidad de Murcia.
- Nesdale, D. y Todd, P.(2000). Effect of contact on intercultural acceptance: a field study. International Journal of Intercultural Relations, 24 (3),341-360.
- Observatorio Andaluz Permanente de las Migraciones (2010). Informe Anual. Andalucía e inmigración 2009.Sevilla: Dirección General de Coordinación de Políticas Migratorias. Consejería de Empleo de la Junta de Andalucía.
- Olson, C.L. y Kroeger, K. (2001). Global competency and intercultural sensitivity. Journal of Studies in International Education, 5(2),116-137.
- Penbek, S., Yurdakul, D. y Cerit, G. (2009). Intercultural communication competence: a study about the intercultural sensitivity of university students based on their education and internationalexperiences.Paper presentado en el European and Mediterranean Conference on Information Systems(EMCIS2009). Crowne Plaza Hotel, Izmir.
- Pusch, M. D. (2005). Teaching Intercultural Skills and Developing the Global Soul. En Linda A. Chisholm (Ed.), Knowing and Doing: The Theory and Practice of Service-Learning. New York: The International Partnership for Service-Learning and Leadership. Rinken, S.; Silva, M.; Velasco, S. y Escobar, M.S.(2009). Opiniones y actitudes de la población andaluza ante la inmigraciónII: entre la estabilidad y el cambio. Sevilla: Consejería de Empleo de la Junta de Andalucía.
- Ruiz, M.P. (2012). Validación de un instrumento para el estudio de la Sensibilidad Intercultural en la provincia de Castellón. (Tesis de doctorado).Universidad Jaume I de Castellón, Castellón de la Plana(España).
- Sanhueza, S.V. y Cardona, M.C.(2009). Evaluación de la sensibilidad intercultural en alumnado de educación primaria escolarizado en aulas culturalmente diversas. Revista de Investigación Educativa, 27 (1),247-262.
- Straffon, D. A. (2003). Assessing the intercultural sensitivity of high school students attending an international school. International Journal of Intercultural Relations, 27,487–501.
- Vázquez, O., Fernández-Santiago, M.y Fernández-Borrero, M.A.(2009). Mapa de Buenas Prácticas Interculturales: el caso de Andalucía. Granada: Comares.
- Vázquez, O., Fernández-Santiago, M.y Fernández-Borrero, M.A.y Vaz,P.(2010). Good Intercultural Practices in Social Services Projects. Journal of Social Service Research, 36 (4), 303-320.
- Vázquez-Aguado, O., Álvarez-Pérez, P. y Mora-Quiñones, N. (2012). Análisis sobre la gestión de la diversidad cultural en los centrosde servicios sociales comunitarios de Andalucía. Revista internacional de Trabajo Social y Bienestar, 1, 127-142.
- Vilá, R. (2005). La Competencia Comunicativa Intercultural. Un estudio en el Primer Ciclo de la E.S.O.(Tesis de doctorado).Universidad de Barcelona, Barcelona-España.
- Villar, A. (2008). Vivir y trabajar en España: la competencia intercultural en el mundo de la empresa. (Memoria de Máster en enseñanza de español como lengua extranjera). Recuperado dehttp://www.educacion.es/redele/Biblioteca2010_2/AnaVillar/MemoriaAnaVillar.pdf, último acceso 25 de junio de 2013.