Incidencia de las aplicaciones móviles en la toma de decisiones del potencial turistaCaso Huelva capital

  1. Luis M. Romero-Rodríguez 1
  2. Angel Torres-Toukoumidis 2
  3. Ignacio Aguaded 2
  1. 1 Universidad Santiago de Cali (Colombia)
  2. 2 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Revue:
adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación

ISSN: 2174-0992

Année de publication: 2016

Titre de la publication: Comunicaciones, redes e interactividad: nuevos fenómenos emergentes

Número: 12

Pages: 45-68

Type: Article

D'autres publications dans: adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación

Résumé

This paper presents an analysis of spending habits and buying process of travel services through mobile applications in Huelva city. Among the most significant results can be found that 52.04% of potential tourists use mobile applications, being fully decisive in their decision to purchase the comments and opinions of other tourists on these platforms, as well as photographs of the destination you choose, while they are understanding that such information often false or manipulated.

Références bibliographiques

  • Abou-Shouk, Mohamed; Wai Mun, Lim; Megicks, Phil. (2013). e-Commerce and small tourism businesses in developing countries: Drivers versus boundaries of adoption. En: Tourism Planning & Development, Vol.10, Nº3. Reino Unido: Routledge, 249-266, DOI: http://dx.doi.org/10.1080/21568316.2012.747983
  • Acav-amadeus (2013). Primer estudio estratégico de las agencias de viaje españolas. Disponible en línea en: http://goo.gl/pmhzqd (consultado el 07/01/2016).
  • Aguaded, Ignacio; Romero-Rodríguez, Luis M. (2015). Mediamorfosis y desinformación en la infoesfera: Alfabetización mediática, digital e informacional ante los cambios de hábitos de consumo informativo. En: Education in the Knowledge Society (EKS), Vol16, Nº1. España: Universidad de Salamanca, 44-57, DOI: http://dx.doi.org/10.14201/eks20151614457
  • Alcón, Elena Mañas; Cuadrado, Juan; Roura; Martí, Federico. (2006). El impacto de las TIC en las formas de consumo familiar. En: Economía industrial, Nº360. España: Ministerio de Industria, Energía y Turismo, 61-76.
  • Amboage, Eva Sánchez. (2011). El turismo 2.0: un nuevo modelo de promoción turística. En: Redmarka: revista académica de marketing aplicado, Nº6. España: Unidad de Investigación en Marketing Aplicado (UIMA)-Universidad de A Coruña, 33-57.
  • Bigné, Enrique; Aldás, Joaquín; Andreu,Luisa. (2008). B2B services: IT adoption in travel agency supply chains. En: Journal of Services Marketing,Vol. 22, Nº6. Reino Unido: Emerald Group Publishing Ltd, 454-464, DOI: http://dx.doi.org/10.1108/08876040810901873
  • Buhalis, Dimitrios; Law, Rob. (2008). Progress in information technology and tourism management: 20 years on and 10 years after the Internet—The state of eTourism research. En: Tourism management, Vol.29, Nº4. Reino Unido: Elsevier Limited, 609-623, DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.tourman.2008.01.005
  • Buhalis, Dimitrios (2000). Tourism and information technologies: Past, present and future. En: Tourism recreation research, Vol. 25, Nº 1. Reino Unido: Taylor Francis Group, 41-58, DOI: http://dx.doi.org/10.1080/02508281.2000.11014899
  • Carrero, Jacqueline Sánchez; Contreras Pulido, Paloma. (2012). De cara al prosumidor: producción y consumo empoderando a la ciudadanía 3.0. En: Revista Icono14, Revista científica de Comunicación y Tecnologías emergentes, Vol. 10, Nº3. Madrid: Asociación Científica Icono 14, 62-84, DOI: http://dx.doi.org/10.7195/ri14.v10i3.210
  • Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia (2014). Informe sobre el Comercio Electrónico en España a través de Entidades de Medios de Pago. Disponible en línea en: http://goo.gl/f79ijm.
  • Dickinson, Janet E., et al. (2014). Tourism and the smartphone app: Capabilities, emerging practice and scope in the travel domain. En: Current Issues in Tourism, Vol. 17, Nº1. Reino Unido: Informa Healthcare, 84-101, DOI: http://dx.doi.org/10.1080/13683500.2012.718323
  • Eurostat (2014). Estadísticas sobre turismo 2014. Disponible en línea en: http://goo.gl/tak9bb
  • Fundación Telefónica (2014). Informe Sociedad de la Información. Barcelona, España: Ariel.
  • Hays, Stephanie; Page, Stephen John y Buhalis, Dimitrios (2013). Social media as a destination marketing tool: its use by national tourism organisations. En: Current Issues in Tourism, Vol. 16, Nº 3. Reino Unido: Informa Healthcare, 211-239, DOI: http://dx.doi.org/10.1080/13683500.2012.662215
  • Henríquez, Patricia et al. (2013). Nativos digitales: aproximación a los patrones de consumo y hábitos de uso de internet, videojuegos y celulares. En: Revista Educación y Pedagogía, Vol. 24, Nº62. Antioquia: Universidad de Antioquia - Facultad de Educación, 145-156.
  • Huang, Zhao; Benyoucef, Morad (2013). From e-commerce to social commerce: A close look at design features. En: Electronic Commerce Research and Applications, Vol. 12, Nº4. Holanda: Elsevier, 246-259, DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.elerap.2012.12.003
  • Huxley, Aldous (2000). Un Mundo Feliz. Barcelona: Plaza y Janés.
  • Hyun, Martin Yongho; Lee, Seoki y Hu, Clark (2009). Mobile-mediated virtual experience in tourism: concept, typology and applications. En: Journal of Vacation Marketing, Vol. 15, Nº2. United Kingdom: SAGE Publications Ltd, 149-164, DOI: http://dx.doi.org/10.1177/1356766708100904
  • INE (2015). Encuesta sobre equipamiento y uso de tecnologías de información y comunicación en los hogares 2014. http://www.ine.es
  • ITU (2014). ICT Statistics: the world in 2015. International telecommunication union. http://goo.gl/jk7exi
  • Kavoura, A., et al. (2013). From e-business to c-commerce: collaboration and network creation for an e-marketing tourism strategy. En: Tourismos, Vol. 8, nº 3. Grecia: University of the Aegean, 113-128.
  • Kennedy-Eden Heather; Gretzel, Ulrike (2012). A taxanomy of mobile applications in tourism. in e-review of tourism research. En: Texas A &M university press, Vol. 10, nº2. EEUU: Univeristy of Texas A&M, 47-50.
  • Kim, Chulwon. (2004) E-tourism:an innovative approach for the small and medium-sized tourism enterprises (smtes) in korea. oecd reports. France: Organisation for Economic Co-operation and development (OECD).
  • Laudon, Kenneth; Traver, Carol Guercio. (2007). E-commerce. EEUU: Pearson/Addison Wesley.
  • Maity, Moutusy; Dass, Mayukh. (2014). Consumer decision-making across modern and traditional channels: E-commerce, m-commerce, in-store. En: Decision Support Systems, Vol. 61. Holanda: Elsevier, 34-46, DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.dss.2014.01.008
  • Martín-Sánchez, M; Miguel-Dávila, J. A. y López-Berzosa, D. (2012). M-tourism: las apps en el sector turístico. En: TuriTec 2012. Congreso Turismo y Tecnologías de la Información y las Comunicaciones, Málaga: Facultad de Turismo, Universidad de Málaga, 407-424.
  • McLuhan, M. (2001). Understanding Media: the extensions of man. Oxford: Routledge.
  • Mcluhan, M; Powers, B. (1996). La Aldea Global. Barcelona: Gedisa.
  • Mohedo, María Teresa Díaz; Bújez, Alejandro Vicente. (2011). Los jóvenes como consumidores en la era digital. En: Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, Vol. 14, Nº 2. España: Asociación Universitaria de Formación del Profesorado, 127-134.
  • Moliner Velázquez, Beatriz; Fuentes Blasco, María y Gil Saura, Irene. (2015). Las Tic Como Base de Segmentación en el Contexto B2B Turístico: Estudio Aplicado en Hoteles Españoles. En: Revista de Análisis Turístico, Nº 18. España: AECIT,19-31.
  • O’Connor, Peter y Frew, Andrew J. (2000). Evaluating electronic channels of distribution in the hotel sector: A Delphi study. En: Information Technology & Tourism, Vol. 3, Nº 3. Alemania: Springer,177-193, DOI: http://dx.doi.org/10.1007/978-3-7091-6291-0_29
  • Okazaki, Shintaro; Simó, Luisa Andreu; Campo Martínez, Sara (2011). Servicios turísticos a través del móvil: aplicaciones en marketing turístico. En: Investigación y marketing, Nº110. España: AEDEMO, 48-53.
  • Organización Mundial del Turismo (2015). panorama del turismo internacional. Madrid: UNWTO.
  • Orwell, George. (1949). 1984. Londres: Secker & Warburg.
  • Rocha, Darío. (2013). Prosumidores tecnológicos, educación y cultura 2.0. En: Arte & Diseño, Vol. 11, nº 2. Colombia: Universidad Autónoma del Caribe, 67-71, DOI: http://dx.doi.org/10.15665/ad.v11i2.380
  • Saini, Michael; Shlonsky, A. (2012). Systematic Synthesis of Qualitative Research. New York: Oxford University Press.
  • Vasa, Rajesh et al. (2012). A preliminary analysis of mobile app user reviews. En: Proceedings of the 24th Australian Computer-Human Interaction Conference. Australia:ACM, 241-244, DOI: http://dx.doi.org/10.1145/2414536.2414577
  • Wang, Dan; Park, Sangwon; Fesenmaier, Daniel (2011). An examination of information services and smartphone applications. En: Students Research Conference, (s/n). EEUU: UMass Amherst.
  • Werthner, Hannes; Ricci, Francesco. (2004). E-commerce and tourism. En: Communications of the ACM, Vol. 47, Nº 12. EEUU: Association for Computing Machinery. 101-105.
  • Xiang, Zheng y Gretzel, Ulrike. (2010). Role of social media in online travel information search. En: Tourism management, Vol. 31, nº 2. Reino Unido: Elsevier Limited. 179-188, DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.tourman.2009.02.016
  • Yang, Guohui (2014). Future Energy, Environment and Materials. Reino Unido: WIT Press.