Percepciones del profesorado sobre la gestión de la diversidad culturalUn estudio cualitativo

  1. Carrasco Macías, María José 1
  2. Coronel Llamas, José Manuel 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1139-613X 2174-5374

Year of publication: 2017

Issue Title: El centro educativo ante la diversidad

Volume: 20

Issue: 1

Pages: 75-98

Type: Article

DOI: 10.5944/EDUCXX1.17492 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

Abstract

In this study we explore teacher perceptions of cultural diversity management. Participants included sixteen teachers with experience ranging from 2 to 20 years of teaching from four secondary schools in the region of Andalusia. Semistructured interviews with the teachers from each school were used. Additional information was obtained through interviews with the principal, four families of immigrant students and a focus-group interview with the four school counselors. The results indicate that teachers perceive the management of cultural diversity as a particular problem, marginal and excluded from teaching practices. Moreover, teachers agree that the issue is one of adaptation, a problem to be solved by the students themselves with the support of school counselors and other educational specialists. The study ends by calling for further work in coordination with educational specialists and highlighting the need to include intercultural competence in initial and continuing teacher education.

Funding information

Esta investigación forma parte de un Proyecto de Investigación I+D+I, financiado por el Ministerio de Economía y Competitividad (Ref. EDU2008 05539), titulado: Los estudiantes de Educación Secundaria ante la diversidad cultural: Aprendizaje, Construcción y Representación del Discurso Intercultural.

Bibliographic References

  • Aguado, T. (Coord.). (2010). Diversidad cultural y logros de los estudiantes en educación obligatoria. Lo que sucede en las escuelas. Madrid: MEC/UNED.
  • Aguado, T. (2009). Cultural diversity and education for ethnic groups in Spain. In J. Banks, (Ed.). The Routledge International Companion to Multicultural Education. Washington: Routledge Ed. Part Nine.
  • Aguado, T. (2003). Pedagogía Intercultural. Madrid: McGraw-Hill Interamericana.
  • Ainscow, M. (2012). Haciendo que las escuelas sean más inclusivas: lecciones a partir del análisis de la investigación internacional. Revista de Educación Inclusiva, 5(1), 39-49.
  • Ballesteros, B., y Gil, I. (coords.). (2011). Diversidad cultural y eficacia en la escuela. Un repertorio de buenas prácticas en centros de educación obligatoria. Madrid: Ministerio de Educación.
  • Banks, J. (2008). An Introduction to Multicultural Education (4th ed.). Boston: Allyn & Bacon.
  • Banks, J. (2007). Educating Citizens in a Multicultural Society (2nd ed.). New York: Teachers College Press.
  • Banks, J. (Ed). (1996). Multicultural Education, Transformative Knowledge, and Action: Historical and Contemporary Perspectives. New York: Teachers College Press.
  • Banks, J., & Banks, C. (Eds.) (2010). Multicultural Education: Issues and Perspectives. Hoboken, New Jersey: Wiley.
  • Bauman, Z. (2005). Vidas desperdiciadas. La modernidad y sus parias. Barcelona: Paidós.
  • Bolívar, A. (2004). La educación secundaria obligatoria en España: en la búsqueda de una inestable identidad. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio, 12(1). Recuperado de http://goo.gl/HxXQJO
  • Castles, S., & Miller, M. (2003). The Age of Migration. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
  • Cernadas, F.X., Santos Rego, M.A. y Lorenzo, M. (2013). Los profesores ante la educación intercultural: la formación sobre el terreno. Revista de Investigación Educativa, 31(2), 555-570.
  • Coronel, J.M., y González, S. (Eds). (2005). El trabajo psicopedagógico en los centros de enseñanza secundaria. Enfoque organizativo y casos prácticos. Málaga: Aljibe.
  • Chan, E. (2006). Teacher Experiences of Culture in the Curriculum. Journal of Curriculum Studies, 38(2), 161-176.
  • Domingo, J. (2006). Los Departamentos de Orientación en la mejora cualitativa de la Educación Secundaria. Revista de Educación, 339, 99-118.
  • Essomba, M.A. (2010). 10 Ideas Clave. La gestión de la diversidad cultural en la escuela. Barcelona: Graó.
  • Essomba, M.A. (2006). Liderar escuelas interculturales e inclusivas. Barcelona: Graó.
  • García Castaño, F.J., y Carrasco, S. (eds.) (2011). Población inmigrante y escuela: Conocimientos y saberes de investigación. Madrid: Ministerio de Educación.
  • García Castaño, F.J., Rubio, M., y Bouachra, O. (2008). Población inmigrante y escuela en España: un balance de investigación. Revista de Educación, 345, 23-60.
  • García Corona, D., et al. (2010). Propuestas educativas para favorecer la equidad en ESO: respuestas educativas inclusivas a la diversidad. Cultura y Educación, 22(3), 297-312.
  • Garreta, J. (2008). Escuela, familia de origen inmigrante y participación. Revista de Educación, 345, 133-155.
  • Gay, G. (2002). Preparing for Culturally Responsive Teaching. Journal of Teacher Education, 53(2), 106-116.
  • Gay, G (2000). Culturally Responsive Teaching. New York: Teachers College Press.
  • Gaztambide, R., Harding, H., & Sordé, T. (Eds.). (2004). Cultural Studies and Education: Perspective on Theory, Methodology, and Practice. Cambridge, MA: Harvard Education Publishing Group.
  • Gaztambide, R. et al. (Eds). (2004). Cultural Studies and Education. Harvard Educational Review, 38.
  • González, M.T. (2008). Diversidad e Inclusión educativa: Algunas Reflexiones sobre el Liderazgo en el Centro Escolar. REICE Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6(2), 82-99.
  • González, J.C., Jiménez, J.R., y Pérez, H. (2011).Representaciones e imágenes de la diversidad Cultural: Reflexiones a partir de un estudio exploratorio con profesores de escuelas multiculturales del suroeste de Andalucía. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 15(3), 181-194.
  • Gutiez, P. (2000). La diversidad-sociocultural en el currículum de los centros educativos. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 4(1), 1-13.
  • Hammer, M.R., Bennett, M.J., & Wiseman, R. (2003). Measuring intercultural sensitivity: The intercultural development inventory. International Journal of Intercultural Relations, 27, 421-443.
  • He, Y., & Cooper, J. E. (2009). The ABCs of preservice teacher cultural competency development. Teaching Education, 20(3), 305-322.
  • Howard, T. (2003). Culturally Relevant Pedagogy: Ingredients for Critical Teacher Reflection. Theory into Practice, 42(3), 195-202.
  • Hue, M.T., & Kennedy, K. (2012). Creation of Culturally Responsive Classrooms: Teachers’ Conceptualization of a New Rationale for Cultural Responsiveness and Management of Diversity in Hong Kong Secondary Schools. Intercultural Education, 23(2), 119-132.
  • Jordán, J.A. (2007). El profesorado ante la educación intercultural. En M.A. Essomba, (coord.). Construir la escuela multicultural. Reflexiones y propuestas para trabajar la diversidad étnica y cultural. Barcelona: Graó.
  • Junta de Andalucía (2013). Datos sobre alumnado escolarizado. Sevilla: Consejería de Educación, Cultura y Deporte. Recuperado de http://goo.gl/Slm1oi
  • Leeman, Y., & Ledoux, G. (2005). Teachers on Intercultural Education. Teachers and Teaching: theory and practice, 11(6), 575-589.
  • Leiva, J., y Pedrero, E. (2011). El papel de las familias en la generación de una educación intercultural: de la participación a la innovación educativa. XII Congreso Internacional de Teoría de la Educación. Barcelona, 20-22 Octubre.
  • Leiva, J. (2010). Práctica de la interculturalidad desde la perspectiva docente: análisis y propuestas pedagógicas. Cultura y Educación, 22(1), 67-84.
  • López, B., y Tuts, M. (coords.) (2012). Orientaciones para la Práctica de la Educación Intercultural. Red de Escuelas Interculturales. Madrid: Wolters Kluwer.
  • Macías, B., Sánchez, J.A., y Cabillas, M. (2011). Etnografía de la interculturalidad: Analizando buenas prácticas en escuelas multiculturales andaluzas. En F.J García Castaño y N. Kressova (coords.) Actas del I Congreso Internacional sobre Migraciones en Andalucía (pp. 639-645). Granada: Instituto de Migraciones.
  • McIntosh, K., Jackson, I. & Knight, M. (2012). Culturally Relevant Pedagogy: Unpacking West African Immigrants’ Cultural Identities. International Journal of Multicultural Education, 14(2), 1-28.
  • McLaren, P. (1998). Multiculturalismo revolucionario: Pedagogías de disensión para el nuevo milenio. México: Siglo xxi.
  • MEC (2013). Evolución y situación actual de la presencia del alumnado extranjero en el sistema educativo español (2000-2011). Madrid: Ministerio de Educación.
  • Miller, J. (2011). Teachers’ work in Culturally and Linguistically Diverse Schools. Teachers and Teaching: theory and practice, 17(4), 451-466.
  • Moliner, O., Sales, A., Ferrández, R. & Traver, J. (2011). Inclusive Cultures, Policies and Practices in Spanish Compulsory Secondary Education Schools: Teachers Perceptions in Ordinary and Specific Teaching Contexts. International Journal of Inclusive Education, 15(5), 557-572.
  • Moral, C. (2006). Criterios de validez en la investigación cualitativa actual. Revista de Investigación Cualitativa, 24(1), 147-164.
  • Navarro, M.ª J. (2008). La dirección escolar ante el reto de la diversidad. Revista de Educación, 347, 319-341.
  • Nieto, S. (2007). Affirming Diversity: The Sociopolitical Context of Education. Boston, Massachusetts: Allyn and Bacon.
  • Oller, J., Vilá, I., & Zufiaurre, B. (2012). Student and Teacher Perceptions of School Involvement and their Effect on Multicultural Education: A Catalonian Survey. Race, Ethnicity & Education, 15(3), 353-378.
  • Onwuegbuzie, A., & Leech, N. (2007). Vality and Qualitative Research: An Oxymoron? Quality & Quantity, 41, 233-249.
  • Peñalva, A., y Soriano, E. (2010). Objetivos y contenidos sobre interculturalidad en la formación inicial de educadores y educadoras. Estudios sobre Educación, 18, 37-57.
  • Pérez, A. (2004). La cultura escolar en la sociedad neoliberal. Madrid: Morata.
  • Perry, L.B., & Southwell, L. (2011). Developing intercultural understanding and skills: models and approaches Intercultural Education, 22(6), 453-466.
  • Petty, L., & Naravan, R. (2012). Investigating Secondary Science Teachers’ Beliefs about Multiculturalism and its Implementation in the Classroom. Multicultural Perspectives, 14(4), 212219.
  • Richardson T. (2011). Interrogating the Trope of the Door in Multicultural Education: Framing Diplomatic Relations to Indigenous Political and Legal Difference. Educational Theory, 61(3), 295-310.
  • Santos Rego, M. A., y Lorenzo, M. (2012). Estudios de Pedagogía Intercultural. Barcelona: Octaedro.
  • Santos-Rego, M. A., Crespo, J., Lorenzo, M., y Godás, A. (2012). Escuelas e inmigración en España: ¿es inevitable la segregación? Cultura y Educación, 24(2), 193-205.
  • Sleeter, C. (1996). Multicultural Education as Social Activism. Albany: State University of New York Press.
  • Sleeter, C., & Grant, C. (2003). Making Choices for Multicultural Education: Five Approaches to Race, Class, and Gender. New.York: John Wiley & Sons.
  • Sleeter, C.,& McLaren, P. (Eds.) (1995). Multicultural Education, Critical Pedagogy and the Politics of Difference. Albany: State University of New York Press.
  • Smeichel, M. (2012). Good Teaching? An Examination of Culturally Relevant Pedagogy as an Equity Practice. Journal of Curriculum Studies, 44(2), 211-231.
  • Soriano, E. (2012). Planteamiento intercultural del currículum para su calidad Educativa. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(4), 49-62.
  • Soriano, E. (2003). (Ed.). Perspectivas teórico-prácticas en educación intercultural. Madrid: La Muralla.
  • Soriano, E., y Peñalva, A. (2011). Presente y futuro de la educación intercultural en la formación inicial de los profesionales de la educación. Aula Abierta, 39(1), 117-130.
  • Stake, R. (1995). The Art of Case Study Research. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Strauss, A. & Corbin, J. (1990). Basics of Qualitative Research. Newbury Park: Sage Pub.
  • Torres, J. (2008). Diversidad cultural y contenidos escolares. Revista de Educación, 345, 83-110.
  • Vargas, J. M. (2007). La diferencia como valor: Hacia una ciudadanía intercultural. Conceptualización de la diversidad cultural e intervención educativa. Profesorado. Revista de Currículo y Formación del Profesorado, 11(2), 1-11.
  • Weinstein, C., Tomlinson-Clarke, S., & Curran, M. (2004). Toward a Conception of Culturally Responsive Classroom Management. Journal of Teacher Education, 55(1), 25-38.
  • Ying, R. (1993). Case study research design and methods applied. London: Sage.