An evaluation of the "white card" as a resource for promoting an educational sports competition

  1. Gema Ortega Vila
  2. Jorge Franco
  3. Francisco Javier Giménez Fuentes-Guerra 1
  4. Luis Javier Durán González 2
  5. Ana Concepción Jiménez Sánchez 2
  6. Pedro Jesús Jiménez Martín 2
  7. John Lambert 3
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

  2. 2 Polytechnic University of Madrid
  3. 3 University of Brighton
    info

    University of Brighton

    Brighton, Reino Unido

    ROR https://ror.org/04kp2b655

Revista:
Journal of Human Sport and Exercise: JHSE

ISSN: 1988-5202

Año de publicación: 2016

Volumen: 11

Número: 1

Páginas: 19-30

Tipo: Artículo

DOI: 10.14198/JHSE.2016.111.02 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Journal of Human Sport and Exercise: JHSE

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

Competitive sport is one of the key contexts in the development of values through sport, given the very significant ambivalences and contradictions involved within sport. Since the 2008-09 season the Real Madrid Foundation has launched in its basketball schools an educational project of transmission of values called "For a REAL Education: Values and Sport", which has led to the development of different teaching materials including the "White Card" program, an educational resource that tries to encourage good sportsmanship and moral development of participants. The aim of this work is to analyze how useful the program is to both trainers and families. The program has been applied to 338, 356 and 334 players aged between 8 and 17, by 16, 15 and 18 teachers in 2010-11, 2011-12 and 2012-13 seasons respectively. The methodology used in intervention has been action research and the instruments used for data collection were group discussion, questionnaire, survey and our own white cards given to players in tournaments. The assessment of this resource has been very positive from the coaches, and a high percentage, of parents of the young athletes.

Referencias bibliográficas

  • Arnold, P.J. (2001). Sport, moral development, and the role of the teacher: Implications for research and moral education. QUEST, 53(2),135-150. https://doi.org/10.1080/00336297.2001.10491734
  • Bandura, A. (1987). Pensamiento y Acción. Fundamentos Sociales. Barcelona: Martínez Roca.
  • Bartolomé, M. (1994). La Investigación Cooperativa. In: V. García (Ed.) Problemas y Métodos de Investigación en Enseñanza Personalizada. Madrid: Rialp.
  • Borràs. P.A. (2008). Humanismo, sociedad y deporte: investigaciones y ensayos. Citius, altius, fortius, 1(2), 99-118.
  • Bredemeier, B.J. (1994). Children’s Moral Reasoning and their Assertive, Agressive and Submisse Tendencies in Sport and Daily Life. Journal of Sport & Exercise Psychology, 16, 1-14. https://doi.org/10.1123/jsep.16.1.1
  • Brunelle, J.P., Goulet, C., & Arguin, H. (2005). Promoting respect for the rules and injury prevention in ice hockey: evaluation of the Fair-Play Program. Journal of Science and Medicine in Sport, 8(3), 294-304. https://doi.org/10.1016/S1440-2440(05)80040-4
  • Buceta, J.M. (2005). El comportamiento del entrenador de jóvenes futbolistas. Training fútbol: Revista técnica profesional, 110, 28-33.
  • Carr, W., & Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. La investigación-acción en la formación el profesorado. Barcelona: Martínez Roca.
  • Cecchini, J.A., Fernández, J., González, C., & Arruza, J.A. (2008). Repercusiones del Programa Delfos de educación en valores a través del deporte en jóvenes escolares. Revista de educación, 346, 167-186.
  • Cecchini, J.A., González, C., & Montero, J. (2007). Sport participation and fair play. Psicothema, 19(1), 57-64.
  • C.S.D. (2004). Los valores del deporte en la educación. Más alto que uno mismo. Unidad Didáctica. Madrid: Consejo Superior de Deportes.
  • Comunidad de Madrid. (2005). Deporte, Olimpismo y Ciudadanía. Fichas pedagógicas. Madrid: Consejería de Cultura y Deportes de la Comunidad de Madrid.
  • Commission for Fair Play (1990). Fair Play for Kids. Ontario, Canada: Commission for Fair Play.
  • Cruz, J., Boixadós, M., Valiente, L., & Torregrosa, M. (2001). ¿Se pierde el fair-play y la deportividad en el deporte en edad escolar?. Apunts: Educación Física y Deporte, 64, 6-16.
  • Durán, J. (2013). Ética de la Competición Deportiva: Valores y contravalores del deporte competitivo. Materiales para la Historia del Deporte, 11, 89-115.
  • Elliott, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción, Madrid: Morata.
  • Ennis, C., Solmon, M., Satina, B., Loftus, S., Mensch, J., & McCauley, M. (1999). Creating a sense of family in urban schools using the "Sport for Peace" curriculum. Research Quarterly for Exercise & Sport, 70(3), 273-285. https://doi.org/10.1080/02701367.1999.10608046
  • Escartí, A., Pascual, C., Gutiérrez, M., Marín, D., Martínez, M., & Tarín, S. (2012). Aplicando el modelo de enseñanza para la responsabilidad personal y social (TSPR) al contexto espa-ol: lecciones aprendidas. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 14(2), 178-196.
  • F.E.B. (2007). El valor del baloncesto. Madrid: Federación Española de Baloncesto.
  • Fraile, A. (2001) La competición en el deporte escolar como factor segregador. In: M. Latiesa (Ed.) Deporte y cambios sociales en el umbral del Siglo XXI. Madrid: Esteban Sanz.
  • Fraile, A. (2010). El desarrollo moral en el deporte escolar europeo: un estudio basado en dilemas sociomorales. Estudios Pedagógicos, XXXVI, 2, 83-97. https://doi.org/10.4067/S0718-07052010000200005
  • F.A.D. (1999). Club del buen deportista. Madrid: Fundación de Ayuda Contra la Drogadicción.
  • Galeano, E. (2001). Los atletas químicos, El Mundo, 27-4-01.
  • Gimeno, F., Sáenz, A., Ariño, V., & Aznar, M. (2007). Deportividad y violencia en el fútbol base: Un programa de evaluación y de prevención de partidos de riesgo. Revista de Psicología del Deporte, 16(1), 103-118.
  • Gimeno, F. (2000) Entrenando a padres y madres. Claves para una gestión eficaz de la relación de los padres y madres de jóvenes deportistas. Guía de habilidades sociales para el entrenador. Zaragoza: Gobierno de Aragón.
  • Gimeno, F. (2003). Descripción y evaluación preliminar de un programa de habilidades sociales y de solución de problemas con padres y entrenadores en el deporte infantil y juvenil. Revista de psicología del deporte, 12(1), 67-80.
  • Gutiérrez, M., & Vivó, P. (2005). Enseñando razonamiento moral en las clases de educación física escolar. European Journal of Human Movement, 14, 1-22.
  • Hassandra, M., Goudas, M., Hatzigeorgiadis, A., & Theodorakis, Y. (2007). A Fair Play Intervention program in School Olympic Education. European Journal of Psychology of Education, 22(2), 99-114. https://doi.org/10.1007/BF03173516
  • Hellison, D. (1995): Teaching Responsibility Through Physical Activity. USA: Human Kinetics.
  • Hersh, R., Raimer, J., &Paolitto, D. (1984). El crecimiento moral: De Piaget a Kohlberg. Madrid: Narcea.
  • Jiménez, P.J. (2008). Manual de Estrategias de Intervención en Actividad Física, Deporte y Valores. Madrid: Síntesis.
  • Jiménez, P.J. (2011). Actividad Física, Deporte y Jóvenes en Riesgo: Programa de intervención en valores sociales y personales. EAE: Saarbruchen.
  • Jiménez, P.J. y Durán. J. (2006): Valores en Movimiento: La Actividad física y el deporte como medio de educación en valores. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia y Consejo Superior de Deportes.
  • Jones, C., & McNamee, M. (2000). Moral reasoning, moral action, and the moral atmosphere of sport. Sport Education and Society, 5(2), 131-146. https://doi.org/10.1080/713696034
  • Kavussanu, M., & Roberts, G.C. (2001). Moral functioning in sport: An Achievement goal perspective. Journal of Sport & Exercise Psychology, 23(1), 37-54. https://doi.org/10.1123/jsep.23.1.37
  • Kohlberg, L. (2010). De lo que es a lo que debe ser. Cómo cometer la falacia naturalista y vencerla en el estudio del desarrollo moral. Buenos Aires: Prometeo.
  • Kolhberg, L., Power, F.C., & Higgins, A. (2008). La Educación Moral según Lawrence Kohlberg. Barcelona: Gedisa.
  • Lee, O., & Martinek, T. (2012). Teacher Candidates´ Implementation of the Personal and Social Responsibility Model in Field Experiences. Physical Educator, 69(2), 150-170.
  • Lee, MJ., Whitehead, J., & Balchin, N. (2000). The Measurement of Values in Youth Sport: Development of the Youth Sport Values Questionnaire. Journal of Sport and Exercise Psychology, 22 (4), 307-326. https://doi.org/10.1123/jsep.22.4.307
  • Lumpkin, A. (2011). Building Character Through Sports. Strategies: A Journal for Physical and Sport Educators, 24(6), 13-15. https://doi.org/10.1080/08924562.2011.10590956
  • Martinek, T., & Lee, O. (2012). From Community Gyms to Classrooms: A Framework for Values-Transfer in Schools. Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 83(1), 33-38. https://doi.org/10.1080/07303084.2012.10598709
  • Martinek, T., McLaughlin, D., & Schilling, T. (1999). Project Effort: Teaching Responsibility Beyond the Gym. Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 70(6), 59-65. https://doi.org/10.1080/07303084.1999.10605954
  • Maza, G., Balibrea, K., Camino, X., Durán, J., Jiménez, P.J. & Santos, A. (2011). Deporte, Actividad Física e Inclusión Social. Una guía para la intervención social a través de las actividades deportivas. Madrid: Consejo Superior de Deportes y Dirección General de Deportes.
  • Mincehw, S. (2002). Teaching Character through Sports Literature. Clearing House, 75(3), 137-141. https://doi.org/10.1080/00098650209599253
  • Ortega, G., Jiménez, P.J., Durán, J., Giménez, F.J., Jiménez, C., & Sáenz-López, P. (2010). Por una Educación REAL. Valores y deporte. La alineación de los valores. Cuaderno del profesorado, Madrid: Fundación Real Madrid.
  • Ortega, G., Jiménez, A.C., Durán, L.J., Giménez, F.J., Jiménez, P.J., & Sáenz-López, P. (2011). Por una Educación REAL. Valores y Deporte. La Alineación de los Valores. Cuaderno del alumnado. Madrid: Fundación Real Madrid.
  • Ortega, G., Durán, L.J., Giménez, F.J., Jiménez, P.J., Jiménez, A.C., & Sáenz-López, P. (2012a) Dibujando Valores, Madrid: Fundación Real Madrid.
  • Ortega, G., Giménez, F.J., Jiménez, C., Franco, J., Durán, J., & Jiménez, P.J. (2012b) Iniciación al Valorcesto, Madrid: Fundación Real Madrid.
  • Ortega, G., Franco, J., Giménez, F.J., & Jiménez, P.J. (2012c) La Tarjeta Blanca de la Fundación Real Madrid. Una propuesta educativa a través de la competición. Cuadernos de Psicología del Deporte, 12(1), 37-40. https://doi.org/10.4321/S1578-84232012000300009
  • Rusell, J.S. (2004). Moral realism in Sport. Journal of the Philosophy of Sport, 31(2), 142-160. https://doi.org/10.1080/00948705.2004.9714657
  • Sáenz, A., Gimeno, F., Gutiérrez, H., & Garay, B. (2012). Prevención de la agresividad y la violencia en el deporte en edad escolar: Un estudio de revisión. Cuadernos de Psicología del Deporte, 12(2), 57-72. https://doi.org/10.4321/S1578-84232012000200007
  • Sáenz, A., Gutiérrez, H., Lanchas, I., & Aguado, B. (2011). La actividad del world café, una herramienta para la evaluación y desarrollo de los valores en el deporte escolar. Motricidad. European Journal of Human Movement, 27, 131-147.
  • Skinner, B.F. (1974). About Behaviorism. B.F. Skinner. New York: Alfred A. Knopf
  • Sparner, E.J. (2005). Ethical Behavior in sport: Fair play versus winning among elite rugby players. Journal of Human Movement Studies, 48(2), 125-132.
  • Steffens, C., & Gorin, S. (1999). Cómo fomentar las actitudes de convivencia a través del juego. Barcelona: CEAF.
  • UNICEF (2010). Guía para la Práctica Deportiva. Deporte para un mundo mejor. Madrid: Consejo Superior de Deportes y UNICEF España.
  • Vidoni, C., & Ulman, JD. (2012). The Fair Play Game: Promoting Social Skills in Physical Education. Strategies: Journal for Physical and Sport Educators, 25(3), 26-30. https://doi.org/10.1080/08924562.2012.10592149