Consumo informativo y competencias digitales de estudiantes de periodismo de Colombia, Perú y Venezuela

  1. Luis M. Romero-Rodríguez 1
  2. Ignacio Aguaded 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
Convergencia: Revista de ciencias sociales

ISSN: 1405-1435 2448-5799

Year of publication: 2016

Issue: 70

Pages: 35-57

Type: Article

DOI: 10.29101/CRCS.V23I70.3806 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Convergencia: Revista de ciencias sociales

Abstract

This paper proposes to examine the information consumption habits emerging in journalism students in Colombia, Peru and Venezuela, in particular the trend of infoxication and information overload in their communication ecosystem and also to analyze the media-literacy skills acquired over their training. The methodolog y focused on a digital self-administered quantitative questionnaire, applied to 1,603 third-year students of journalism at universities in Medellin, Lima and Caracas. Key findings are intensive use of Internet and social media that exceeds 5 hours a day, with especial attention to the fact that most of the content received through these networks is pseudo-information and stressing that media literacy training for informative consumption is preeminently self-taught.

Bibliographic References

  • Aguaded, Ignacio y Yamile Sandoval (2011), “El televidente, la familia y la escuela ante la recepción participativa de los medios”, en V. Tomé y Menesez [eds.], Educaçao e media: da teoria ao terreno, Catelo Branco: RVJ Editores.
  • Aguaded, Ignacio y Luis Romero-Rodríguez (2015), “Mediamorfosis y desinformación en la infoesfera: Alfabetización mediática, digital e informacional ante los cambios de hábitos de consumo informativo”, en Education in the Knowledge Society, vol. 16, núm. 1, Salamanca, España.
  • Andrejevic, Mark (2013), Infoglut: How Too Much Information Is Changing the Way We Think and Know, London: Routledge.
  • Benito-Ruiz, Elena (2009), “Infoxication 2.0”, en M. Thomas [ed.], en Handbook of Research on Web 2.0 and Second Language Learning, Pennsylvania: IGO-InfoSci.
  • Bray, David (2008), “Information Pollution, Knowledge Overload, Limited Atention Spans and Our Reponsabilities as IS Professionals”, en Global Information Technology Management Association (GITMA) World Conference, Atlanta, USA.
  • Cabalin, Cristian (2014), “Estudiantes conectados y movilizados: El uso de Facebook en las protestas estudiantiles en Chile” en Comunicar, vol. 43, núm. 22 (DOI: http://doi. org/7r7).
  • Caldevilla, David (2010), “Las redes sociales. Tipologías, uso y consumo de las redes 2.0 en la sociedad digital actual”, en Documentos de las Ciencias de la Información, vol. 33, Madrid, España.
  • Castells, Manuel (2012), Networks of Outrage and Hope. Social Movements in the Internet Age, Cambridge, MA: Polity Press.
  • Cornella, Alfons (2010), Infoxicación: Buscando un orden en la información, Barcelona: Infonomia.
  • Corrin, Linda et al. (2010), “Technological diversity: An investigation of student ́s technology use in everyday life and academic study, en Learning Media and Technology, vol. 35, núm. 4, Oxford, UK.
  • Cortés, Carlos (2006), “La fluidez de la información en la era digital”, en Chasqui, núm. 93, Quito, Ecuador.
  • Crenshaw, Dave (2008), The Myth of Multitasking: How “Doing It All” Gets Nothing Done, San Francisco: Jossey-Bass.
  • Dias, Patricia (2014), “From ‘infoxication’ to ‘infosaturation’: a theoretical overview of the cognitive and social effects of digital immersion”, en Ámbitos: Revista Internacional de Comunicación, núm. 24, Sevilla, España.
  • Díaz-de-Rada, Vidal (2012), “Ventajas e inconvenientes de la encuesta por Internet”, en Papers: Revista de Sociología, vol. 97, núm. 1, Barcelona, España.
  • Eco, Umberto (1964), Apocalittici e integrati: comunicazioni di massa e teorie della cultura di massa, Milano: Bompiani.
  • Gallardo, Eliana (2012), “Hablemos de estudiantes digitales y no de nativos digitales”, en UT. Revista de Ciències de l’Educació, núm. 1, Tarragona, España.
  • García, Antonio, López-de-Ayala, María y Beatriz García (2013), “Hábitos de uso en Internet y en las redes sociales de los adolescentes españoles”, en Comunicar, 41 (DOI: http://doi.org/tj7)
  • Gisbert, Mercé y Francesc Esteve (2011), “Digital Leaners: La competencia digital de los estudiantes universitarios”, en La cuestión universitaria, vol. 7, Madrid, España.
  • Gitlin, Todd (2005), Enfermos de información: de cómo el torrente mediático está saturando nuestras vidas, Barcelona: Paidós.
  • Gleick, James (2011), The Information: A History, A Theory, A Flood, London: Harper Collins.
  • Gross, Bertram (1964), The Managing of Organizations (Vol. 1), Glencoe: Free Press of Glencoe.
  • Herrera, Linda (2012), “Youth and Citizenship in the Digital Age: A View from Egypt”, en Harvard Educational Review, vol. 82, núm. 3, Boston, USA.
  • Howe, Neil y William Strauss (1991), Millennials Rising: The Next Great Generation, New York: Vintage Original.
  • Hurst, Mark (2007), Bit Literacy: Productivity in the Age of Information and E-mail Overload, New York: Good Experience.
  • Jacoby, Jacob (1977), “Information Load and Decision Quality: Some Contested Issues”, en Journal of Marketing Research, núm. 14, Chicago, USA.
  • Jacoby, Jacob (1984), “Perspectives on Information Overload”, en Journal of Consumer Research, vol. 10, núm. 4, Chicago, USA.
  • Jacoby, Jacob, Speller, Donald y Carol Kohn (1974), “Brand Choice Behavior As a Function of Information Load: Study II”, en S. Ward, P. Wright y A. Arbor [eds.], Advances in Consumer Research, vol. 1, Minnesotta: Association for Consumer Research.
  • Johnson, Clay (2012), The Information Diet: A Case for Conscious Consumption, Cambridge: O’Reilly Media.
  • Klingberg, Torkel (2009), The Overflowing Brain: Information Overload and the Limits of Working Memory, Oxford: Oxford University Press.
  • Lam, Lawrence et al. (2009), “Factors Associated with Internet Addiction among Adolescents”, en CyberPsychology & Behavior, vol. 12, núm. 5, New York, USA (DOI: http://doi.org/dcws68).
  • Lancaster, Lucy y David Stillman (2002), When generations collide. Who they are. Why they clash. How to solve the generation puzzle at work, New York: Collins Business.
  • Lee, Blanca y Lexine Stapinski (2012), “Seeking Safety on the Internet: Relationship between Social Anxiety and Problematic Internet Use Related”, en Journal of Anxiety Disorders, vol. 26, Saskatchewan, Canada (DOI: http://doi.org/bfzrsg).
  • Livingstone, Sonia (2008), “Taking Risky Opportunities in Youthful Content Creation: Teenagers’ Use of Social Networking Sites for Intimacy, Privacy and Self-expression”, en New Media & Society, vol. 10, núm. 3, Chicago, USA (DOI: http://doi.org/btc7kw).
  • Livingstone, Sonia y David Brake (2010), “On the Rapid Rise of Social Networking Sites: New Findings and Policy Implications”, en Children & Society, vol. 24, núm. 1, London, UK (DOI: http://doi.org/czxgjs).
  • Livingstone, Sonia et al. (2011), Risks and Safety on the Internet: The Perspective of European Children, London: EU Kids Online.
  • Livingstone, Sonia y Ellen Helsper (2010), “Balancing Opportunities and Risks in Teenegers’ Use of the Internet: the Role of Online Skills and Internet self-efficacy”, en New Media & Society, vol. 12, núm. 2, Chicago, USA (DOI: http://doi.org/fvgp33).
  • Lucchetti, Stefania (2010), The Principle of Relevance. The Essential Strategy to Navigate
  • Through the Information Age, Hong Kong: RT Publishing.
  • Marín-Díaz, Verónica, Sampedro-Requena, Begoña y Juan
  • Muñoz-González (2015), “¿Son adictos a las redes sociales los estudiantes universitarios?, en Revista Complutense de Educación, vol. 26, Madrid, España (DOI: http://doi.org/7sg).
  • Martin, Carolyn y Bruce Tulgan (2002), Managing the generational mix, Amherst: HRD Press.
  • Milgram, Stanley (2010), The Individual in a Social World: Essays and Experiments, Londres: Printer&Martin.
  • Morduchowicz, Roxana (2008), La generación Multimedia. Significados, consumos y prácticas culturales de los jóvenes, Buenos Aires: Paidós.
  • Nielsen (2014), Nielsen World Internet Stats, New York: Nielsen.
  • Niada, Marco (2010), Il tempo breve. Nell’era della frenesia: la
  • fine della memoria e la morte
  • dell’attenzione, Milano: Garzanti.
  • Oblinger, Diana y James Oblinger (2005), Educating the net generation, Washington:
  • Educause.
  • Pariser, Eli (2011), The Filter Bubble: What The Internet Is Hiding From You, New York: The Penguin Press.
  • Prensky, Marc (2001), The digital game-based learning revolution. Digital Game-Based Learning Revolution, New York: McGraw-Hill.
  • Rainie, Lee y Barry Wellman (2012), Networked. The New Social Operating System, Cambridge: The MIT Press.
  • Reig, Dolors y Luis F. Vílchez (2013), Los jóvenes en la era de la
  • hiperconectividad: tendencias, claves y miradas, Madrid: Fundación Telefónica.
  • Rial, Antonio et al. (2014), “Actitudes, percepciones y usos de Internet y las redes sociales entre los adolescentes de la comunidad gallega (España)”, en Anales de Psicología, vol. 30, núm. 2, Murcia, España (DOI: http://doi.org/7sf ).
  • Rodríguez, Delia (2013), Memecracia. Los virales que nos gobiernan, Barcelona: Gestión 2000.
  • Romero-Rodríguez, Luis (2012), “La desinformación en la nueva aldea global”, en Comunicación, núm. 159-160, Caracas, Venezuela.
  • Romero-Rodríguez, Luis (2014), Pragmática de la desinformación: Estratagemas e incidencia de la calidad informativa de los medios (Tesis doctoral), Huelva: Universidad de Huelva.
  • Rosen, Larry et al. (2010), Rewired: Understanding the i-generation and the way they learn, Hampshire: Palgrave Macmillan.
  • Sabada, Charo y Xavier Bringué (2009), “Niños y adolescentes españoles ante las pantallas: rasgos configuradores de una generación interactiva”, en CEE Participación Educativa, núm. 15, Madrid, España.
  • Sandoval, Yamile e Ignacio Aguaded (2012), “Nuevas audiencias, nuevas responsabilidades. La competencia mediática en la era de la convergencia”, en Icono 14, vol. 10, núm. 3, Madrid, España.
  • Serrano-Puche, Javier (2014), “Por una dieta digital: hábitos mediáticos saludables contra la ‘obesidad informativa ‘”, en Ámbitos, núm. 24, Sevilla, España.
  • Shapira, Nathan et al. (2003), “Problematic Internet Use: Proposed Classification and Diagnostic Criteria”, en Depression and Anxiety, vol. 17, Maryland, USA (DOI: http://doi.org/b2xq47).
  • Shenk, David (2003), “Concept of Information Overload”, en E- Science, Encyclopedia of International Media and Communications, 2, Boston: Elsevier.
  • Speier, Cheri et al. (1999), “The Influence of Task Interruption on Individual Decision Making: An Information Overload Perspective”, en Decision Science, 1999, vol. 30, núm. 2, Chicago, USA.
  • Stewart, Tom et al. (1992), “Effects of Improved Information on the Components of Skill in Weather Forecasting”, en Organizational Behavior and Human Decision Processes, núm. 53, Seattle, USA (DOI: http://doi.org/bdmhd5).
  • Tapscott, Don (2009), Growing up digital: The rise of the net generation, New York: McGraw-Hill.
  • Toffler, Alvin (1970), Future Shock, Nueva York: Bantam Books.
  • Valcke, Martin et al. (2011), “Long-term Study of Safe Internet Use of Young Children”, en Computers & Education, núm. 57, Taipei, Taiwan (DOI: http://doi.org/b58wjd).
  • Doval, Montse (2012, 10 de abril), “Por una dieta informativa más variada y sana”, en Aceprensa. Disponible en: http://goo.gl/vHq3D6 [26 de octubre de 2014].
  • Echeburúa, Enrique y Paz de Corral (2010), “Adicción a las nuevas tecnologías y a las redes sociales en jóvenes: un nuevo reto”, en Adicciones, 22. Disponible en: http://goo.gl/ jZe0x3 [15 de diciembre de 2011].
  • Instituto Nacional de Estadística de España (INE) (2013), Encuesta sobre equipamiento y uso de tecnologías de comunicación e información en los hogares. Disponible en: http://www. ine.es [26 de octubre de 2014].
  • Internet World Stats (2012), Internet Usage Statistics for all the Americas. Disponible en: http://goo.gl/CwWjCc [6 de agosto de 2014].
  • Pew Research Center (2014), Social Networking Fact Sheet. Disponible en: http://goo.gl/ WfL4PR [18 de septiembre de 2015].
  • White, Davis (2010), “Transcripción del video ‘visitors and residents’”, en TALL blog Online education with the University of Oxford. Disponible en: http://goo.gl/YAUAB2 [2 de octubre de 2014].