Educación ciudadana y dimensiones de la memoria en la enseñanza de las ciencias socialesinvestigación sobre las concepciones del profesorado de educación secundaria de huelva y provincia

  1. Delgado-Algarra, Emilio José 1
  2. Estepa-Giménez, Jesús 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Zeitschrift:
Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1139-613X 2174-5374

Datum der Publikation: 2017

Ausgabe: 20

Nummer: 2

Seiten: 259-278

Art: Artikel

DOI: 10.5944/EDUCXX1.19041 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

Zusammenfassung

The aim of citizenship education in the official curriculum of the area of Social Education, Geography and History is very important. However some research projects have shown that teachers in this area do not give it the same importance and that they encounter difficulties in relation to values and attitudes in education for democratic citizenship. In this article, we study which conceptions are held by Social Education, Geography and History teachers in Secondary Schools from Huelva and its province in relation to implicit theoretical and practical aspects of citizenship education, constituting one of its most original contributions to the knowledge about the role that the inclusion of the dimensions of the memory have in this process. For this purpose, a questionnaire given to teachers in Huelva and its province, the responses to which are the reference to conduct an exploratory and factorial analysis, is applied. Based on a categories system previously developed and supported by the statistical analysis program «SPSS», a series of testable results related with other research projects are obtained, allowing us to establish two models of social education teachers. The majority model encourages in students a citizen profile that prioritizes the interpretation of social reality above their transformation, meanwhile, in the minority model, learner engagement and the need to implement citizenship education in history classes prevail through the inclusion of conflicting aspects like historical memory and the use of deliberative methodologies

Bibliographische Referenzen

  • Abe, S. (2006). Hacia una nación hermosa. Tokio: BungeishunjÅ« [安倍晋三。美しい国へ。東京:文藝春秋€‚[En japonés].
  • Bisquerra, R. (2000). Métodos de Investigación Educativa. Barcelona: CEAC.
  • Bromme, R. (1988). Conocimientos profesionales de los profesores. Enseñanza de las Ciencias, 6(1), 19-29.
  • Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (1998). Research Methods in Education. New York: Routledge.
  • Cuesta, R. (2011). Historia con memoria y didáctica crítica. Con-ciencia Social, 15, 15-30
  • Delgado-Algarra, E. J. y Estepa-Giménez, J. (2014). El Patrimonio como huella de la memoria histórica: análisis didáctico de dos monumentos en España y Japón. Clio: History and History Teaching, 40.
  • Delgado-Algarra, E. J. y Estepa-Giménez, J. (2016). Ciudadanía y memoria histórica en la enseñanza de la historia: análisis de la metodología didáctica en un estudio de caso en ESO. Revista de Investigación Educativa, 34(2), 521534. DOI: 10.6018/rie.34.2.224891.
  • Estepa-Giménez, J. (2011) Entre la práctica reflexiva y la investigación educativa. Hacia un nuevo perfil profesional. En J. Vallés, D. Álvarez y R. Rickecmann (Eds.), L’activitat docent: intervenció, innovació, investigació (pp. 335-344). Gerona: Documenta Universitaria.
  • Estepa-Giménez, J. (2012) La formación del profesorado para enseñar la participación en el Grado y en el Máster. Una alternativa basada en los problemas prácticos profesionales. En N. De Alba, F. F. García Pérez y A. Santisteban (Eds.), Educar para la participación ciudadana en la enseñanza de las Ciencias Sociales (pp. 211-220). Sevilla: Díada Editora.
  • Estepa-Giménez, J., Ávila, R. M. & Ferreras, M. (2008). Primary and Secondary Teachers Conceptions about Heritage and Heritage Education: a Comparative Analysis. Teaching and Teacher Education, 24, 2095-2107.
  • Estepa-Giménez, J., Ferreras, M., López Cruz, I. y Morón, H. (2011). Análisis del patrimonio presente en los libros de texto: obstáculos, dificultades y propuestas. Revista de Educación, 355, 573-588.
  • Estepa-Giménez, J. y Delgado Algarra, E. J. (2015). Educación para la Ciudadanía y memoria histórica. En B. Borghi, F. F. García Pérez y O. Moreno (Eds.), Novi Cives Cittadini dall infanzia in poi (pp. 126-136). Bolonia: Pàtron Edittore.
  • García Pérez, F. F. (2009). Educar para la participación ciudadana: Un reto para la escuela del siglo XXI. Investigación en la Escuela, 68, 5-10.
  • García Pérez, F. F. y De Alba, N. (2009). Educar para la participación ciudadana. Análisis de las dificultades del profesorado a partir de la experiencia del programa «Parlamento Joven». En R. M. Ávila, B. Borghi e I. Mattozzi (Eds.), La educación de la ciudadanía europea y la formación del profesorado. Un proyecto educativo para la «Estrategia de Lisboa» (pp. 512-522). Bologna: Pàtron Editore.
  • García Pérez, F. F. y Porlán, R. (2000). El Proyecto IRES (Investigación y Renovación Escolar). Biblio 3W. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, 205. Recuperado de https:// goo.gl/RYwkmq
  • Hoaglin, D. C., Mosteller, F. & Tukey, J. W. (1991). Fundamentals of Exploratory Analysis of Variance. New York: Wiley.
  • Ienaga, S. (2001). Japan’s Past, Japan’s Future: One Historian’s Odyssey (Asian Voices). United States of America: Rowman & Lttittlefield.
  • Jiménez Pérez, R., Cuenca, J. M. & Ferreras, M. (2010). Heritage education: Exploring the conceptions of teachers and administrators from the perspective of experimental and social science teaching. Teaching and Teacher Education, 26, 1319-1331.
  • Kelly, T. (1986). Discussing controversial issues: Four perspectives on the teacher’s role. Theory and Research in Social Education, 14, 113-138.
  • Loeffel, L. (2009). Enseigner la démocratie: Nouveaux enjeux, nouveaux défis. París: Armand Colin.
  • López Facal, R. (2011). Aprender de los conflictos. Iber, 69, 5-7.
  • Mainer, J. (2010). Memoria, historia y didáctica crítica. Los deberes de la educación histórica; por una historia con memoria. XV Congreso Colombiano de Historia, Bogotá, 26-30 julio.
  • Mccrary, N. (2002). Investigating the Use of Narrative in Affective Learning on issues of Social Justice. Theory and Research in Social Education, 30(2), 255-273.
  • McKernan, J. (1999). Investigación – acción y currículum. Morata: Madrid.
  • Pagés, J. y Oller, M. (2007). Las representaciones sociales del derecho, la justicia y la ley de un grupo de adolescentes catalanes de 4.º de ESO. Enseñanza de las Ciencias Sociales, 6, 3-19.
  • Pagés J. y Santisteban, A. (2010). La educación para la ciudadanía en la Enseñanza de las Ciencias Sociales, la Geografía y la Historia. Iber, 64, 8-18.
  • Pineda, J. A. (2012). El conflicto y la convivencia. Experimentación en un ámbito de investigación escolar y análisis del desarrollo profesional docente. [Tesis doctoral]. Sevilla: Universidad de Sevilla.
  • Porlán, R. y Rivero, A. (1998). El conocimiento de los profesores. Sevilla: Díada
  • Ros, I., Goikoetxea, J., Garín, J. y Lekue, P. (2012). Implicación del alumnado en la escuela: diferencias interindividuales e intercentros. Revista de Psicodidáctica, 2(17), 291-307.
  • Santisteban, A. (2004). Formación de la ciudadanía y educación política. En M. I. Vera y D. Pérez Pérez (Coords.), Formación de la ciudadanía: las TICs y los nuevos problemas. Tarragona: Universitat Rovira i Virgili.
  • Sawayanagi, M. (1978). Nación y educación. En colección completa de Masatarô Sawayanagi. Tokyo: Kokudo-sha [沢柳政太郎1978年。国家と教育。沢 柳政太郎全集〈第3巻〉。東京:国土社€‚[En japonés].
  • Simonneaux, L. (2007). Argumentation in socio – scientific contexs. In S. Erduran & M. P. Jiménez Aleixandre (Eds.), Argumentation in science education: Perspectives from classroom-based research. United Kingdom: Springer.
  • Tutiaux-Guillon, N. (2003). L’Histoire enseignée entre coutume disciplinaire et la formation de la conscience historique. En N. Tutiaux-Guillon (Ed.), Identités, mémoires, consciente historique. Saint Etienne: Université de Saint Etienne.
  • Trafford, B. (2008). Democratic schools: Towards a definition. In J. Arthur, I. Davies & C. Hahn (Eds.), The SAGE Handbook of Education for Citizenship and Democracy. London: SAGE.
  • Valls, R. (2007). La Guerra Civil Española y la dictadura franquista: Las dificultades del tratamiento escolar de un tema potencialmente conflictivo. Enseñanza de las Ciencias Sociales, 6, 61-73.
  • Vázquez-Bernal, B. y Aguaded, S. (2001). La percepción de los alumnos de Secundaria de la contaminación: comparación entre un ambiente rural y otro urbano. En M. Martín Sánchez y J. G. Morcillo Ortega (Eds.), Reflexiones sobre la Didáctica de las Ciencias Experimentales (pp. 517-525). Madrid: Universidad Complutense.
  • Yeager, E. & Humphries, E. K. (2011). A Social Studies teacher’s sense making of controversial issues discussions of race in a predominantly white, rural high school classroom. Theory and Research in Social Education, 39(1), 92-134.