Los MOOC como sistema de aprendizaje en la Universidad de Huelva (UHU)

  1. Alfonso Infante-Moro 1
  2. Juan-Carlos Infante-Moro 2
  3. Juan-Carlos Torres-Díaz 1
  4. Francisco-José Martínez-López 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

  2. 2 Universidad Técnica Particular de Loja
    info

    Universidad Técnica Particular de Loja

    Loja, Ecuador

    ROR https://ror.org/04dvbth24

Revista:
IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

ISSN: 2386-4303

Ano de publicación: 2017

Número: 7

Páxinas: 13-24

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

Resumo

Given the changes in education caused by technological advances and applications in this one, this study analyzes the views of students at University of Huelva (Spain) on the MOOCs as learning system and its application as introductory courses in subjects with the basic principles that underpin thereof (called "Courses Zero" in traditional teaching, when it occurs in the classroom), in addition to clarify the preference of these students by MOOCs or the "Courses Zero"; in order to describe the transition from formal education to its technological adaptation in this university. Research developed through questionnaire by the 87 students of the subject Information Resources Management at the University of Huelva and concluding with the high acceptance of MOOCs within these students and support for a future education through them at this university, both introductory courses in subjects as complementary courses highly specialized in each of the subjects of the relevant subject areas. Prevailing even the preference for MOOCs in introductory courses to ‘Courses Zero’.

Referencias bibliográficas

  • • Al-Atabi, M., & DeBoer, J. (2014). Teaching entrepreneurship using Massive Open Online Course (MOOC). Technovation, 34, 261-264.
  • • Barbas González, F. J., Fernández Jiménez, C., Gómez Pérez, I., Pérez Vázquez, M. D., & Plaza Menéndez, P. (2007). El curso de conocimientos previos y la acción tutorial: reflexiones desde la práctica = Previous knowledge contents and tutorial activities: reflections from de practice. REOP-Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 18(1), 59-64.
  • • Bliss, T. J., Hilton III, J., Wiley, D., & Thanos, K. (2013). The cost and quality of online open textbooks: Perceptions of community college faculty and students. First Monday, 18(1).
  • • Cano, E. V., & López Meneses, E. (2014). Los MOOC y la Educación Superior: la expansión del conocimiento. Profesorado: Revista de currículum y formación del profesorado, 18(1), 3-12.
  • • Clarke, T. (2013). The advance of the MOOCs. Education + Training, 55(4-5), 403-413. DOI: 10.1108/00400911311326036
  • • Conole, G. (2013). Los MOOCs como tecnologías disruptivas: estrategias para mejorar la experiencia de aprendizaje y la calidad de los MOOCs. Campus virtuales, 2(2), 16-28.
  • • Del Moral, M. E., & Guzmán-Duque, A. P. (2015). Comunidades de aprendizaje endógenas y exógenas creadas en torno a los MOOCs universitarios. Campus Virtuales, 4(2), 78-85.
  • • Garrison, D. R., Anderson, T., & Archer, W. (2000). Critical inquiry in a text-based environment: Computer conferencing in higher education. The Internet and Higher Education, 2(2-3), 87-105.
  • • González-González, C., & Infante-Moro, A. (2015). Presentación del Número Monográfico “Campus Virtuales”. Revista de Educación a Distancia, (35).
  • • Huidobro Rojo, J. A., Méndez García, M. A., & Serrano Ortega, M. L. (2010). Del Bachillerato a la Universidad: las Matemáticas en las carreras de ciencias y tecnología. Aula abierta, 38(1), 71-80.
  • • Infante Moro, A., Torres Díaz, J. C., Infante Moro, J. C., & Muñoz Vázquez, M. (2014). Evaluación del uso de las bases de datos electrónicas en la docencia universitaria de la Universidad de Huelva. Revista de Educación a Distancia, (40), 1-10.
  • • Martínez, F. J. (2013). Los MOOC's: del cambio tecnológico a la transformación de la metodología educativa. Campus virtuales, 2(1), 07-09.
  • • Pappano, L. (2012). The Year of the MOOC. The New York Times. Publicado el 2 de Noviembre de 2012. Recuperado de www.nytimes.com
  • • Pedreño, A., Moreno, L., Ramón, A. B., & Pernías, P. A. (2013). La crisis del modelo actual. Los MOOC y la búsqueda de un modelo de negocio. Campus virtuales, 2(2), 54-65.
  • • Peña, I. S., & Salgado-Labra, I. (2014). Utilización de MOOCS en la formación docente: ventajas, desventajas y peligros. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 18(1), 155-166.
  • • Samaniego, G., Marqués, L., & Gisbert, M. (2015). El profesorado universitario y el uso de Entornos virtuales de aprendizaje. Campus Virtuales, 4(2), 50-58.
  • • Skiba, D. J. (2012). Disruption in Higher Education: Massively Open Online Courses (MOOCs). Nursing Education Perspectives, 33(6), 416-417.
  • • Sosa Díaz, M. J., López Andrada, C., & Díaz Flores, S. R. (2014). Comunidad de aprendizaje y participación social en un curso Mooc. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (1), 1-13.
  • • Tello, O. W., & Ruiz, D. (2016). Uso didáctico de las herramientas Web 2.0 por docentes del área de Comunicación. Campus Virtuales, 5(1), 48-61.
  • • Torres, D. (2013). Reflexiones y primeros resultados de MOOCs en Iberoamerica: UNEDCOMA y UNX. Campus virtuales, 2(1), 64-73.
  • • Torres, J. C., Infante, A., & Torres, P. V. (2015). Mobile learning: perspectives. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 12(1), 38-49.
  • • Torres-Díaz, J. C., Infante Moro, A., & Valdiviezo Díaz, P. (2014). Los MOOC y la masificación personalizada. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 18(1), 63-72.
  • • Vázquez-Cano, E., López-Meneses, E., & Barroso, J. (2015). El futuro de los MOOC. Retos de la formación on line, masiva y abierta. Madrid: Síntesis.
  • • Wen, M., Yang, D., & Rose, C. P. (2014). Linguistic reflections of student engagement in massive open online courses. International Conference on Weblogs and Social Media.
  • • Zamora, L. C. (2015). Investigación y Educación en TIC dentro de escenarios de reordenamiento educativo, social y económico. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (3), I-III.
  • • Zheng, S., Rosson, M. B., Shih, P. C., & Carroll, J. M. (2015). Understanding Student Motivation, Behaviors and Perceptions in MOOCs. 18th ACM Conference on Computer Supported Cooperative Work & Social Computing, 1882-1895.
  • • Zutshi, S., O'Hare, S., & Rodafinos, A. (2013). Experiences in MOOCs: The perspective of students. American Journal of Distance Education, 27(4), 218-227.