Experiencia de educación para la salud y el consumo a través del juego y la motricidad en Infantil

  1. Rosario Padial Ruz 1
  2. Pedro Sáenz-López Buñuel 2
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

  2. 2 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Journal:
E-motion: Revista de Educación, Motricidad e Investigación

ISSN: 2341-1473

Year of publication: 2016

Issue: 7

Pages: 55-65

Type: Article

DOI: 10.33776/REMO.V0I4.2721 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openArias Montano editor

More publications in: E-motion: Revista de Educación, Motricidad e Investigación

Abstract

This paper includes an interdisciplinary experience conducted from related subjects such as Physical Education, health and consumer of the Early Childhood Studies. University students organized under the supervision their academics, a number of global activities based on the game and the motor action, attitudes and habits promote health and sustainable consumption in early childhood students. Specifically, we present an experience about recycling, with a first phase of construction of teaching resources from waste materials and a second phase in which the activities were developed with those materials. The experience was very satisfying for everyone involved in the project.

Bibliographic References

  • Conde, J. L., y Viciana, V. (1997). Fundamentos para el desarrollo de la motricidad en edades tempranas. Málaga: Aljibe.
  • Contreras, O. R. (1998). Didáctica de la E.F. Un enfoque constructivista. Barcelona: INDE.
  • Decreto 428/2008, de 29 de julio, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas correspondientes a la Educación Infantil en Andalucía. Boletín Oficial de la Junta de Andalucía. Sevilla, 19 de agosto de 2008, núm. 164, pp. 7-12.
  • Gervilla, E. (1995). Principales modelos educativos. En VV. AA., Pedagogía para la animación. Madrid: Editorial CSS.
  • Gutiérrez, D., Bartolomé, R., y Hernán, L. M. (1997). Educación Infantil II. Expresión y comunicación. Metodología del juego. Madrid: McGraw-Hill e Interamericana de España.
  • Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado. Madrid, 4 de mayo de 2006, núm. 2103, pp. 97858-97921.
  • Lucini, F. G. (1994). Temas transversales y educación en valores. Madrid: Anaya.
  • Luna, P. (2010). Evaluación de los valores transmitidos a través de los juegos con materiales reciclados y construidos. Lecturas, Educación Física y Deportes, Revista Digital, 146. Recuperado de http://www.efdeportes.com/efd146/juegoscon-materiales-reciclados-y-construidos.htm
  • Martínez, N. (2008). Salud e higiene en el niño/a. Innovación y Experiencias Educativas. Revista digital. Recuperado de http://www.csicsif.es/andalucia/mod_ense-csifrevistad_5.html
  • Molina, J. (1990). El juego, su importancia: Evolución en el ciclo inicial. Revista Comunidad Educativa, 183, 26-31.
  • Orden ECI/3960/2007, de 19 de diciembre, por la que se establece el currículo y se regula la ordenación de la educación infantil. Boletín Oficial del Estado. Madrid, 5 de enero de 2008, núm. 5, pp. 1016-1036.
  • Parcerisa, A. (1996). Materiales curriculares. Cómo elaborarlos, seleccionarlos y usarlos. Barcelona: Grao.
  • Real Decreto 1630/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas del 2º ciclos de la Educación Infantil. Boletín Oficial del Estado. Madrid, 4 de enero de 2007, núm. 4, pp. 474-482.
  • Rodríguez, M., Quintana, R., Lindell, O., y Barrera, A. (2004). Una propuesta de utilización de material reciclable para el área de Educación Física. Lecturas, Educación Física y Deportes, Revista Digital, 68. Recuperado de http://www.efdeportes.com/efd68/recicla.htm
  • Ruiz, F., García, A., Gutiérrez, F., Marqués, J. L., Román, R., y Samper, M. (2003). Los juegos en la motricidad infantil de los 3 a los 6 años. Madrid: INDE.
  • Sáenz-López, P. (Coord.). (2005). Recursos para Educación Física a partir de materiales reciclados. Wanceulen. Sevilla.
  • Velásquez, C. (1996). Actividades prácticas en educación física (cómo utilizar materiales de desecho). Madrid: Escuela Española.