La demanda de turismo cinematográfico de festivales. El caso del Festival de Cine Iberoamericano de Huelva

  1. Flores Ruiz, David
  2. Sánchez López, Celia
  3. Barroso González, María de la O
Aldizkaria:
Cuadernos geográficos de la Universidad de Granada

ISSN: 0210-5462 2340-0129

Argitalpen urtea: 2017

Alea: 56

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 245-262

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Cuadernos geográficos de la Universidad de Granada

Laburpena

The organization of cultural festivals, in general, and film festivals, especially, is acquiring special importance in the last years, to improve the level and access of the local population to culture and to develop the tourism in the region. In this sense, this article tries to characterize the demand of film tourism, in general, and the demand of film festivals, especially, paying special attention to the tourism demand of Festival of Latin-American Cinema of Huelva (Spain). We also analyze the local population demand, in order to improve the organization and management of this event to adopt it to the needs of the local population and visitors

Erreferentzia bibliografikoak

  • Araújo Vila, N. y Domínguez Vila, T. (2012): “Los festivales de cine como elemento potenciador de destinos turísticos”. El caso de San Sebastián”, Revista de Comunicación Vivat Academina, 121, 31-49.
  • Barlés Arizón, M.J., Abella Garcés, S. y Mur Sangrá, M. (2012): “Perfil del Turista de Festivales: El caso del Festival Internacional de las Cultural Pirineo Sur”, Cuadernos de Turismo, 30, 63-90.
  • Beeton, S. (2001): Smiling for the camera: the influence for the film audiences on a budget tourism destinaton, Tourism, Culture and Communication, 3, 15-25.
  • Busby, G. y Klu, J. (2001): Movie-induced tourism: the challenge of measurent and other issues, Journal of Vacation Marketing, 7 (4), 316-332.
  • Cohen, E. (1972): “Toward a Sociology of International Tourism”, Social Research, 39, 164-182.
  • Connell, J. (2012): “Film Tourism. Evolution, Progress and Prospects”, Tourism Mangement, 33, 1007-1029.
  • Crompton, J.L. y Mckay, S.L. (1997): “Motives of visitors attending festival events, Annals of Tourism Research, 24 (2), 425-439.
  • Devesa, M., Báez, A., Herrero, L.C., Figueroa, V.F. (2012): “Repercusiones económica y sociales de los festivales culturales: el caso del Festival Internacional de Cine de Valdivia”, Revista Latinoamericana de Estudios Urbano Regionales, 115, 95-115.
  • Devesa, M., Herrero, L.C. y Sanz, J.A. (2009): “Análisis económico de la demanda de un festival cultural”, Estudios de Economía Aplicada, 207, 139-160.
  • Devesa, M. y Herrero, L.C. (2008): “El atractivo turístico de los festivales culturales y su incidencia en el desarrollo local”, XI Congreso de Turismo Universidad y Empresa, Castellón, España.
  • Devesa, M. (2006): El impacto económico de los festivales culturales: el caso de la Semana Internacional de Cine de Valladolid, Fundación Autor, Madrid.
  • Domínguez Azcue, J. (2014): Análisis de la imagen de destino a través de la cinematografía: Málaga, Tesina, Universidad de Málaga.
  • Egresi, I. y Kara, F. (2014): “Motives of Tourists Attending Small-Scale Events: The Case of Theree Local Festival and Events in Istanbul, Turkey”, GeoJournal of Tourism and Geosities, 2, vol. 14, 93-110.
  • Elizagarate, V. (2008): Marketing de ciudades. Estrategias para el desarrollo de ciudades atractivas y competitivas en un mundo global, Madrid, Edit. Pirámides.
  • Flores Ruiz, D. (2015): “Turismo cinematográfico y desarrollo económico local. El Festival de Cine de Huelva”, Cuadernos de Turismo, 36, 175-196.
  • García Manrique, E. (2000): “Los espacios turísticos del litoral andaluz”, Cuadernos Geográficos, 30, 43-76.
  • García, A. Alburquerque, F.J. (2003): El turismo cultural y el de sol y playa: ¿sustitutivos o complementarios?, Cuadernos de turismo, 11, 97-105.
  • Getz, D. (2008): “Event Tourism: Definition, evolution and research”, Tourism Management, 29, 403-428.
  • Grande, J. (2001): “Análisis de la oferta de turismo cultural en España”, Estudios Turísticos, 150, 15-40.
  • Hernández Ramírez, J. (2004) “Turismo inducido. La configuración de la imagen turística de Sevilla a través del cine comercial”, I Congreso Internacional de Patrimonio, Desarrollo Rural y Turismo en el Siglo XXI, Osuna, Sevilla.
  • Hosteltur (2013): Turismo cinematográfico. La estrategia de España, en http://www.hosteltur.com/137150_turismo-cinematografico-estrategia-espana.html [consulta: 28 de febrero 2015.
  • Macionis, N. (2004): Understanding the film-induced tourist. In FROST, W., GROY, G. y BEETON, S. (ed.), Proceedings of the International Tourism and Media Conference, 86-97, Melbourne, Australia: Tourism Research Unit, Monash University.
  • Papathanassis, A. (2011): The long tail of tourism: Holiday niches and their impact on mainstream tourism, Alemania, Deutsche Nationalbibliothek.
  • Parinello, G.L. (1996): Motivation and anticipation in post-industrial tourism. The Sociology of Tourism, London: Rutledge.
  • Park, K.S., Reisinger, Y., Kang, H.J. (2008): “Visitors´ motivation for attending the South Beach Wine and Food Festival, Miami Beach, Florida, Journal of Travel and Tourism Marketing, 14, 3, 288-306.
  • Plog, S.C. (1974): “Why Destination Areas Rise and Fall in Popularity”, The Cormell Hotel and Restaurant Administration Quaterly, 4 (1), 55-58.
  • Quinn, B. (2009): Problematising “festival tourism”: arts festivals and sustainable development in Ireland, Journal of Sustainable Tourism, 14, 3, 288-306.
  • Reinstein Urbina, J. (2009): La proyección turística de la industria cinematográfica: estudios de cine Ciudad de la Luz Alicante, Tesis de Grado, Universidad de Alicante.
  • Richards, G. (1996): Cultural Tourism in Europe, Wallingford, CABI.
  • Rittichainuwat, B. y Rattanaphinanchai, S. (2015): Applying a mixed method of quantitative and qualitative design in explaining the travel motivation of film tourists in visiting a flim-shooting destination, Tourism Management, 46, 136-147.
  • Rodríguez, A. (2002): “Reinventar la ciudad: milagros y espejismos de la revitalización urbana de Bilbao”, Lan Harremanak/6, I, pp. 69-108.
  • Rodriguez Campos, M.L. y Fraiz Brea, J. (2010): “Consideraciones estratégicas para la promoción del turismo en Galicia a través del cine”, Revista Gallega de Economía, vol. 19, 2, 1-10.
  • Rodriguez Campos, M.L. y Fraiz Brea, J. (2011): “La imagen turística en el cine: evaluación del impacto de un largometraje en la imagen percibida del destino en el que se emplaza”, Revista InterXesiones, 2, 39-53.
  • Rodríguez Campos, M.L. et al (2013): “Nuevos segmentos turístico culturales. Una aproximación al comportamiento del consumidor turístico cinematográfico”, Cuadernos de Turismo, 32, 259-279.
  • Roesch, S. (2009): The Experiences of Film Location Tourists, Clevedon: Channel View Publications.
  • Sandoval Martín, M.T. (1998): “Promoción turística a través del sector audiovisual. El caso de Canarias”. Revista Latina de Comunicación Social, 9, en http://www.ull.es/publicaciones/latina/a/37san.htm [Consulta: 9 de octubre de 2014.
  • Schofield, P. y Thompson, K. (2007): “Visitor motivation, satisfaction and behavioral intention: the 2005 Naadam Festival, Ulaanbaatar, International Journal of Tourism Research, 14, 3, 329-344.
  • Tabuenca, M. (2002): “Festivales”, I Congreso de Turismo Internacional de Turismo Cultural, www.turismo–cultural.org [Consulta: 3 de marzo de 2016.
  • Yen, I. y Yu, A. (2012): “Who comes to our festival and why? A motivation segmentation study”, Tourism Today, 12, 34-51.