El hiperversículo en la generación de los novísimos
- 1 Universidad de Huelva, España
ISSN: 1136-3169
Year of publication: 2017
Issue: 23
Pages: 49-62
Type: Article
More publications in: Philologica canariensia
Abstract
This article examines the “hyperverse”, as I will call the metric unit longer than the typical free verse line. The free verse innovates the modernist silva by introducing the versículo, a compound line whose members share the general hendecasyllabic rhythm. The prosification of Juan Ramón Jiménez’s last poems meant a radical evolution of the free verse, but this move remained marginal. However, the hyperverse of the “novísimos” arises in the sixties as a link between the original free verse and its prosified variety. Besides, the hyperverse is a characterizing feature of the poetry of the “novísimos” which relates their generation to the vanguard.
Bibliographic References
- ALEIXANDRE, V. 1977. Obras completas. Madrid: Aguilar.
- BIELER, L. 1982. Historia de la literatura romana. Madrid: Gredos.
- BLESA, T. 1995. Leopoldo María Panero, el último poeta. Madrid: Valdemar.
- BLESA, T. 2001. “Prescripciones”, Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica, 10, 219-232.
- CASTELLET, J. M. 1970. Nueve novísimos poetas españoles. Barcelona: Seix Barral.
- CRISTÓBAL, V. 2000. “Mitología clásica en la literatura española: consideraciones generales y bibliografía”, Cuadernos de Filología Clásica. Estudios latinos, 18, 29-76.
- DOMÍNGUEZ CAPARRÓS, J. 1988a. Métrica y poética. Bases para la fundamentación de la métrica en la teoría literaria moderna. Madrid: UNED.
- DOMÍNGUEZ CAPARRÓS, J. 1988b. “Los conceptos de modelo y ejemplo de verso, y de ejecución”, Epos, 4, 241-258.
- DOMÍNGUEZ CAPARRÓS, J. 1992. “La métrica y los estudios literarios”, Epos, 8, 245-260.
- DOMÍNGUEZ CAPARRÓS, J. 1993. Métrica española. Madrid: Síntesis.
- DOMÍNGUEZ CAPARRÓS, J. 1999. Estudios de métrica. Madrid: UNED.
- GAMONEDA, A. 1986. Lápidas. Madrid: Trieste.
- GARCÍA POSADA, M. (ed.). 1996. Poesía española 10. La nueva poesía (1975-1992). Barcelona: Crítica.
- GIMFERRER, P. 1979. Poemas. 1963-1969. Madrid: Visor.
- GIULANI, A. 1961. I Novissimi. Poesie per gli anni ’60. Milán: Ruscolini-Paolazzi.
- JIMÉNEZ, J. R. 1970. Tercera antolojía poética. Madrid: Biblioteca Nueva.
- JIMÉNEZ, J. R. 1999. Lírica de una Atlántida, en Alegre Heitzmann, A. (ed.), Barcelona: Galaxia Gutenberg - Círculo de Lectores.
- LUNA BORGE, J. 1992. La generación poética del 70. Sevilla: Qüásyeditorial.
- MÁRQUEZ, M. Á. 2000. “El versículo en el verso libre de ritmo endecasilábico”, Bulletin of Hispanic Studies, 77, 217-234.
- MÁRQUEZ, M. Á. 2001. “La rima en la poesía última de Vicente Aleixandre”, Hispanic Review, 69(3), 337-353.
- MÁRQUEZ, M. Á. 2003. "Verso y prosa en la etapa americana de Juan Ramón Jiménez", Rhythmica, 1, 149-181.
- MARTÍNEZ FERNÁNDEZ, J. E. 1996. El fragmentarismo poético contemporáneo. León: Secretariado de Publicaciones, Universidad de León.
- MORENO JURADO, J. A. 1990. Nugae. Antología poética (1973-1990). Sevilla: Secretariado de Publicaciones, Universidad de Sevilla.
- OLIVIO JIMÉNEZ, J. 1998. Diez años decisivos en la poesía española contemporánea, 1960-1970. Madrid: Rialp.
- PAZ GAGO, J. M. 2001. “¿Una métrica de nueva planta? Métrica y teoría de la literatura”, Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica, 10, 339-362.
- SIEBENMANN, G. 1973. Los estilos poéticos en España desde 1900. Madrid: Gredos.
- SILES, J. 1992. Poesía 1969-1990. Madrid: Visor.
- SILES, J. 2006. Estados de conciencia. Ensayos sobre poesía española contemporánea. Madrid: Abada.
- TALENS, J. 1986. Purgatorio. Versión castellana de A. Cabanilles. Madrid: Hiperión.