Diagnóstico de la autopercepción Socio-Emocional de un grupo de alumnos de 5o de Primaria tras la puesta en práctica de un Proyecto de Investigación Escolar para el estudio de los seres vivos desde el entorno próximo

  1. Heras Pérez, María Ángeles de las 1
  2. Reyes Indiano, Ramón 1
  3. De Orta Velo, Álvaro 1
  4. Romero Fernández, Raquel 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Aldizkaria:
Investigación en la escuela

ISSN: 0213-7771 2443-9991

Argitalpen urtea: 2017

Zenbakia: 91

Orrialdeak: 56-71

Mota: Artikulua

DOI: 10.12795/IE.2017.I92.04 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Investigación en la escuela

Laburpena

The aim of this work is to diagnose self-reported Emotional Intelligence in a group of Primary School pupils, following a School Research Project on the study of Environment. To this end the single test adapted to measure emotional intelligence in children and youth, “Emotional Quotient Inventory (young version) EQi-YV” (Bar-On and Parker, 2000), in particular its spanish version (Ferrando, 2006), is used. This test is passed to a sample of 68 children from 5th grade, to know the status of the different factors that make up Emotional Intelligence according to these authors and if there is any difference by gender. After obtaining the results, the data denote a high level in the different dimensions, being led by General Mood and at the other end, Stress Management. However, it is evident that there are no statistically significant differences when the results are compared between both sexes, and that is consistent with previous studies.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Arnal, J., Del Rincón, D. & Latorre, A. (1994). Investigación educativa. Fundamentos y metodología. Barcelona: Labor.
  • Bar-On, R. (1997). Bar-On Emotional Quotient Inventory: Technical manual. Toronto: Multi-Health Systems.
  • Bar-On, R. & Parker, J.D.A. (2000). The Bar-On Emotional Quotient Inventory: Youth Version (EQ-I: YV) Technical Manual. Toronto, Canada: Multi-Health Systems, Inc.
  • Bernal, J. & Ferrándiz, C. (2011). Competencia Socio-Emocional en alumnos de 6º de Educación Primaria. Investigación e Innovación en Educación Infantil y Educación Primaria (pp. 53-70). Murcia: Universidad de Murcia.
  • Cañal, P. (2007). La Investigación Escolar Hoy. Alambique, Didáctica de las Ciencias Experimentales, 52, 9-19.
  • Cañal, P. (2008). Investigando los Seres Vivos. Proyecto curricular INM (6-12). Sevilla: Díada Editora.
  • Cano Martínez, M. (2009). La investigación escolar: un asunto de enseñanza y aprendizaje en la Educación Secundaria. Investigación en la Escuela, 67, 73-74.
  • De Orta, A., Reyes, R. & De las Heras, M.A. (2016). Repercusiones de la forma de enseñar: emociones que despiertan diferentes tipos de actividades. Campo Abierto, 35, 189-204.
  • Durán García, M. & Durán Aponte, E. (2013). La termodinámica en los estudiantes de tecnología: una experiencia de aprendizaje cooperativo. Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 31(1), 45-60.
  • Extremera, N. & Fernández-Berrocal, P. (2007). Una guía práctica de los instrumentos actuales de evaluación de la Inteligencia Emocional. En J.M. Mestre y P. Fernández-Berrocal (Eds.). Manual de Inteligencia Emocional (pp. 99-122). Madrid: Pirámide.
  • Fernández Domínguez, M.R., Palomero, J.E. & Teruel, M.P. (2009). El desarrollo socioafectivo en la formación inicial de los maestros. Reifop, 12(1), 33-50.
  • Ferrando, M. (2006). Creatividad e Inteligencia Emocional: un estudio empírico en alumnos con altas habilidades. Tesis Doctoral. Universidad de Murcia.
  • Gardner, H. (1995). Estructuras de la mente. Teoría de las Inteligencias Múltiples. México: Fondo de Cultura Económica.
  • George, D. & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference. 11.0 Update (4.ª ed.). Boston: Allyn & Bacon.
  • Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence. New York: Bantam.
  • Molero, D. & Ortega, F. (2011). Inteligencia Emocional autoinformada en escolares de educación primaria. Revista electrónica de Investigación y Docencia, 6, 47-61.
  • Mora, F. (2013). Neuroeducación. Solo se puede aprender aquello que se ama. Madrid: Alianza Editorial.
  • Pozuelos, F.J. (2007) Trabajo por proyectos: descripción, investigación y experiencias. Morón (Sevilla): Ediciones MCEP: Cooperación Educativa.
  • Pujolàs (2008). El aprendizaje cooperativo como recurso y como contenido. Aula de Innovación Educativa, 170, 37-41.
  • Salovey, P. & Mayer, J.D. (1990). Emotional Intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9, 185-211.
  • Sánchez Núñez, T. & Hume, M. (2004). Evaluación e intervención en Inteligencia Emocional y su importancia en el ámbito educativo. Docencia e Investigación: revista de la Escuela Universitaria de Magisterio de Toledo, 14, 237-266.
  • Solbes, J. (2009). Dificultades de aprendizaje y cambio conceptual, procedimental y axiológico (II): Nuevas perspectivas. Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias, 6(1), 2-20.
  • Travé, G. & Pozuelos, F. (2004). Aprender investigando, investigar para aprender: el punto de vista de los futuros docentes. Investigación en la Escuela, 54, 5-26.