Un recorrido particular por la educaciónreflexiones a partir de una historia de vida

  1. Delgado-García, Manuel 1
  2. Coronel Llamas, José Manuel 1
  3. Boza Carreño, Ángel 1
  1. 1 Universidad de Huelva
    info

    Universidad de Huelva

    Huelva, España

    ROR https://ror.org/03a1kt624

Revista:
Educar

ISSN: 0211-819X 2014-8801

Any de publicació: 2018

Títol de l'exemplar: Voces silenciadas. Narrativas para la transformación educativa

Volum: 54

Número: 1

Pàgines: 101-121

Tipus: Article

DOI: 10.5565/REV/EDUCAR.921 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Educar

Resum

La informació recollida en aquest article forma part de l’estudi realitzat en una tesi doctoral finançada pel Ministeri d’Educació mitjançant una beca FPU. El seu objectiu principal era recuperar el coneixement expert de professorat sènior i ben avaluat de la Universitat d’Huelva, amb la intenció de posar-lo al servei de la resta del col·lectiu docent i de proporcionar algunes claus de pràctiques consolidades en l’exercici de la professió.Utilitzem la història de vida d’una professora d’universitat, adscrita a la Facultat de Ciències de l’Educació, per endinsar-nos en la seva visió sobre les transformacions experimentades per l’educació al nostre país i la transcendència que han tingut al llarg de la seva trajectòria professional.A partir de la informació obtinguda en entrevistes en profunditat i analitzada a través del MAXQDA, s’organitzen els resultats en base a les etapes del cicle vital de la docent. Les conclusions ressalten la transcendència del context social, polític i educatiu; la formació inicial i les experiències professionals; i la configuració de la identitat professional i el pensament pedagògic, per aportar estratègies oportunes davant els canvis esdevinguts en l’educació i en la reflexió sobre com han afectat en el seu exercici professional.

Informació de finançament

La informació recollida en aquest article forma part de l’estudi realitzat en una tesi doctoral finançada pel Ministeri d’Educació mitjançant una beca FPU.

Finançadors

Referències bibliogràfiques

  • ÁLVAREZ-ROJO, V. et al. (2009). Perfiles y competencias docentes requeridos en el contexto actual de la educación universitaria. REOP, 20(3), 270-283.
  • ÁLVAREZ-ROJO, V. et al. (2011). Necesidades de formación del profesorado universitario para la adaptación de su docencia al Espacio Europeo de Educación Superior (EEES). Relieve, 17(1), 1-22. Recuperado de http://www.uv.es/RELIEVE/v17n1/RELIEVEv17n1_1.htm
  • BERTAUX, D. (1980). El enfoque biográfico: su validez metodológica, sus potencialidades. Proposiciones, 29, 14-25. Recuperado de http://www.sitiosur.cl/r.php?id=436
  • BOLÍVAR, A. (2014). Las historias de vida del profesorado: Voces y contextos. RMIE, 19(62), 711-734. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v19n62/v19n62a4.pdf
  • BOLÍVAR, A. y DOMINGO, J. (2006). Biographical-narrative Research in Iberoamérica: Areas of Development and the Current Situation. Forum Qualitative Social Research, 7(4), art. 12. Recuperado de http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/161/355
  • BOLÍVAR, A.; DOMINGO, J. y FERNÁNDEZ, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación: Enfoque y metodología. Madrid: La Muralla.
  • CABALLERO, K. (2009). Construcción y desarrollo de la identidad profesional del docente universitario. Universidad de Granada. Tesis doctoral.
  • CASTRO, D. y TOMÁS, M. (2010). El gobierno y la gestión de la Universidad: Estudio de los órganos unipersonales. ESE: Estudios sobre Educación, 19, 165-184.
  • CID-SABUCEDO, A.; PÉREZ-ABELLÁS, A. y ZABALZA, M.A. (2013). Las prácticas de enseñanza realizadas/observadas de los «mejores profesores» de la Universidad de Vigo. Educación XXI, 16(2), 265-296. https://doi.org/10.5944/educxx1.2.16.10342
  • DAY, C. (2007). Pasión por enseñar: La identidad personal y profesional del docente y sus valores. Madrid: Narcea.
  • FEIXAS, M. (2002). El desenvolupament professional del professor universitari com a docent. Universitat Autònoma de Barcelona. Tesis doctoral. Recuperado de http://www.tdx.cat/handle/10803/5013
  • FEIXAS, M. (2004). La influencia de factores personales, institucionales y contextuales en la trayectoria y el desarrollo docente de los profesores universitarios. Educar, 33, 31-59. https://doi.org/10.5565/rev/educar.260
  • FERNÁNDEZ, M. (2003). Ciclos vitales. En F. SALVADOR, J.L. RODRÍGUEZ y A. BOLÍVAR (dirs.). Diccionario enciclopédico de didáctica, vol. I. Málaga: Aljibe.
  • FERNÁNDEZ, A.; MAIQUES, J.M. y ÁBALOS, A. (2012). Las buenas prácticas docentes de los profesores universitarios: Estudio de casos. REDU, 10(1), 43‐66. https://doi.org/10.4995/redu.2012.6121
  • FERNÁNDEZ-BALBOA, J.M. y MUROS, B. (2004). Reflexiones sobre pedagogía y principios: Un diálogo entre dos educadores de maestros. En A. SICILIA y J.M. FERNÁNDEZ-BALBOA (eds.). La otra cara de la enseñanza: La Educación Física desde una perspectiva crítica (pp. 115-126). Barcelona: Inde.
  • FLICK, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.
  • GONZÁLEZ MONTEAGUDO, J. (1996) Vida cotidiana y profesión docente: Teoría y práctica educativas centradas en historias de vida. Un enfoque etnográfico. Universidad de Sevilla. Tesis Doctoral.
  • GONZÁLEZ MONTEAGUDO, J. (1996). El enfoque biográfico sobre los profesores. Una revisión de las líneas de trabajo más relevantes. Revista Aula Abierta, 68, 63-85.
  • GONZÁLEZ MONTEAGUDO, J. (2009). Historias de vida y teorías de la educación: Tendiendo puentes. Cuestiones Pedagógicas, 19, 207-232.
  • GOODSON, I. (ed.) (1992). Studying Teachers Lives. Nueva York: Teachers College, Columbia University.
  • GOODSON, I. (2003). Hacia un desarrollo de las historias personales y profesionales de los docentes. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 8(19), 733-758. Recuperado de http://www.comie.org.mx/documentos/rmie/v08/n019/pdf/rmiev08n19scB04n01es.pdf
  • GOODSON, I. (2004). El estudio de la vida de los profesores. Barcelona: Octaedro.
  • GOODSON, I. y SIKES, P. (2001). Life History Research in Educational Settings. Buckingham: Open University Press.
  • HERNÁNDEZ, F.; SANCHO, J.M.; MONTANÉ, A. y SÁNCHEZ DE SERDIO, A. (2011). ¿Cómo los académicos españoles se enfrentan con el cambio?: Respuesta desde una investigación de historias de vida profesionales. Barcelona: Universidad de Barcelona. Recuperado de http://hdl.handle.net/2445/20983
  • HERNÁNDEZ, F.; SANCHO, J.M. y RIVAS, J.I. (2011). Historias de vida en educación: Biografías en contexto. Barcelona: Dipòsit Digital UB. Recuperado de http://hdl.handle.net/2445/15323
  • HUBERMAN, M.; THOMPSON, C.L. y WEILAND, S. (2000). Perspectivas de la carrera del profesor. En B.J. BIDDLE, T.L. GOOD e I. GOODSON (eds.). La enseñanza y los profesores I: La profesión de enseñar. Barcelona: Paidós.
  • IBARRA, M.S.; RODRÍGUEZ, G. y GÓMEZ, M.Á. (2012). La evaluación entre iguales: Beneficios y estrategias para su práctica en la universidad. Revista de Educación, 359, 206-231.
  • IGLESIAS, M.J.; LOZANO, I. y PASTOR, F.R. (2011). Los discursos del profesorado novel universitario: Un estudio sobre su práctica docente. Enseñanza & Teaching, 29(2), 23-44.
  • JOFRÉ ARAYA, G. y GAIRÍN, J. (2009). Formación inicial de los docentes de enseñanza media: Una mirada desde las universidades «pedagógicas» chilenas. Educar, 44, 31-46. https://doi.org/10.5565/rev/educar.105
  • KALIVODA, P.; ROGERS, G. y SIMPSON, R.D. (1994). Nurturing faculty vitality by matching institutional interventions with career-stage needs. Innovative Higher Education, 18(4), 255-272.
  • KUGEL, P. (1993). How professors develop as teachers. Studies in Higher Education, 18(3), 315-328.
  • LINCOLN, Y. y GUBA, E. (1985). Naturalistic inquiry. Beverly Hills, California: Sage.
  • MARCELO, C. y VAILLANT, D. (2009). Desarrollo profesional docente: ¿Cómo se aprende a enseñar? Madrid: Narcea.
  • MARTÍ, M. y COSTA, T. (2011). Historias de vida: El valor de la experiencia. En J.I. RIVAS, F. HERNÁNDEZ, J.M. SANCHO y C. NÚÑEZ (coords.). Historias de vida en educación: Sujeto, diálogo, experiencia (pp. 141-146). Barcelona: Dipòsit Digital UB. Recuperado de http://hdl.handle.net/2445/32345
  • MARTÍNEZ-SALGADO, C. (2012). El muestreo en investigación cualitativa: Principios básicos y algunas controversias. Ciência y Saúde Coletiva, 17(3), 613-619. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/csc/v17n3/v17n3a06.pdf
  • MICHAVILA, F. y PAREJO, J.L. (2008). Políticas de participación estudiantil en el Proceso de Bolonia. Revista de Educación, núm. extraordinario, 85-118.
  • MONEREO, C. y DOMÍNGUEZ, C. (2014). La identidad docente de los profesores universitarios competentes. Educación XX1, 17(2), 83-104. https://doi.org/10.5944/educxx1.17.2.11480
  • MONTERO, L. (2002). La formación inicial: ¿Puerta de entrada al desarrollo profesional? Educar, 30, 69-89. https://doi.org/10.5565/rev/educar.796
  • MORENO, A. (s. f.). Historia de vida e investigación. Recuperado de http://prof.usb.ve/miguelm/historiasdevida.html
  • PUJADAS, J.J. (2000). El método biográfico y los géneros de la memoria. Revista de Antropología Social, 9, 127-158.
  • RODRÍGUEZ-ESPINAR, S. (2003). Nuevos retos y enfoques en la formación del profesorado universitario. Revista de Educación, 331, 67-99.
  • RUÉ, J. et al. (2013). El desarrollo docente en España en Educación Superior: El optimismo de la voluntad en un modelo de caja negra. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 11(3), 125-158. https://doi.org/10.4995/redu.2013.5523
  • SANDÍN, M.P. (2000). Criterios de validez en la investigación cualitativa: De la objetividad a la solidaridad. RIE, 18(1), 223-242.
  • SANDÍN, M.P. (2003). Investigación cualitativa en educación: Fundamentos y tradiciones. Madrid: McGraw-Hill.
  • SMITH, D. (2008). Academics or executives?: Continuity and change in the roles of pro-vice-chancellors. Higher Education Quarterly, 62(4), 340-357. https://doi.org/10.1111/j.1468-2273.2008.00403.x
  • SOLER, P.; PALLISERA, M.; PLANAS, A.; FULLANA, J. y VILÀ, M. (2012). La participación de los estudiantes en la Universidad: Dificultades percibidas y propuestas de mejora. Revista de Educación, 358, 542-562. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-358-090
  • VAILLANT, D. (2014). Análisis y reflexiones para pensar el desarrollo profesional docente continuo. Educar, número especial del 30 aniversario, 55-66. https://doi.org/10.5565/rev/educar.690
  • ZABALZA, M.Á. (1988). Los diarios de clase como documentos para estudiar cualitativamente los dilemas prácticos de los profesores. Santiago: Universidad de Santiago.
  • ZABALZA, M.Á (2009). Ser profesor universitario hoy. La Cuestión Universitaria, 5, 68-80. Recuperado de http://polired.upm.es/index.php/lacuestionuniversitaria/article/view/3338